Svarbi informacija
Naujas leidinys apie mokyklų planavimą ir statybą
Išleistas naujas leidinys „MOKYKLŲ PLANAVIMAS IR STATYBA 2.0 Pagrindai, procesai, projektai“. Autoriai: Ernst Hubeli, Barbara Pampe, Ulrich Paßlick, Kersten Reich, Jochem Schneider, Otto Seydel. Iš vokiečių kalbos vertė Ieva Perednienė.
Šis praktinis vadovas skiriamas mokyklų, architektūros ir savivaldybių specialistams, siekiantiems atnaujinti ir statyti mokyklų pastatus. Juo siekiama suvienyti ir susieti švietimo ir urbanistinio planavimo perspektyvas, kad atsakingi asmenys, pradėdami įgyvendinti projektą, galėtų rasti bendrą kalbą. Apibrėžiant programinius erdvės naudojimo reikalavimus ir patalpų organizacinę struktūrą, „nuliniame etape“, t. y. prieš pradedant faktinį projekto planavimą, nustatoma pagrindinė kryptis. Dabar labiau nei bet kada anksčiau, kai reikia taupiai naudoti ribotus mokyklas administruojančių institucijų finansinius išteklius, labai svarbu planavimo procesą pradėti nuo tvirto ir atsparaus pagrindo. Ši paprasta, bet svarbi pagrindinė projektų rengimo taisyklė taip pat pabrėžia, kad reikia patikimos sistemos, idėjų plėtojimo ir gero koordinavimo. Kuo vėlesniame planavimo proceso etape atliekami pakeitimai, tuo jie brangiau kainuoja. Knyga „Mokyklų planavimas ir statyba“ padės išvengti brangiai kainuojančių planavimo pataisų dilemos ir taps praktiniu vadovu bei įkvėpimo šaltiniu.
Knygos elektroninis variantas Nacionalinės švietimo agentūros interneto puslapyje: https://www.nsa.smm.lt/bendruju-reikalu-departamentas/leidiniai/naujausi/
Šis praktinis vadovas skirtas visiems subjektams ir atsakingiems asmenims, dalyvaujantiems pertvarkant ir kuriant mokyklų architektūrą. Leidinys padės susieti veiklas ir užduotis į vieną integruotą planavimo procesą ir suderinti konkrečias jo dalyvių funkcijas. Taip pat svarbu įveikti paplitusius stereotipus, pavyzdžiui: „mokytojai kelia nerealius reikalavimus“, „architektai neišmano mokyklos kasdienybės“, „administracija užkerta kelią įgyvendinti daugelį gerosios praktikos pavyzdžių“, „nors politikai pabrėžia švietimo svarbą, nedidelės turimos lėšos investuojamos kitur“ ir t. t. Patirtis rodo, kad išankstines nuostatas galima pakeisti, jei proceso pradžioje išsiaiškinami atitinkami požiūriai ir siekiama bendro tikslo. Knyga „Mokyklų planavimas ir statyba“ suteikia galimybę pasinaudoti trijų veiklos sričių – švietimo, architektūros ir statybos bei savivaldybių administracijos patirtimi ir sukurti konkretų pagrindą bendriems veiksmams ir sprendimams. Tad ši knyga skirta plačiai auditorijai: suinteresuotosioms savivaldybių administracijoms, architektams, pedagogams, tėvams ir mokiniams, taip pat vietos valdžios atstovams, priimantiems politinius sprendimus. Tai knyga, skirta įvairių profesijų atstovams ir suinteresuotiesiems subjektams, kuri padės rasti bendrą kalbą planavimo procese. Be to, tai neįprasto leidybinio bendradarbiavimo pavyzdys – šią knygą kartu išleido edukacinė ir architektūros leidyklos.
I skyriuje aptariama, kodėl mokyklų statybai reikia naujo postūmio ir kuo ši tema pastaruoju metu ypač svarbi visoms savivaldybės institucijoms.
II skyriuje dešimtyje teiginių apibendrinami didžiausi mokyklų kūrimo proceso dalyvių iššūkiai, kylantys dėl esminių pokyčių ugdymo srityje. Kiekvienas teiginys nagrinėjamas pedagoginiu ir architektūriniu požiūriu, prie jo pridedama fotografija, iliustruojanti vieną iš teiginio aspektų.
III skyriuje „Vartotojai ir jų erdvė“ pateikiamos esminės praktinės žinios apie besikeičiančius erdvės panaudojimo modelius ir jų pasekmes. Be to, šiame skyriuje, suporuojant sąvokas, paaiškinami pedagoginio ir architektūrinio diskursų panašumai ir skirtumai.
IV skyriuje aprašomi nulinio etapo žingsniai ir dalyviai, pateikiant bendrą supratimą apie kompleksinį mokyklų pastatų planavimo procesą.
V skyriuje pateikiami atrinkti veiklos moduliai, kuriuos galima taikyti atskirai arba kartu įvairiuose planavimo proceso etapuose. Šiuos modulius sudaro: praktiniai patarimai ir informacija apie ankstyvuosius bendro planavimo žingsnius, įvairių sričių specialistų bendradarbiavimą, nuoseklų vertinimą švietimo, bendruomenės ir erdvės požiūriu, taip pat programinį mokyklos ir patalpų planavimą.
VI skyriuje pateikiama pagrindinė ir kontekstinė informacija. Šios studijos pradžioje suformuluoti teiginiai išsamiau pagrindžiami švietimo ekspertų samprotavimais.
VII skyriuje pateikiami projektų įgyvendinimo pavyzdžiai: konkrečių projektų brėžiniai, nuotraukos ir aprašymai.
Iliustracijų skyriuje pateikiamas išsamių nuotraukų rinkinys, atspindintis pagrindines vadove aprašytas su erdvės planavimu susijusias temas: naujo tipo mokymosi ir mokymo erdves, darbo ir laisvalaikio erdves, bendrojo naudojimo ir lauko erdves. Vadovą užbaigia VIII skyrius su priedu, kuriame pateikiami DUK (klausimai ir atsakymai), žodynėlis, nuorodos ir interneto nuorodos, taip pat išsami terminų rodyklė. Viršelio atvarte pateikiamas išsamus visų knygoje cituojamų projektų sąrašas.
Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris