Svarbi informacija
Vilniaus mokyklose taikomi šiuolaikiniai šiaurietiško švietimo metodai

Nuotr. Modesto Endriuškos
Švietimo specialistai nuolat diskutuoja apie naujus ateities edukacijos modelius. Visuotinai sutariama, kad technologijų ir dirbtinio intelekto plėtra, ekologiniai ir migracijos iššūkiai, galimos naujos pandemijų grėsmės įpareigoja permąstyti apibrėžtomis žiniomis ir testavimu paremtą mokymąsi. Šiandienos tikslas – ugdyti laisvas ir sąmoningas asmenybes, kūrybingai pasitinkančias neapibrėžtą ateitį. Būtent į tai orientuojasi ir viena iš šiuolaikinių švietimo metodikų – suomiškasis fenomenais grįstas ugdymas, kuris pirmą kartą pradėtas taikyti ir Vilniaus mokyklose.

Nuotr. Modesto Endriuškos
„Niekas nežinome, kaip dirbsime po 15 metų. Tačiau galime drąsiai teigti, kad fenomenais grįstas ugdymas formuoja ateičiai reikalingiausius įgūdžius – kūrybingumą, tarpdiscipliniškumą, gebėjimą eliminuoti nepagrįstas teorijas, stereotipus bei komandinį darbą“, – pastebi Tomas Gulbinas, Vilniaus miesto savivaldybės vicemeras.
Pilotinę mokymų programą apie fenomenais grįstą ugdymą pedagogams organizavo „Edu Vilnius“, bendradarbiaudami su „Kūrybingumo mokykla“.
„Mes dažnai keliame klausimą, kaip turėtų atrodyti švietimo sistema ateityje, kokiu keliu turime eiti. Neabejoju, kad fenomenais grįstas ugdymas yra viena iš ateities švietimo sudedamųjų dalių, nes mokymasis per fenomenus skatina tarpdalykiškumą, prasmingumą, o mokiniai tampa aktyviais problemų sprendėjais. Džiaugiuosi, kad Vilnius jau žengia šį žingsnį į ateitį“, – apie programos svarbą pasakojo „Edu Vilnius“ vadovė Unė Kaunaitė.
„Edu Vilnius“ ir edukacinės platformos „Kūrybingumo mokyklos“ inicijuoto projekto metu Vilniaus mokytojai buvo supažindinti su esminiais šio metodo principais, vėliau jiems sudarytos sąlygos praktiškai išmėginti fenomenais grįstą ugdymą savo pamokose.
Penkių Vilniaus mokyklų – Sofijos Kovalevskajos gimnazijos, Pavilnio, Sietuvos, Gerosios Vilties ir Emilijos Pliaterytės progimnazijų – mokytojų ir mokinių komandos tyrinėjo tokius fenomenus kaip „Vanduo“, „Širdis“, „Kalba“, „Miegas“ ir kt. Specialiai parengtą programą vedė Suomijos švietimo ekspertė Sanna Leinonen ir „Kūrybingumo mokyklos“ lektoriai Kristupas Sabolius ir Tomas Ramanauskas.
Fenomenais grįstas ugdymas yra holistinis metodas, paremtas tarpsritiniu požiūriu ir siūlantis mokymąsi pradėti nuo realaus pasaulio problemų įvardijimo ir sprendimo. Šis metodas orientuojasi į keturias esmines ateities kompetencijas — kritinį mąstymą, kooperaciją, komunikaciją ir kūrybingumą. Jis taip pat pasižymi ilgalaikiu ir tvariu poveikiu, kuris ne tik gerina mokinių pasiekimus, bet ir visą mokyklos bendruomenės gyvenimą.

Nuotr. Modesto Endriuškos
„Šios švietimo filosofijos centre atsiduria mokinys. Siekiama sužadinti jo aktyvią prigimtį – domėtis, kritikuoti, o sykiu suprasti mokymąsi kaip kūrybingą būdą spręsti greta mūsų esančio pasaulio iššūkius. Todėl šis metodas angažuoja ne tik ko nors išmokti, bet ir praktiškai išmėginti, kaip šios žinios gali ką nors pakeisti. Labai smagu, kad sugrįžimas prie aktyviai veikiančio mokinio imponavo fenomenus tyrinėjusiems Vilniaus mokytojams“. – teigia kurso sumanytojas ir vienas iš „Kūrybingumo mokyklos“ įkūrėjų K. Sabolius.
Kurso dalyviai labai pozityviai įvertino Suomijos švietimo metodiką. Remiantis projektą lydėjusios apklausos duomenimis, 90% mokytojų mano, kad šį ugdymo būdą būtų naudinga diegti visose mokyklose, o dar didesnė dalis (95%) ketina jį toliau savarankiškai taikyti savo mokyklose, ypač jeigu bus sudarytos tinkamos administracinės sąlygos ir pasiūlyta daugiau tobulinimosi galimybių.
Ateinančiais mokslo metais fenomenais grįstą ugdymą ir toliau planuojama plėtoti Vilniaus mieste, siejant šį ugdymosi procesą su Vilniaus siekiu daugiau laiko mokytis netradicinėse erdvėse.
Taip pat skaitykite:
Pristatyti siūlymai dėl Vilniaus istorinio centro valdymo plano veiksmų priemonių
Rugsėjo 19 d. vakarą Energetikos ir technikos muziejuje, Vilniuje, įvyko 3-ioji vieša konsultacija dėl rengiamo UNESCO pasaulio paveldo vertybės, Vilniaus istorinio centro, valdymo plano. Renginio metu pristatyta Valdymo plano dalies, veiksmų plano, struktūra ir siūlomos priemonių... ❯❯❯
2023-09-21
Vilniuje neliks sovietinių atminimo lentų
Vilniaus miesto taryba pritarė atminimo lentų, kuriose dar likę tekstai rusų kalba ar paminėta, pavyzdžiui, LTSR, nuėmimui. 13 lentų bus pakeistos tipinėmis atminimo lentomis ir grįš į savo vietas, o 3 iš jų nuspręsta nebekabinti. Vilniaus miesto Istorinės atminties komisijos... ❯❯❯
2023-09-20
Visos Vilniaus miesto mokyklos jau gali džiaugtis gido įrangos rinkiniais
Iki šiol jau 60 aktyviausių projekto „Vilnius yra mokykla“ mokyklų atsiėmė gido įrangos rinkinius, kurie padeda pamokas atvirose erdvėse vesti patogiai ir kokybiškai. Šiandien Vilniaus miesto vicemerė Donalda Meiželytė įteikė šiuos rinkinius ir visoms likusioms Vilniaus... ❯❯❯
2023-09-19
Vilniaus savivaldybėje – paroda apie Holokaustą išgyvenusių moterų ir mergaičių patirtis
Minint Vilniaus geto likvidavimo 80-ąsias metines Vilniaus miesto savivaldybėje (Konstitucijos pr. 3, Vilnius) 16 val. 2 aukšte (prie Tarybų salės) atidaroma keliaujanti ekspozicija „Gydant sielos žaizdas“. Joje atskleidžiamos jaunų merginų, mergaičių ir moterų trauminės... ❯❯❯
2023-09-18
Paroda, kviečianti pažadinti daugiakultūrę Lietuvos atmintį ir prisiminti žydų teatro fenomeną
Rugsėjo 20 d. 17 val. Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje atidaroma paroda „Klajojančios žvaigždės: žydų teatras Lietuvoje 1910–1943“, skirta paminėti Vilniaus geto likvidavimo 80-ąsias metines. Ekspozicijoje, pasitelkus šiuolaikinius eksponavimo būdus ir technologijas,... ❯❯❯
2023-09-15
Vilniečiams – nauji stadionai ir sporto aikštynai
Vilniaus miesto savivaldybė sparčiai atnaujina sporto infrastruktūrą. Per vasarą buvo rekonstruoti ir sutvarkyti aštuoni mokyklų sporto aikštynai, dar trylika planuojama užbaigti per artimiausius du mėnesius. 11-oje darželių baigiamos įrengti universalios lauko sporto aikštelės... ❯❯❯
2023-09-13