Svarbi informacija
Vilniaus specialusis lopšelis-darželis „Čiauškutis“ dalyvauja aplinkosauginiame Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurse
Rugpjūčio 24 dieną konkurso vertinimo komisijos nariai lankėsi Vilniaus specialiojo lopšelio-darželio „Čiauškutis“ žaliosiose edukacinėse ir rekreacinėse erdvėse. Su darželio direktore ir jos pavaduotojomis bendravo gamtos mokslų daktarė Ona Motiejūnaitė (Vilniaus miesto savivaldybės ekologė), dr. Regina Juodkaitė (VU botanikos sodo Vingio skyriaus vedėja), Vilniaus kolegijos docentės dr. Gražina Palaitytė (projekto vadovė) ir dr. Rimantė Kondratienė.
Įstaiga įsikūrusi Karoliniškių kraštovaizdžio draustinio pašonėje, todėl darželio aplinka kuriama siekiant harmonijos su už tvoros esančiu mišku ir pievų vaizdu. Darželį lanko tik specialiuosius poreikius turintys vaikai, todėl ir įstaigos žaliosios erdvės planuojamos atsižvelgiant į ugdytinių ypatumus. Aplinkos pažinimą pasirinkta plėtoti per vaikų sensorinių sistemų stimuliavimą. Jutiminė vaiko patirtis padeda lavėti kognityviniams ir savireguliacijos gebėjimams, padeda atsipalaiduoti. Kad sensorinės patirtys būtų kuo dažnesnės, darželio aplinkoje yra įvairių dangų: gumos mulčas, kuris saugus sunkiau judantiems ar visai nevaikštantiems vaikams; akmeniniai takeliai, kurie stimuliuoja vaikų taktiliką, padeda mokytis vaikščioti keliant kojas; natūralių medžiagų mulčas, kankorėžiai, natūrali žolė. Įstaigos teritorijoje išskiriamos pagrindinės zonos: poilsio, vabzdžių (su vabalų viešbučiu), daržo (šiltnamis ir lysvės), sensorinis takas, lavinantis vaikų taktilinę ir vestibuliarinę sistemą (įrengtas naudojant surinktus akmenukus, kankorėžius, smėlį, kamščius), muzikinis takas, žaidimų zona. Yra ir nedidelis sodas, gėlynai.
Teritorijoje vyraujančiu medžiu pasirinkta kalninė pušis. Kuriant žaliąsias erdves siekiama, kad ugdytiniai pažintų aplinką pojūčiais. Todėl sodinama daug viksvuolinių, miglinių šeimos, aromatinių augalų, kurie pučiant ir menkiausiam vėjeliui pūstelėjus maloniai šnara, palietus kvepia. Žaliosiose erdvėse vyrauja katžolės (Nepeta fansseni ‘Walker‘s Low‘, mėlitai, soruolės, miskantai, lendrūnai, melvenės. Vaikai stebėdami gėlynus mokosi pažinti spalvas, mokosi pavadinimų, augalus tiria įvairiais pojūčiais (kvapas, spalva, paviršiaus faktūra ir pan.). Žaliosios atliekos kompostuojamos, o kompostas naudojamas augalams auginti. Atliekos rūšiuojamos, kai kurios naudojamos edukacinėms priemonėms gaminti.
Žaidimų-edukacinėje zonoje įrengta sūpynės, hamakai, sūpynės-paukščių lizdas, muzikinis burbulas, batutai (pritaikyti nevaikštantiems vaikams, sėdintiems vežimėlyje), gyvūnai, tunelis, čiuožyklos, baseinėlis, edukacinės lentos, paaukštinta smėlio dėžė ir kt. Įrenginiai pritaikyti specialių poreikių vaikams.
Dalis įstaigą lankančių vaikų nekalba, jie bendrauja naudodami alternatyvią komunikaciją – simbolius ir paveikslėlius, todėl lauko erdvėse eksponuojamos aiškiai suprantamos kortelės: muzikinis burbulas pažymėtas simboliu klausyti, šiltnamyje augančios daržovės – ragauti, yra simboliai Stop ir Neiti, vizualios elgesio taisyklės ir pan.
Pedagogai veiklas lauke planuoja atliepdami ugdymo programą. Naudojimas lauko aikštelių vyksta rotacijos principu (kasdien grupės eina vis į kitą erdvę). Grupių pedagogai parengę įvairius užduočių lapus ir edukacines priemones gamtos tyrimams.
Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkursas organizuojamas 2021 m. birželio-lapkričio mėn. Konkursą organizuoja Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Aplinkos apsaugos poskyris kartu su Vilniaus kolegija. Konkursas organizuojamas įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės Ekologinio švietimo programą. Vilniaus miesto aplinkoje sukurtų ir visuomenės ekologinio ir aplinkosauginio švietimo procese naudojamų edukacinių erdvių vertinimas atliekamas siekiant skatinti šių erdvių kūrimo plėtotę ir besimokančiųjų jose praktinių aplinkos apsaugos įgūdžių ugdymą, vykdyti žaliųjų edukacinių erdvių ir miesto viešųjų erdvių naudojimo ekologinio švietimo procese gerosios patirties sklaidą. Dalyvauti konkurse buvo kviestos visos Vilniaus miesto švietimo įstaigos. Į antrą konkurso etapą pateko 14 švietimo įstaigų, naudojančių vaikų ugdymo procese edukacines erdves. Konkurso vertinimo komisija konkurse dalyvaujančių įstaigų žaliąsias edukacines erdves vertina nuo liepos 1 d. iki spalio 30 d.
Aplinkos apsaugos poskyris