Atliekų sistemos pokyčiai Vilniuje: daugumai paslaugos pigs

Vilniuje pradedama atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemos pertvarka. Nuo gegužės 1 d. startuoja pirmasis reformos etapas, kurio metu daugumai gyventojų paslauga atpigs, o už atliekų sutvarkymą sąskaitas gaus ir tie, kurie jų iki šiol išvengdavo. Tuo tarpu vežėjai pradės dirbti atskirose miesto zonose ir atsakys už švarą bei tvarką jose.

Vilniaus vicemeras Linas Kvedaravičius teigia, kad nors savivaldybės įmonė „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“ (VASA) perima sistemos administravimą, patiems gyventojams nieko daryti nereikia: iš VASA netrukus jie gaus pranešimus su mokėjimo informacija.

„Svarbiausia žinia miesto gyventojams: daugumai atliekų tvarkymo paslauga pigs, nes Vilniaus miesto savivaldybė pirmą kartą atstovavo visiems vilniečiams ir dėl masto ekonomijos pasiekė žymiai geresnių tarifų nei bendrijos ar administratoriai atskirai. Be to, įsigalioja principas „naudojasi visi, moka visi“. Iki šiol maždaug trečdalis gyventojų naudojosi sistema nelegaliai, metė savo atliekas pas kaimynus ar mieste, tačiau už tai nemokėjo. Tai reiškia, kad nukentėjo sąžiningi mokesčių mokėtojai, o atliekų tvarkymo kaštai buvo dideli – ši praktika baigsis“, – sako Vilniaus miesto vicemeras.

Vilniaus miestas suskirstytas į penkias zonas, kurias aptarnaus ir už tvarką jose atsakys konkretūs vežėjai, tad nebeliks „pilkųjų zonų“, kuomet į vieną daugiabučių kiemą važiuoja keletas vežėjų, o tvarkos vis tiek nėra.

Naująją sistemą administruojančios SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratoriaus (VASA)“ vadovas Rimantas Juknevičius sako, kad pokyčiai buvo neišvengiami, nes buvusi sistema vilniečių netenkino.

„Įsivaizduokite, didžiausiame šalies mieste beveik kas trečias gyventojas iki šiol nemokėdavo už atliekų tvarkymą. Tokiu būdu sąžiningai už atliekų tvarkymą mokantys gyventojai turėdavo dengti ir nemokančiųjų atliekų tvarkymo kaštus, todėl paslaugos įkainis buvo santykinai didelis. Tačiau nuo gegužės 1 d. situacija pradės keistis iš esmės: tiek infrastruktūra, tiek ir pakeista mokėjimo tvarka už atliekas, leis užtikrinti švarą ir tvarką mieste“, – sako R. Juknevičius.

Gyventojams gegužės ir birželio mėnesiais bus siunčiami pirmieji mokėjimo pranešimai apie 2018 m. rinkliavą. Juose bus nurodytas vietinės rinkliavos dydis, apskaičiuotas už 8 šių metų mėnesius.

Naują rinkliavą sudarys dvi – pastovioji ir kintamoji – dalys

Pastovioji dalis skirta visai atliekų sistemai išlaikyti, ir jos dydis priklausys nuo gyvenamųjų patalpų ploto, o sąskaitą gyventojai gaus vieną kartą per metus. Kintamoji dalis bus skaičiuojama nuo atliekų susikaupimo mieste vidurkio. Pradėjus sverti atliekas, pastaroji dalis bus tikslinama ir nuo kitų metų, gyventojai mokės pagal užfiksuotą faktą.

„Siekiant fiksuoti konkretaus konteinerio ir jame esančių atliekų svorį, konteineriai yra specialiai ženklinami bei identifikuojami. Taip pat ypatingas dėmesys bus skiriamas atliekų tvarkymo paslaugų kokybei užtikrinti: mieste patruliuos net septyni atliekų kontrolierių ekipažai. Jie prižiūrės ir vertins situaciją, kaip atliekas šalina gyventojai ir įmonės, taip pat prižiūrės vežėjų darbą“, – pokyčius vardija VASA vadovas.

Pasak jo, karštuose taškuose, kur teršiama daugiausiai, bus įrengtos vaizdo kameras ir fiksuojami pažeidėjai, o medžiaga perduodama atitinkamoms institucijoms.

Informaciją apie tai, kuriai tvarkymo zonai priskirtas konkretus gyvenamasis būstas, kas bus atsakingas už atliekų surinkimą, tvarkos palaikymą bei preliminariai pasiskaičiuoti vietinės rinkliavos dydį galima tinklapyje www.atliekuadministratorius.lt ar paskambinus telefonu 8 650 04 949, taip pat informacija nuo gegužės 1 d. bus teikiama naujame Klientų aptarnavimo skyriuje, Smolensko g. 5, Vilnius.

„Pertvarkos tikslas yra vienas ir aiškus: visiems turi būti patogu atliekas išmesti, didėti motyvacija rūšiuoti ir visi turi būti tikri, kad kieme ar nuosavų namų kvartaluose bus švaru ir tvarkinga. Tuos, kurie konteinerių dar neturi, kviečiame apie tai informuoti ir paruošti jiems stovėjimo vietą“, – sako VASA vadovas.

Nuo kitų metų pradžios Vilniuje startuos antrasis atliekų sistemos pertvarkos etapas. Nuo 2018 metų Vilniuje bus pradedamos įrengti net 755 požeminės ir pusiau požemines konteinerių aikštelės, 7 naujos didelių gabaritų atliekų tvarkymo aikštelės, o atliekų rūšiavimui skirtų konteinerių tinklas bus sparčiai plečiamas.

Planuojama, kad nuo 2018 metų gegužės mėnesio pradėjus atliekas sverti, nuo kitų metų pradžios gyventojai mokės „už faktą“, o nuo 2019 m. pradėjus atskirai rinkti maisto ir virtuvės atliekas, atliekų tvarkymo paslauga gyventojams dar labiau atpigs.

Naudinga informacija parsisisiųsti:

Tarifų skaičiuoklė ir dažniausiai užduodami klausimai bei atsakymai į juos – DUK:

Rinkodaros ir komunikacijos skyrius, vrt@vilnius.lt