Konferencijoje „Vaikai augalų pasaulyje: vaistingųjų augalų pažinimas, auginimas ir tyrimai žaliosiose edukacinėse erdvėse“ pedagogai dalijosi vaikų aplinkosauginio ir gamtamokslinio ugdymo patirtimi

Lapkričio 21 dieną Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio bendruomenė, vykdydama Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą aplinkosauginio švietimo projektą „Žalią mėtą sodinau – ją daržely auginau“, organizavo metodinę ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų konferenciją „Vaikai augalų pasaulyje: vaistingųjų augalų pažinimas, auginimas ir tyrimai žaliosiose edukacinėse erdvėse”. Konferencijoje dalyvavo apie 90 pedagogų iš įvairių Lietuvos įstaigų, skaityti 7 pranešimai.

Konferencijos programa Konferencijos programa 2023-11-21

Sveikinimo žodį tarė konferencijos globėja Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Miesto aplinkos skyriaus Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyrio ekologė doc. dr. Ona Motiejūnaitė. Kuri pasveikino gausią pedagogų auditoriją ir priminė, kad lapkričio 21-oji – Pasaulinė sveikinimosi diena, kuri minima nuo 1973 metų ir šią dieną siekiama pasveikinti kuo daugiau žmonių. Taigi, yra puiki proga pasveikinti kiekvieną konferencijos dalyvį atskirai ir taip pat visus kartu šios konferencijos dalyvius. Didžiulę padėką išreiškė konferencijos organizatoriams, su kuriais turiningai bendradarbiaujama jau 10 metų, 7 metai vykdomi aplinkosauginio švietimo projektai. Džiugu, kad šiais metais Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio bendruomenės veikla buvo įvertinta ypatingu apdovanojimu – jiems suteiktas Vilniaus miesto žaliųjų edukacinių erdvių ambasadoriaus vardas. Ekologė palinkėjo pranešėjams išsamiai pasidalinti savo darbo patirtimi, o visiems dalyviams – prasmingo darbo, naujų idėjų „sugavimo“ ir jų pritaikymo savo darbe.

Vilniaus lopšelio-darželio „Žiedas“ priešmokyklinio ugdymo mokytojos Svetlana Gerasimenko ir Anžela Jankovskaja pranešime „Mėtą sodinu, tyrinėju, ragauju ir esu sveikas“ pristatė mėtos ir kitų aromatinių augalų (melisa, čiobrelis, šalavijas ir kt.) naudojimo vaikų ugdymo(si) procese galimybes. Vaikai tyrinėjo sėklas, jas sėjo, stebėjo dygimą, daigų augimą, persodino daigus į lysves ir tyrinėjo augalų augimą. Augalų pažinimo, tyrimo veikloje susibūrė kelių darželių vaikai: Markučių ir „Pušynėlis“ ir „Žilvinėlio“ l/d.  Visų šių įstaigų vaikai augino įvairių rūšių ir veislių mėtas. Vykdydami augalų pažinimo ir tyrimo veiklas įsijungė į kelių projektų veiklas: „Žalioji mozaika“, „Augalų istorijos. Gėlių daržely pakvipo mėtos“. Vaikams labai patiko edukacija VU botanikos sode „Augalų medžioklė“. Buco sukurtos edukacinės erdvės, kuriose vyravo mėtos – 2023 metų Vilniaus edukacinių erdvių augalas.

 Vilniaus lopšelio-darželio „Birutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja Olga Rugevičienė Rugienė ir priešmokyklinio ugdymo mokytoja Olimpija Marudinienė pristatė pranešimą „Augalo stebuklas vaiko pasaulyje“. Siekdamos sudominti vaikus vaistažolių pasauliu naudojo patirtinius ugdymosi metodus. Vykdomos veiklos paskatino vaikus domėtis supančia aplinka, pastebėti grožį gamtoje, ugdytis motyvaciją saugoti gamtą. Įstaigos bendruomenė jau du metus vykdo Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamus aplinkosauginio švietimo projektus. Vykdant jų veiklas darželio teritorijoje įrengtos pakeltos lysvės, šiltlysvė, įsigyta meteorologinė stotelė, organizuojamos gamtos pažinimo pamokėlės, auga mėtų labirintas, žaliosios atliekos kompostuojamos ir vyksta edukacijos kompostavimo tema. Daug sužinota apie augalus, jų savybes, vykdant veiklas buvo ugdomos įvairios vaikų kompetencijos.

Vilniaus lopšelio-darželio „Švelnukas“ ikimokyklinio-priešmokyklinio ugdymo mokytojos Milda Marija Rakutienė ir Agnė Bražinskaitė pranešime „Bičių rožės sodelis“ dalijosi gėlių auginimo edukacijų organizavimo patirtimi. Auginti gėles pasiūlė patys vaikai, kurie atsinešė gėlių iš namų ir pasodino darželio lysvėse. Buvo pasėta pievų gėlių sėklų – vaikai nekantraudami laukė kas išaugs, kas ir kada pražys. Vaistažolių pažinimui buvo organizuotas projektas, skirtas Lietuvos žiniuonei Eugenijai Šimkūnaitei pagerbti. Įdomiai švęstos Joninės, augalų pažinimui pasitelkta E. Šimkūnaitės išmintis. Vaikai visais pojūčiais tyrė augalus, rišo puokšteles ir jas dovanojo tėveliams. Augalai – informatyvi edukacinė priemonė įvairioms vaikų veikloms.

Pranešime „Projektas „Žalią mėtą sodinau – ją daržely auginau Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelyje-darželyje. Gerosios patirties sklaida“ Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšeliodarželio direktorės pavaduotoja ugdymui Gintarė Bladžinauskienė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jolanta Balnienė išsamiai aptarė vykdyto Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamo aplinkosauginio švietimo projekto veiklas, pasidžiaugė puikiais rezultatais vaikų aplinkosauginio ir gamtamokslinio ugdymo srityje. Buvo sudarytos galimybės tobulinti kvalifikaciją pedagogams, organizuota daug įvairių veiklų vaikams: samanų, grybų, vaistažolių pažinimas ir tyrimai. Nepamirštas ir Vilniaus jubiliejus – laiko mašina keliavo į Vilniaus miesto pradžią, aptarė kaip kito Vilniaus kraštovaizdis per 700 metų. Didžiulę reikšmę turi aplinkosauginio švietimo projektų vykdymas – tobulėja visa bendruomenė, kuri susitelkia bendrai veiklai, – konstatavo pranešėjos, pateikdamos daugybę veiklų pavyzdžių. Ypač pasidžiaugė nauja lauko laboratorija kupole, nauja scena spektakliukams, turiningais susitikimais su specialistais.

Pranešimą „Vaikų gamtamokslinio ugdymo galimybės žaliosiose edukacinėse erdvėse“ parengė Vilniaus lopšelio-darželio „Pasaka“ direktorė Ugnė Kriščiūnienė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Ilona Mozūraitė. Pranešėjos akcentavo vaikų ugdymo gamtoje reikšmę. Vaikai gamtoje ne tik daug sužino, mokosi iš realių pavyzdžių, tyrinėja gamtos objektus ir stebi pokyčius. Tyrinėdami vaikai patiria daug teigiamų emocijų, atradimo džiaugsmą. Įstaigos teritorijoje esantys sodo, gėlyno objektai, akmenys plačiai naudojami edukacijai. Tarsi vizitinė įstaigos kortelė yra prie įėjimo pasitinkantys emociukai (akmenys). Vaikai labai mėgsta iš akmenų sudėliotą ir nudažytą gyvatėlę. Įstaigos teritorijoje nuo pavasario iki rudens žydi gėlės, vaikai stebi jų kaitą. Svarbu parengti tinkamą ugdymo turinį, jį nuolat atnaujinti, ieškoti efektyvių šiuolaikinių ugdymo formų bei būdų.

Ukmergės lopšelio-darželio „Eglutė“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja Jolanta Verbickienė pranešime „Augalai – mūsų draugai“ pasidalijo gerąja vaikų ugdymo patirtimo naudojant įvairius augalus, gamtos objektus. Mokytoja įkūrė darželyje vaistažolių, kvapų terapijos kabinetą, kurį jau pamėgo visa įstaigos bendruomenė. Čia vyksta įvairiausios veiklos, padedančios pažinti gamtos pasaulį, skatinančios tyrinėti, rinktis sveiką, aplinkai draugišką gyvenimo būdą. Mokomasi iš gamtos. Kaip pavyzdį pateikė plačiai naudojamus lipukus (avalynei, rūbams ir kt.), kurie sukurti mokantis varnalėšos vaisių sandarą.  Pranešėja pristatė savo naudojamą hipotetinį sveikatos stiprinimo modelį.

„Projektas „Auginu, sodinu – mėtą“. Pranešimą parengė Vilniaus lopšelio-darželio „Pasaka“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja Genė Germanavičienė ir priešmokyklinio ugdymo mokytoja Jurga Gyžienė. Augalai yra svarbi edukacinė priemonė vaikų gamtamokslinio, aplinkosauginio ugdymo srityje, veiklos prižiūrint augalus, juos tyrinėjant ženkliai prisideda prie vaikų kompetencijų ugdymo. 2023 metų Vilniaus miesto edukacinių erdvių augalu paskelbus mėtą, susipažinus plačiau su šiuo augalo savybėmis, buvo pasiūlyta ir kitoms Lietuvos ugdymo įstaigoms vykdyti  mėtos auginimo ir tyrimo projekto veiklas, dalintis patirtimis. Taip ir įvyko, susidomėjimas mėtų auginimu buvo didžiulis. Išsamiai apie projekto veiklas pasakojo pranešėjos. Mėtos šiame projekte tapo gero, prasmingo bendravimo ir bendradarbiavimo priemone.

Pranešimuose buvo pateikta daug įvairių veiklų pavyzdžių, akivaizdžiai pateikti įrodymai, kad gamtos objektai, o ypač augalai yra nuostabi edukacinė priemonė, kurios pagalba gali būti ugdomos įvairios vaikų kompetencijos. Džiugu, kad buvo akcentuota ir visuomenės aplinkosauginių projektų reikšmė tobulinant įstaigų bendruomenių aplinkosauginį raštingumą, ugdant ekologinę savimonę. Šie projektai skatina vykdyti vis naujas veiklas, ieškoti vaikams patrauklių temų mokantis gamtoje ir iš gamtos.

Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris