Mokytis gamtoje ir iš gamtos: džiaugsmas matyti ir suprasti yra pati puikiausia gamtos dovana

Šiandien vis labiau suprantama kaip svarbu mokiniams išeiti iš įprastos klasės erdvės ar net mokyklos teritorijos ir tyrinėti aplinką, susieti įgytas žinias su konkrečia realia aplinka ir jas pritaikyti praktikoje. Pamokos gamtoje – puiki galimybė kitokiam ugdymui(si). Čia galima ramiai stebėti besikeičiančią aplinką, atlikti daug ir įvairių tyrimų, mokytis iš jos. Sužadinus mokinių smalsumą, didėja mokymosi motyvacija, patiriamas mokymosi džiaugsmas. Siekiant mokiniams padėti pažinti juos supančią gamtą, joje vykstančius procesus ir reiškinius, ugdomas suvokimas, kad kiekvienas iš mūsų esame gamtos dalis, kad žmogaus veikla turi būti draugiška aplinkai, nes kitaip kyla daug problemų.

Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcio centro mokytojai ir mokiniai, įgyvendindami Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšomis finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mokomės iš gamtos“, organizuoja įvairias veiklas gamtoje. Pirmosiomis vasaros dienomis maži ir dideli mokinukai nusprendė palikti įprastą savo klasę ir mokytis gamtoje.

Mokykla yra žaliojoje Vilniaus miesto aplinkoje. Čia galima pažinti tiek gamtos, tiek ir žmogaus sukurtus objektus. Geografinė padėtis lėmė, kad mūsų mokyklos mokiniai turi galimybę artimai susipažinti ir patyrinėti Neries upę, Verkių regioninio parko gamtos ir kultūros vertybes. Tai puiki mokymosi aplinka už klasės ribų!

Pirmoji diena buvo skirta biologinės įvairovės stebėjimui ir tyrimui. Mokytojos dr. Giedrė Kmitienė ir Inga Kmitaitė-Vitkūnienė parengė daug ir įvairių veiklų, skatinusių mokytis gamtoje ir iš gamtos. Mokiniai mokyklos teritorijoje ir Verkių regioniniame parke susipažino su apylinkių gamta: stebėjo gamtą, tyrinėjo upių ir ežerų šlaituose apaugusius miškus, išmoko pažinti augančius augalus; mokėsi ant popieriaus, naudojant guašą arba akvarelę, atspausti kelių skirtingų tipų medžių lapų gyslų tinklą ir taip išgauti „Medžių pirštų antspaudus“  (medžių lapų atspaudai); ant popieriaus, naudojant vaškinius pieštukus ar kreideles, gamino medžio žievės atspaudus, kurie yra saviti kiekvienai medžių rūšiai ir yra diagnostinis rūšies požymis. Labai įdomi mokiniams buvo užduotis, kur turėjo pasigaminti iš gipso lapų atspaudą. O, kiek daug gavosi skirtingų atspaudų!

Norėdami sužinoti ar bus tą dieną kritulių ar ne, mokiniai pagamino iš pušies kankorėžio barometrą. O patys smalsiausieji tyrėjai iš lapo ar žievės, naudojant įmagnetintą adatą, pagamino kompasą ir palygino jo veikimą su tikru prietaisu. Negalėjo būti nepastebėtas ir čia pat tekantis upelis. Mokiniai turėjo puikią progą atlikti upelio vandens pH tyrimus. Pirmos dienos veiklas apibendrino mindami mįsles apie medžius. Įminus mįslę dar reikėjo surasti medį ir vieną jo lapą užklijuoti vietoj pavadinimo.

Kitos dienos buvo skirtos pažinčiai su Verkių regioniniu parku. Mokytojos Asta Sinkevičienė ir Lilija Osikova parengė metodinę medžiagą – mokytojo ir mokinio darbo lapus, skirtus pasirinktu maršrutu keliauti ir tyrinėti mus supančią aplinką. Numatytos veiklos skirtos labiau pažinti ir tyrinėti miškingus Verkės ir Baltupio (Cedrono) upelių slėnius, susipažinti su Verkių rūmų architektūros ansambliu, kraštovaizdžio parku, senųjų tvenkinių sistema. Nepamirštas buvo ir savitas Kalvarijų kompleksas – Šv. Kryžiaus atradimo bažnyčia ir kryžiaus kelias, Trinapolio vienuolyno ansamblis. Mokytojai ir mokiniai pasirikinę sau mielą parko vietą matavo medžio aukštį ir storį, mokėsi nustatyti medžio amžių.

Norint sužinoti šalia parko esančio kelio galimą transporto taršą ir sukeliamą triukšmą, mokiniai stebėjo kelio eismo intensyvumą, diskutavo apie transporto įtaką gamtai ir žmogui. Viso žygio metu mokiniai stebėjo čia esantį kraštovaizdį ir vėliau jį apibūdino nurodant natūralius ir žmogaus paveiktus kraštovaizdžio elementus.

Viena iš veiklų buvo skirta meno pažinimui gamtoje. Visą dieną mokytojos Edita Strazdė, Ingrida Grigonienė, Daiva Kaulakienė, Asta Poviliutė, Regina Šiaučiulienė vedė meninius užsiėmimus gamtoje. Mokiniai žaismingai susipažino su rasakila (Alchemilla) ir kitais augalais. Rasakilą – 2022 metų Vilniaus miesto žaliųjų edukacinių erdvių augalas. Piešė augalų portretus ant plėvelės ir popieriaus. Mokiniai su mokytojomis ir mokytojų padėjėjomis dainavo dainas bei šoko šokius susietus su mūsų krašto augalais. Nekartą buvo apdainuotas linas ir mielai kartota daina apie rasakilą.

Na, o mokyklos mažieji mokinukai, taip pat aktyviai įsijungė į projekto numatytas veikas. Jie kartu su mokytojomis Vilma Bobiniene, Irmina Adomaityte ir Vida Makauskiene atliko kūrybines užduotis pasitelkiant gamtoje rastas gėrybes. Taip buvo sukurtos vazos iš gamtinių medžiagų, akmenukų mozaikos, pagamintos karūnos iš surinktų augalų ir atliktos dar kitos kūrybinės-pažintinės veiklos gamtoje.

Kitaip organizuojant ugdymo procesą galima sudaryti puikias galimybes atrasti, ištirti, pajusti, pamatyti gamtoje esančius augalus, gyvūnus ar kitus objektus. Taip mokydamiesi iš gamtos atrandame tai kas buvo nežinoma, ieškome inovatyvių sprendimų, kad mokymasis taptų išties įdomia, patrauklia veikla kiekvienam šiuolaikiniam mokiniui. Siekiama, kad mokiniai, kurie dabar gyvena technologijų gausoje, išmoktų būti natūralioje gamtoje, stebėtų gyvūnus, augalus, gamtos reiškinius, pajaustų, kiek daug ir įdomios veiklos slypi gamtos pasaulyje, ugdytųsi gamtos saugojimo įgūdžius.

Džiugu, kad Vilniaus miesto savivaldybė, suprasdama asmens aplinkosauginio švietimo reikšmę, organizuoja visuomenės aplinkosauginio švietimo projektus ir taip sudaro galimybę vilniečiams tobulėti, pažinti savo miesto aplinką ir mokytis priimti aplinkai draugiškus sprendimus, ugdytis tvaraus gyvenimo įgūdžius. Juk aplinkosauginis švietimas – visos aplinkos apsaugos pagrindas.

Informacija teikė Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcio centro projekto „Mokomės iš gamtos“ komanda

Džiaugsmas matyti ir suprasti yra pati puikiausia gamtos dovana. A. Einšteinas.

Visuomenės ekologinio ir aplinkosauginio švietimo, žaliųjų edukacinių erdvių kūrimo klausimais konsultuoja ekologė, gamtos mokslų daktarė Ona Motiejūnaitė: Ona.Motiejunaite@vilnius.lt

Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris