Žinia apie Vilniaus startuolius sklis dar garsiau: atidarytas jiems skirtas muziejus

Prancūzai turi Vyno muziejų, italai – Kalnų, kinai – Rožių, lietuviai nuo šiol turės – Startuolių muziejų. Vakar atidaryto Startuolių muziejaus eksponatai – Vilniuje gimusios ir į visame pasaulyje žinomas tarptautines kompanijas išaugusių verslų istorijos.

„Startuoliai ir muziejus iš pirmo žvilgsnio – du tarpusavyje sunkiai derantys žodžiai. Tačiau iš tiesų tai originalus būdas parodyti, kad Vilnius yra atviras, patogus ir pažangus miestas verslams kurtis ir plėstis. Tuo pačiu galėsime įvertinti vieną svarbiausių Vilniaus veržlumo variklių – mūsų veiklius, kūrybingus, ambicijos nestokojančius ir drąsius žmones, kurie yra tikrieji mūsų miesto ambasadoriai pasaulyje. Toks muziejus yra geras priminimas ir paskatinimas kiekvienam, kad sėkmei būtina, toli gražu, ne tik gera idėja ir investicijos, bet ir drąsa, atkaklumas bei tvirta komanda“, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.

Startuolių muziejus – bendra agentūros „Go Vilnius“ ir naujos bendradarbystės erdvės „Talent Garden Vilnius“ iniciatyva, šioje bendradarbystės erdvėje muziejus ir įsikūrė. Muziejuje po vienu stogu surinktos 12 ryškių ir skirtingų įmonių istorijų – kiekviena įmonė pasakoja apie įvairius savo veiklos etapus. Kiekvienais metais muziejų papildys dar keturi ryškiausiai sužibėję startuoliai. Kartu čia bus galima rasti informacijos apie Vilniaus startuolių ekosistemą, planuojama rengti ir perspektyvių startuolių pristatymus, apdovanojimus bei kitus renginius.

Go Vilnius nuotr.

12 ryškių istorijų

„Go Vilnius“ vadovė Inga Romanovskienė sako, kad atrinkti 12 istorijų buvo nelengva užduotis, mat sėkmingų startuolių, kilusių iš Vilniaus – labai daug. Įmonės atrinktos iš įvairių sričių – nuo mobilumo iki kosmoso tyrimų – siekiant parodyti, kad Vilnius yra patogus miestas pačių įvairiausių inovacijų kūrėjams.

Dabar Startuolių muziejuje lankytojai gali susipažinti su įmonių „Vinted“, „Trafi“, „Deeper“, „Bored Panda“, „Nanoavionics“, „Tesonet“, „Oberlo“, „Pixelmator“, „CityBee“, „Brolis Semiconductors“,„MailerLite“ ir „CGTrader“ istorijomis. Kiekvienai šių istorijų atskleisti pačios įmonės pasirinko 4–5 daiktus – jie simbolizuoja įsimintiniausius veiklos momentus, lūžio taškus ar tiesiog įmonių vidinę kultūrą. Taip muziejaus eksponatai – nuo „Nanoavionics“ pasirinktų sėkmės simbolių leidžiant į kosmosą raketas – riešutų skardinės bei cigarų, iki „Boredpandos“ pandos kostiumo, primenančio apie vieną įsimintiniausių kandidatų į darbuotojus, – pasakoja tai, kokį kelią kiekvienai muziejuje esančiai įmonei teko nueiti iki pripažinimo.

Neįtikėtinas užsispyrimas

Pavyzdžiui, viena istorijų – kibernetinės saugos paslaugas siūlančios įmonės „Tesonet“ – pasakoja apie du dėl IT pamišusius moksliukus, susipažinusius per internetą ir ieškojusius bendros verslo idėjos. Nuo 1999-ųjų Tomas Okmanas ir Eimantas Sabaliauskas bandė įgyvendinti net 34 projektus, kurie nepasisekė. Tačiau jiedu nenuleido rankų – dirbdami įprastus darbus ir toliau kantriai ieškojo „tos“ idėjos, kol 2013-aisiais suprato, kad jie neturi tinkamo kibernetinės saugos sprendimo jų pačių kuriamiems produktams. Šis nušvitimas ir buvo startas sėkmingam verslui, per šešerius metus išaugusiam iki 800 darbuotojų. Visiems jiems transportuoti į tradicija tapusią „workation“ kelionę užsienyje prireikė net 4 lėktuvų.

Įsismarkavęs hobis

O štai „Trafi“ istorija prasidėjo 2007-aisiais nuo laisvalaikio projekto – „Marsrutai.lt“, skirto visuomeninio transporto tvarkaraščio ir maršrutų paieškai. Projektas iškart laimėjo „Login“ įvertinimą kaip metų geriausias interneto projektas. Po penkerių metų „Marsrutai.lt“ pavirto „Trafi“, dar po dvejų metų verslo kūrėjai tiesiai iš slidinėjimo kurorto, vilkėdami slidinėjimo kostiumus, lėkė į Šveicariją sudaryti pirmąjį kontraktą su „Google“.

Iš Vilniaus – į pasaulį

Pasak „Go Vilnius“ vadovės, visos pasakojamos startuolių istorijos įkvepia užsispyrimu nepasiduoti ir savo neįtikėtinu augimu. Pavyzdžiui, „MailerLite“, kurianti elektroninių laiškų sprendimus, samdo specialistus iš 16-os šalių ir jau turi 700 tūkst. klientų visame pasaulyje. Pirmojoje lietuviškoje kosmoso technologijų įmonėje UAB „NanoAvionics“, įkurtoje 2014 m., trijose vietose pasaulyje dirba 80 žmonių, įmonė šiuo metu gamina net 15 palydovų. Paslaugų e. parduotuvėms startuolis „Oberlo“ buvo tikras išganymas kitam garsiam Kanados e. prekybos startuoliui „Shopify“, mat „Oberlo“ dėka per „Shopify“ buvo importuota milijonai prekių. Lietuvio 3D dizainerio sukurta „CGTrader“ trimačių (3D) modelių prekyvietė internete buvo ne tik pirmoji tokia, patogi kitiems dizaineriams, bet ir šiuo metu yra didžiausia pasaulyje: milijonai vartotojų, atidaryti nauji ofisai Tel Avive ir Niujorke. Lietuvoje kuriami ir gaminami „Deeper“ išmanieji sonarai šiuo metu parduodami daugiau kaip 50-yje šalių visame pasaulyje: nuo Japonijos, Australijos iki Kanados ar Pietų Afrikos.

Tarp sėkmingiausių startuolių – žinoma, ir pirmuoju lietuvišku vienaragiu tapusios įmonės „Vinted“ istorija. Daiktus iš antrų rankų pirmuoju pasirinkimu pasaulyje siekiančios paversti įmonės vartotojų ratą dabar sudaro apie 23 mln. žmonių 11-oje rinkų. Įmonėje dirba daugiau kaip 300 žmonių – Vilniuje, Berlyne, Prahoje, Varšuvoje. O štai „CityBee“, veiklą 2012 metais pradėjusi su 50 automobilių, dabar Lietuvoje jų turi jau 1000, o el. paspirtukų dalijimosi paslaugą teikia ne tik visose trijose Baltijos šalyse, bet ir Varšuvoje.

Įspūdingais skaičiais didžiuojasi ir visų žinomas meno ir popkultūros el. žurnalas bei platforma „Bored Panda“ – 10 mln. prenumeratorių, 200 mln. peržiūrų per mėnesį. Kompanija, dabar turinti vieną didžiausių kino studijų šalyje, veiklą pradėjo nuo vieno žmogaus – Tomo Banišausko – sukurto tinklalapio.

Tarp muziejaus istorijų – ir kelios, menančios itin pavykusį bendrą brolių darbą. Tai dviejų brolių Dailidžių įkurta „Pixelmator“, kurianti itin patogias nuotraukų koregavimo programėles „Mac“, „iPhone“ ir „iPad“ įrenginiams, bei trijų brolių Vizbarų įmonė „Brolis Semiconductors“, gaminanti infraraudonųjų spindulių lazerio produktus. Abi kompanijos ir jų kuriami produktai sulaukė ypatingo tarptautinio pripažinimo.

Su visomis šiomis istorijomis galima susipažinti Vilniaus miesto turizmo ir verslo agentūros „Go Vilnius“ ir bendradarbystės erdvės „Talent Garden Vilnius“ įkurtame Startuolių muziejuje, Vilniaus g. 33, Vilnius. Muziejaus lankymas – nemokamas ir atviras visiems, norint apsilankyti, reikėtų užsiregistruoti el. paštu vilnius@talentgarden.com.

„Talent Garden Vilnius“ erdvę jai priklausančiame pastate įkūrė investicijų į nekilnojamąjį turtą bendrovė „INVL Baltic Real Estate“, atstovaujanti šiam tinklui pagal franšizės sutartį. 2011 metais Italijoje įkurtas „Talent Garden“ tinklas veikia 20 Europos miestų 8 šalyse, jo daugiau kaip 25-iose erdvėse darbuojasi per 4 500 kūrybinių ir skaitmeninių industrijų profesionalų.