Svarbi informacija
Vilniaus metų mokytojas: negalią turintys vaikai atsiskleidžia per muziką

Nuotr. Sauliaus Žiūros
Mokytojo dieną, artėjant naujiems Vilniaus metų mokytojų apdovanojimams, pakalbinome praėjusių metų mokytoju išrinktą,Vilniaus „Vilties“ specialiosios mokyklos–daugiafunkcinio centro muzikos mokytoją, neįgaliųjų „Spalvų“ orkestro įkūrėją ir vadovą Romą Brūzgą – apie muzikos galią ugdyme.
„Mokant individualių poreikių vaikus nėra taisyklių – visi girdėti ir patirti ugdymo metodai susilieja į vientisą nuojautų paletę, kurioje neįgaliojo patirtis, asmenybės branda vaidina pagrindinį vaidmenį“, – sako Vilniaus metų mokytojas Romas Brūzga su individualių poreikių vaikais
Muzika yra magija? Ką ji duoda negalią turintiems vaikams?
Mus supa garsai (vibracijos) – komunikacijos garsai, muzika, buitinis triukšmas, kūno ritminiai impulsai, gamtos reiškiniai. Juos atpažįstame ir priimame individualiai. Individualių poreikių vaikai ne išimtis. Kiekvienas į garsų vandenyną reaguoja skirtingai. Mūsų pareiga plėsti tą pažinimo akiratį, ieškoti to „auksinio rakto“, kuris padėtų žengti į slaptą asmens garsų pasaulį.
Kartu su mokiniais ieškome, klausome, stebime, skatiname ir džiaugiamės, kai pavyksta sujudinti emocijas. Fiksuojame situaciją, bandome ją kartoti. Kartais apsišarvuojame kantrybe ir asmeninėmis pastangomis – gal sėkmė nusišypsos kitą dieną.
Muzika individualių poreikių vaikams labai svarbi. Ne visiems, bet daugumai – taip. Tai universali jausmų išraiškos priemonė, ji prieinama daugeliui neįgaliųjų. Klausydami patinkančios muzikos jie pasijunta geriau. Pažįstama muzika padeda bendrauti, išreikšti pažįstamas emocijas. Per muzikinius vaizdinius kalbame apie mus supantį pasaulį.
Kaip mokotės pažinti muzikos pasaulį?
Ieškome mokiniams pažįstamos muzikos, nagrinėjame, aptariame tos muzikos ypatumus. Klausome ir stebime panašios muzikos pavyzdžių. Sekame Lietuvos ir pasaulio muzikinius įvykius – Euroviziją, muzikinius apdovanojimus, projektus televizijoje. Po to „įjungiame“ elementarųjį muzikavimą, kuris ugdo neįgaliojo muzikinius, emocinius ir socialinius patyrimus. Turime muzikinius ritualus – ryto rato dainas, orkestro himną, gimtadienių dainas.
Pasidalinkite keletu pavyzdžių, kaip pritaikote muzikos mokymo priemones?
Stengiamės naudoti originalias muzikos priemones, bet dažnai tenka jas adaptuoti neįgaliajam. Muzikinį raštą adaptuojame per spalvų muzikos sistemą – natas spalviname, o instrumentų klavišus, stygas, skylutes pažymime atitinkamomis spalvomis.
Muzikos instrumentus parenkame pagal mokinio norą ir galimybes – muzikos instrumento dydis, patogus aukštis, išimame trukdančias dalis (armonikų ar akordeono bosus, nereikalingas stygas, pučiamiesiems instrumentams užklijuojame trukdančias skylutes).
Unikaliausias mokinio pokytis, prie kurio Jums pavyko prisidėti mokant muzikos?
Autistiški mokiniai turi daug potencialo, žinoma, jei jiems patinka muzika ir aplinka, kurioje vyksta užsiėmimai. Ignas išmoko akomponuoti sintezatoriumi ir dabar be jo mes neišsiverčiame. Germanas puikiai girdi kūrinėlių harmoniją ir tiksliai pagroja bosinę partiją. Dažnai pats pasitikslinu užsiėmimų metu ar neklystu. Abu yra „absoliutininkai“ – taip muzikoje vadinami tiksliai garsus girdintys muzikantai. Antanas ir Arvydas neturi dainininko talento, bet turi fantazijos ir labai nori dainuoti. Radome tinkamą kūrinėlį ir atstovavome Lietuvai Europos neįgaliųjų dainų konkurse „Song festival“ Vienos mieste Grace.
Taip pat skaitykite:
Projektas „Vilnius yra mokykla“ įsibėgėja: įteikti pirmieji gido įrangos rinkiniai
Vilniaus miesto savivaldybėje pirmos 30 aktyviausių projekto „Vilnius yra mokykla“ mokyklų atsiėmė gido įrangos rinkinius. Iš viso trečdalį milijono eurų (už 120 rinkinių) kainuosianti gidų įranga projekto platformos naudotojams padės pamokas atvirose erdvėse vesti patogiai... ❯❯❯
2023-03-31
Dar daugiau aikštynų Vilniaus moksleiviams ir bendruomenėms: bus atnaujintas 21 stadionas
Vilniaus miesto savivaldybė pradeda viešuosius pirkimus šių metų sporto infrastruktūros atnaujinimui. Permainos planuojamos net 21-ame bendrojo ugdymo įstaigos sporto aikštyne. Bendra numatyta šių objektų atnaujinimo vertė – 7 mln. eurų. „Per praėjusius ketverius metus... ❯❯❯
2023-03-30
Edukacinėms kino ir muziejų programoms sostinė skyrė per 200 tūkst. eurų
Vilniaus savivaldybė prisideda prie didesnės kino ir muziejų sklaidos. Į skirtingas socialines grupes, geresnį kultūros prieinamumą ir edukaciją orientuotoms kino programoms, jų plėtrai ateinantiems metams skirta 60 tūkst. eurų, o muziejų programoms – 150 tūkst. eurų. Su... ❯❯❯
2023-03-29
Išskirtinius rezultatus pasiekusiems gyvybės mokslų studentams įteiktos prof. V. Šikšnio vardo stipendijos
Vieno pasaulinių CRISPR-Cas9 genų redagavimo technologijos pradininkų biochemiko prof. Virginijaus Šikšnio vardinė stipendija skiriama už tarptautiniu mastu pripažintus išskirtinius mokslinės veiklos rezultatus. Šiemet Vilniaus miesto įsteigta 10 tūkst. eurų stipendija skirta VU... ❯❯❯
2023-03-27
Jauniesiems Vilniaus garsintojams išdalinti Mažųjų Kristoforų apdovanojimai
Išskirtiniais mokslo, kultūros, meno, sporto ir pilietiškumo pasiekimais garsėjantiems moksleiviams Vilniaus rotušėje šiandien įteikta dvylika Mažojo Šv. Kristoforo apdovanojimų. Tai – jų talento ir pasiekimų pripažinimo ženklas bei miesto padėka už darbštumą bei... ❯❯❯
2023-03-11
Pokyčiai meno ir kūrybos sektoriuje: Užupio Meno Inkubatorius tapo svarbiu tarptautiniu žaidėju
Metų pradžią lydėjo džiugios žinios apie reikšmingus Lietuvos mokslininkų laimėtus Europos finansavimo projektus, svarbūs pokyčiai vyksta ir meno kūrėjų gretose – Vilniaus kūrybinių industrijų pionierius Užupio Meno Inkubatorius (UMI) tapo tarptautinės inciatyvos „New... ❯❯❯
2023-03-10