Vilniaus Birutės darželio bendruomenė įgyvendino 2022 metų visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – mažieji detektyvai“

2022 metais Vilniaus Birutės darželio bendruomenė vykdė Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą programos „Savivaldybei pavaldžių įstaigų aplinkosauginis švietimas“ projektą „Mes – mažieji detektyvai“. Įgyvendinant projektą buvo ugdoma įstaigos bendruomenės narių ekologinė savimonė, aplinkosauginis sąmoningumas bei gamtamokslinė patirtis, sudarytos sąlygos  aktyviai veikti sukurtose darželio lauko žaliosiose edukacinėse erdvėse, keliaujant gamtos takais, tyrinėjant aplinką.

Mokymai, edukacijos, ugdomoji aplinkosauginė veikla

2022-06-06. Aplinkos tvarkymo talka. Dalyvavo viso darželio bendruomenė. Talkos tikslas – skatinti vaikus prižiūrėti gamtą ir juos supančią aplinką, rinkti bei rūšiuoti šiukšles, būti atsakingais. Dviejų grupių vaikai pasiėmę darbo įrankius rinkosi darželio kieme, o kitų dviejų grupių vaikai vyko tvarkyti Žvėryno mikrorajono skverelį. Panaudodami „Minčių lietaus“ metodą kartu su auklėtoja vaikai aptarė, kodėl atėjo metas dar kartą susitvarkyti žaidimo aikšteles, aplinką. Panaudodami piešimo lentą, su auklėtojos pagalba, pasiskirstė kurie vaikai už kurias žaidimo zonas bus atsakingi, kokių reikėtų jiems įrankių. Pedagogės mokė šiukšlių rūšiavimo, suteikė žinių apie sveikatą žalojančius veiksnius ir skatino vaikučius tvarkytis lauko žaidimų aikštelę, aplinką. Mažieji talkos dalyviai šlavė, grėbė senus lapus, rinko šiukšles, šakeles, akmenukus. Štai tokia talka ragina ir moko vaikus nuo pat mažens suvokti, kad aplinkos grožis ir saugumas priklauso nuo mūsų pačių.

2022-06-09. Pažintinis žygis „Vingio parko takeliais“. Tikslas – kraštovaizdžio stebėjimas, pažinimas, Neries upės pakrantės tyrimai. Dalyvavo priešmokyklinio amžiaus „Boružiukų“ grupės 18 vaikų. Naudojantis enciklopedijomis ir IT technologijomis vaikai aptarė paupio, vandens augalus, kuriuos pamatė. Diskutavo, kuo vandens augalai naudingi juos supančiai faunai ir florai, aptarė vandens augalų sandarą. Prisiminė išvykos saugos taisykles, nusiteikė tyrinėjimams, atradimams, veiklai. Žygio metu atpažino augalus, atrado naujų ir juos fotografavo, bandė atpažinti bei paėmę keletą augalo stiebų, ištyrinėjo jų sandarą. Keliaujant paupiu vaikai stebėjo antis, pilkąją gervę, laumžirgį, varnas, sraiges, skruzdėles, vikšrelius. Taip pat aptiko ir aptarė du šaltinėlius: vienas išsekęs, kitas tekantis. Kartu su vaikais aptarta matyti augalai, gyvūnai, žygio metu patirtos emocijos Įspūdžiai perteikti piešiniuose.

2022-06-27. Ugdomoji veikla „Ne tik žydi, bet ir gydo“ edukacinėje erdvėje „Gamtos vaistinėlė“. Dalyvių skaičius 30. Veikla prasidėjo nuo pokalbio apie arbatų naudą žmogaus organizmui. Vaistinių augalų arbata labai naudinga sveikatai. Vaikai ragavo ramunėlių, medetkų, šalavijų arbatėlių. Su šalavijų arbata skalavome gerklytes, o su medetkų – burbuliavome šiaudeliais. Ypač vaikams patiko, kad gamino arbatėles iš darželyje pačių užaugintų vaistažolių. Aptarta kokios vaistažolės padeda gydyti vienokį ar kitokį susirgimą. Atkreiptas dėmesys, kad vaistažolių arbatų, kaip ir vaistų daug ir dažnai nereikia vartoti. Vaikai su susidomėjimu stebėjo įvairius vaistažolinius augalus, įsidėmėjo pavadinimus, ragavo vaistažolines arbatas, komentavo, kurios yra skanios, kurios skanesnės su medumi ar be jo. Patys vaikai eksperimentavo su vaistažolėmis ir gamino savo arbatas. Vaikams labai patiko kalbėti apie vaistažoles, jas uostyti, skabyti, ruošti vaistažolių atsargas žiemai, gardžiuotis žolelių arbatomis. Veiklos pabaigoje buvo organizuota viktorina apie vaistažoles.

2022-07-03. Kūrybinės dirbtuvės „Pasigamink maišelį“. Liepos 3-ioji paskelbta Tarptautine diena be plastikinių maišelių. Ši diena skirta skatinti vartotojų sąmoningumą dėl plastikinių maišelių naudojimo, visuomenė raginama nors vieną dieną rinktis popierinius maišelius vietoje plastikinių, o dar geriau įprasti neštis savo daugkartinius apsipirkimo maišus į prekybos centrus, pasisiūti medžiaginių maišelių, išsiugdyti gerą įprotį ir pratinti prie jo savo vaikus, kad išsaugotume švarią aplinką. Darželio „Bitučių“ grupės vaikai maišelius gamino iš sukaupto kartono, jogurto indelių, dėžučių, rankenėles pynė iš lino tvirto siūlo ir polietileninės medžiagos, skirtos pakuoti siuntinius. Rankenėlės tvirtumą tikrino sverdami kėdutes, skėčius.

2022-07-23. Pažintinis žygis į pievą. Dalyvavo priešmokyklinio ugdymo (6-7 m.) ir ikimokyklinio ugdymo (5-6 m.) grupių vaikai (16 vaikų). Žygio pradžioje susirinkę į ratą vaikai užmerkę akis įsivaizdavo pievą ir joje žydinčias gėles, pramerkę akeles kiekvienas iš jų pasakė, kokios spalvos gėles matė. Žygis tesėsi toliau į  žaliuojančią pievą, kurią vaikai sėjo pavasarį. Šią, jau užaugusią pievelę, vaikai apžiūrėjo su padidinimo stiklais. Vaikai šioje pievelėje atranda grupėje aptartas žolytes (smilgą, dobiliuką, gyslotį) ir vabaliukus (medų nešančią bitę, baltąjį drugelį). Apžiūrėjus vaikų sėtą pievelę, žygis tęsiamas už darželio ribų ir traukiama link natūralios laukinės pievos. Einant takeliu vaikai vis sustodavo apžiūrėti tam tikrus gyvūnėlius (šliužus, sraiges) ir augaliukus (katilėlį, gyslotį, dobilą). Pirmiausia užsukama į nupjautą pievelę, po kurią vaikai pabraido, patyrinėja savo turimais mikroskopais. Dar trumpai aptariama, kodėl žolė yra pjaunama, o kodėl, kartais ji paliekama augti. Po nupjautos pievos tyrinėjimo pereinama prie greta esančios nepjautos ir aukštos žolės apžiūrėjimo. Su mokytojo pagalba atliekamas tyrimas: mokytojas ant žemės (žolėje) padeda obuolio skiltelę ir visi stebi kokių vabaliukų susirinks. Konkrečiai šiuo atveju susirinko tik skruzdėlės, nes šalia buvo skruzdėlynas. Eidami nedidelio pušynėlio takeliu vaikai klausėsi paukščių čiulbėjimo, bet kadangi šis gamtos kampelis yra mieste, labai garsiai girdėjosi mašinų triukšmas ir trukdė klausytis gamtos garsų. Grįžus į darželio teritoriją vėl apžiūrima pačių vaikų sėta pievelė, palyginama su gamtoje matytomis pievomis ir sustojama ratą, kuriame atliekamas, kaip ir pradžioje, vizualizacijos pratimas. Vaikai nupiešė su pagaliukais ant žemės, spalvotomis kreidelėmis ant sienos arba nulipdė iš plastilino tai, ką jie pamatė žygyje arbą ką norėjo pamatyti, kas jiems žygyje patiko.

2022-07/09. Veiklos edukacinėje erdvėje ,,Sliekų karalystė“. Praktinė veikla – atliekų rūšiavimas, kompostavimas. Vasarą į dėžę kompostuojama nupjauta žolė, rudenį vaikai grėbia lapus ir juos kompostuoja, pavasarį panaudos komposto žemę augalų sodinimui pakeltose lysvėse. Tyrimai: puvimo proceso stebėjimas, komposto žemės tyrimai, pažintis su sliekais, jų savybių ir naudos išsiaiškinimas. Per kiek laiko kokios atliekos suyra, kiek galima sutaupyti rūšiuojant atliekas? – vaikai ieškojo informacijos knygose, internete, klausė tėvelių ir mokytojų. Vaikai mokėsi diskutuoti, pagrįsti rūšiavimo svarbą, komunikuoti vieni su kitais, diskutavo ką daryti siekiant išsaugoti gamtą.

2022-09-20. 3 ornitologo edukacinės pamokėlės „Nuolatiniai Vingio parko paukščiai“, skirtos paukščių stebėjimui kraštovaizdyje. Lektorius, edukacijos vadovas – Gediminas Petkus. Dalyvavo 3 grupių 62 vaikai. Ornitologas Gediminas vaizdžiai pasakojo vaikams apie sparnuočius. Vaikai sužinojo, kokie paukščiai gyvena šalia mūsų, kuo jie maitinasi, kaip suka lizdus ir daug kitų įdomių dalykų. Paskaitėlių metu buvo rodomi įtraukiantys vaizdo reportažai iš paukščių gyvenimo, vaikai klausėsi paukščių balsų, žaidė įvairius žaidimus. Vaikai sužinojo, kokie paukščiai gyvena šalia mūsų, kuo jie maitinasi, kaip suka lizdus ir daug kitų įdomių dalykų. Vaikų žinioms apie paukščius gilinti darželio teritorijoje įrengti tentai apie paukščius, įsigyta edukacinių knygų.

2022-09-19 – 2022-09-23. Ugdomoji veikla „Kas labiausiai teršia orą?“, skirta oro kokybei Žvėryno rajone aptarti, stebėti ir tyrinėti bei priimti sprendimus. Rugsėjo 22 dieną darželyje taip pat buvo minima diena be automobilio. Diskutuota ką galiu AŠ padaryti, kad oras būtų švarus, kaip saugoti savo sveikatą. Dalyvavo viso darželio bendruomenė. Grupėse su vaikais kalbėta apie tai, kodėl reiktų rinktis alternatyvias judėjimo priemones , kurios neteršia oro: važiuoti dviračiu, paspirtuku, eiti pėsčiomis. Prisiminta saugaus eismo, važinėjimo  paspirtukais ir dviratukais taisyklės. Vaikai, išėję į kiemą, pirmiausia aptarė, kaip reikia elgtis vienas kito atžvilgiu, tuomet išbandė senovės susisiekimo priemonę, arkliuką. Pažaidus ir apšilus prasidėjo linksmiausia renginio dalis  – lenktynės. Auklėtojos sukūrė trasą su kliūčių ruožu, kur vaikai galėjo išbandyti save. Vaikai suprato, kodėl reikia rinktis alternatyvias taršioms mašinoms judėjimo priemones: važiuoti dviračiu, paspirtuku, eiti pėsčiomis. Vaikams labai patiko organizuota veikla, lenktynės. Vaikai jautėsi laimingi. Klausė, kada dar galės atsinešti  į daželį paspirtukus. Taip pat sakė, kad grįžę namo pasakys, kad norėtų į darželį vykti paspirtukais o ne mašina.

2022-07-27. Ugdomoji veikla „Vandens fėja“. Dalyvių skaičius 45. Vaikai kartu su pedagogu atliko paprastus ir smagius mokslinius bandymus „Lavos lempa“, „Saldainiukų paslaptys“. Mokytojų pasiūlyta veikla ir eksperimentai sudomino vaikus, jie buvo aktyvūs dalyviai, patys eksperimentavo, diskutavo ir ieškojo atsakymų į iškylančius klausimus. Tyrinėjant, eksperimentuojant, bandant, stebint vandenį visi buvo kupini džiugių emocijų, lavino mąstymą, vaizduotę, atmintį, įgavo žinių apie vandens savybes, svarbą gamtai ir žmogui. Buvo ugdomi aplinkos pažinimo, skaičiavimo ir matavimo, tyrinėjimo, sakytinės kalbos, santykių su bendraamžiais ir suaugusiais, kūrybiškumo, mokėjimo mokytis sričių įgūdžiai.

2022-09-30. Muzikinis aplinkosauginis projektas „Lopšinė žolelei“, skirtas Rasakilài (Alchemilla) – 2022 metų žaliojo Vilniaus simboliui. Dalyvavo keturių ikimokyklinio ugdymo įstaigų dalyviai, visi dalyviai buvo apdovanoti už kūrybiškai atskleistą rasakilos paveikslą. Džiaugiamės, kad vaikų ekologinę savimonę ugdome ir per savo atliekamą kūrybą.

2022-10-03 – 2022-10-07. Socialinė aplinkosauginė veikla „Apkabinkime medį“. Dalyvavo viso darželio bendruomenė. Tikslas – atkreipti dėmesį į šalia augančius medžius, paskatinti juos pažinti, prižiūrėti, globoti. Vaikai domėjosi medžių nauda gamtai, žmogui, kalbėjo apie tai, kuo gali prisidėti prie aplinkosaugos, saugodami medžius. Vaikai kalbėjo apie juos supančią aplinką, apžiūrėjo, kokie medžiai auga darželio kieme, stebėjo krentančius lapus, grožėjosi jais, grupavo pagal dydį ir spalvą. Vaikai domėjosi medžių nauda gamtai, žmogui, kalbėjo apie tai, kuo gali prisidėti prie aplinkosaugos, saugodami medžius.

2022-10. Praktinė atliekų rūšiavimo veikla – spektaklis „Mes rūšiuojam“ Renginys skirtas Klimato kaitos savaitei. Turima spektakliuko filmuota medžiaga buvo žiūrima ir aptariama.

2022-11-03. Pažintinis žygis „Lietuvos medžiai“ – medžių pažinimui. Dalyvavo ikimokyklinio amžiaus (4-5 metų) „Bitučių“ grupės 19 vaikų. Prieš tai pakalbėję apie medžius, esančius darželio kieme, vaikai diskutavo, kiek kokių yra ir nusprendė keliauti už darželio kiemo ribų ir plačiau pažinti medžių pasaulį. Veiklos metu vaikai stebėjo įvairius medžius, lietė jų kamienus, tyrinėjo lapų formas bei rastas gėrybes (kaštonus, kankorėžius, uogas bei kitą, patikusią gamtinę medžiagą ). Bandė apsikabinę pamatuoti kiek vaikų reikia apkabinti didelio medžio kamieną. Taip pat aiškinosi ir mokėsi skirti spygliuočius nuo lapuočių. Tyrinėjo šiuos medžius: liepa mažalapė (Tilia cordata), tuja (Thuja), paprastasis klevas (Acer platanoides), tuopa (Topulus), eglė (Picea), pušis  (Pinus) , vyšnia (Prunus cerasus), kaštonas (Aesculus), ąžuolas (Quercus). Iš parsineštų kaštonų vaikai dėliojo medį. Dėliodami analizavo medžio dalis: kamieną, lapų vainiką, nepamiršo šaknų. Dirbo kartu, bendradarbiavo ir siūlė savo idėjas, kaip geriau sukurti medžio atvaizdą. Vykdami į žygį pedagogai susidūrė su iššūkiu, paaiškėjo, kad supančių medžių įvairovė vaikus mažai domino. Taip pat išaiškėjo kad jų turimos aplinkos pažinimo žinios yra menkos: nežino dažniausiai pasitaikančių medžių pavadinimų, kuo skiriasi spygliuotis nuo lapuočio. Todėl reikėjo vaikus sudominti ir per praktinę pažintinę veiklą motyvuoti pažinti medžius. Vaikai mielai ir su entuziazmu rinko gamtinę medžiagą ir susidomėję ją naudojo grupėje kūrybiniams darbams.

Konferencija

2022-11-29. Konferencija „Mažieji detektyvai tyrinėja žaliąsias erdves“ nuotoliniu būdu (Zoom platforma). Konferencijos trukmė 3 val. Dalyvių skaičius – 50. Pranešimų – 10. Ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai dalinosi patirtimi tobulinant vaikų gamtamokslinę kompetenciją kuriant žaliąsias erdves savo įstaigų teritorijoje, plėtodami gamtotyros ir gamtojautos ugdymą(si) visais metų laikais, taikant inovatyvius vaiko ugdymosi metodus bei priemones. Konferencijos lektorių įvairiapusė patirtis leido pažvelgti į platų galimybių spektrą ugdant vaikų aplinkosauginę savimonę jų artimiausioje aplinkoje bei pedagogų patirtis skatina šalies pedagogų bendradarbiavimą, dalijimąsi „žaliųjų erdvių“ idėjomis ir suteikia galimybę atskleisti pedagogų kūrybinius ir meninius gebėjimus kuriant metodines priemones.  Konf_programa_1129    Birutes_veikla

Konkursai

2022-10-27. Edukacinė veikla „Miško olimpiada“. Dalyvavo priešmokyklinės (6-7 m.) grupės vaikai ir svečiai iš Vilniaus lopšelio-darželio „Pušynėlis“. Viso 30 vaikų. Tikslas – skatinti vaikų fizinį aktyvumą, ugdyti norą pažinti mus supančią gamtą, bendradarbiauti su  kaimyninio darželio vaikais. Renginio pradžioje vaikų komandos prisistatė ir susipažino. Vėliau visi mankštinosi gamtoje. Po trumpo apšilimo atliko įvairias užduotis: „Atspėk medį“, „Nupiešk savo pojūčius“, žaidė judrius pažintinius žaidimus. Vaikai buvo skatinami stebėti  gamtą: atpažinti medžius, jų vaisius, įvardinti medžių naudą, pristatyti savo sukurtą kompoziciją ar nupieštą piešinį. Ugdomas vaikų gebėjimas bendradarbiauti, dirbti  komandoje, būti draugiškiems savo draugui ir kito darželio vaikams, tobulinama pažinimo, kūrybiškumo, komunikavimo kompetencijos. Vaikai labai džiugiai dalyvavo visose rungtyse, buvo draugiški ir kūrybingi, prieš ir po renginio rinko spyglius, lapus, glostė medžių kamienus, džiaugėsi pamatę voverytę medyje.

Parodos

 2022-07-01 – 2022-08-31. Kūrybinių darbų paroda iš antrinių žaliavų „Žalioj žolėj žalia varlė“, skirta Pasaulinei aplinkos apsaugos dienai paminėti.

2022-10-01 – 2022-10-31. Respublikinė piešinių paroda „Nors sėklytė ir mažytė, iš jos gali užaugti…“, skirta žydinčių edukacinių pievų mieste tyrinėjimui. Vilniaus Karoliniškių bibliotekos vaikų skyriuje. Dalyvavo dviejų ikimokyklinio ugdymo įstaigų ugdytiniai. Eksponuota 15 kūrinių. Šia veikla siekiama skatinti ugdytinių domėjimąsi savo vietovės žydinčiomis pievomis, jas tyrinėti bei ugdyti vaikų kūrybinius polinkius.

2022-11-02 – 2022-11-20. Vilniaus miesto fotografijų paroda „Vilniaus kraštovaizdis per padidinimo stiklą“, skirta atradimams tyrinėjant Vilniaus miesto kraštovaizdį. Dalyvavo 12 ikimokyklinių ugdymo įstaigų, 50 dalyvių, 99 darbai. Planuojama Vilniaus gimtadieniui sudėti piešinius į elektroninę knygelę. Šios veiklos dėka vaikai patyrė naujus įspūdžius pažįstant miesto kraštovaizdį, bandant pastebėti ir užfiksuoti jo grožį.

Edukacinių erdvių kūrimas ir naudojimas

2022-06/07.  „Gamtos vaistinėlė“ . Edukacinė erdvė buvo kuriama kartu su vaikais: darželio teritorijoje mobiliose lysvėse sodinami įvairūs vaistiniai augalai, laistomi ir stebimi, kaip jie auga ir keičiasi. Edukacinėje erdvėje „Gamtos vaistinėlė“ buvo auginama: medetkos, rozmarinas, melisa, čiobrelis, prieskoninės žolelės: krapai, petražolės ir kt. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo vaikai nemažai laiko praleidžia veikdami ir žaisdami lauke. Čia jie kaupia patirtį visais pojūčiais: jie liečia, uosto augalus, žolę, mėgaujasi saulės spinduliais.  Ugdytinių žinių įtvirtinimui buvo pravestas edukacinis užsiėmimas „Ne tik žydi, bet ir gydo“, kurio metu buvo praktiškai parodoma, kokios arbatos gaminamos iš vienokių ar kitokių vaistinių augalų. Vaikai su susidomėjimu stebėjo, kaip auga, plečiasi, keičiasi pasodinti augalai, įsidėmėjo pavadinimus, uostė, ragavo vaistažolių lapelius ir komentavo, iš kurių augalų yra skanesnės ir kvapesnės arbatos. Vaikams labai patiko kalbėti apie vaistažoles, jas uostyti, skabyti, ruošti vaistažolių atsargas žiemai, gardžiuotis žolelių arbatomis.

2022-06/09. Edukacinė erdvė „Nuotykiai darže“. Tikslas: atliekant įvairią veiklą sodinant, prižiūrint populiarias ir neįprastas daržoves, nuimant jų derlių skatinti patirti atradimo, pažinimo džiaugsmą, ugdyti praktinius daržininkystės įgūdžius. Šioje edukacinėje erdvėje vaikai augino įvairias daržoves: pomidorus, agurkus, moliūgus, morkas, svogūnus, žirnius, salotas, ridikėlius ir kt.. Vaikai patys sėjo sėklytes, sodino daigus, stebėjo jų dygimo, augimo procesus, susipažino su daržovių žydėjimo ir vaisių nokimo procesu. Ieškojo informacijos ir mokėsi kaip teisingai prižiūrėti ir puoselėti daržoves, kad būtų gausesnis derlius. Edukacinėje erdvėje „Nuotykiai darže“ vaikams sudarytos sąlygos stebėti, tyrinėti liečiant/uostant/ragaujant, bandyti, sverti, matuoti pačių auginamas daržoves, mokėsi atpažinti ir pavadinti daržoves, rūšiuoti jas pagal, rūšį, spalvą, formą, dydį, masę. Veikla „Kas ten darže auga“: vaikai sodino, augino, prižiūrėjo, ravėjo ir laistė daržoves, nuėmė derlių, kompostavo augalų atliekas, aptardami savo patirtis darže laisvai reiškė savo mintis, pratinosi gerbti ir saugoti aplinką, noriai siekti užsibrėžto tikslo. Jie rūpinosi ir domėjosi kaip augalai auga, surado paveikslėlių kaip atrodys jų auginamos daržovės. Žaidė žaidimus: teatrinis žaidimas „Ropė“, judrusis žaidimas „Bulvių sodinimas“, žaidimai „Pupos ir žirniai“ ir „Atspėk ką ragauji“, dėlionės „Daržovių kraitelė“, „Suskaičiuok arbūzus“. Vaikams didelį džiaugsmą suteikė jų užauginto derliaus skynimas, ragavimas. Surinkę rudens gėrybių kraitį, vaikai paruošė dirvą kitiems metams, išveždami augalų atliekas į komposto dėžę.

2022-06. Edukacinė erdvė ,,Sliekų karalystė“. Vaikai tvarko aplinką, rūšiuoja atliekas, vasarą į komposto dėžę dedama nupjauta žolė, rudenį vaikai grėbia lapus ir juos kompostuoja, pavasarį panaudos kompostinę žemę augalų sodinimui pakeltose lysvėse. Stebi puvimo procesą, tyrinėja kompostinę žemę, sliekus, aiškinasi jų naudą.

2022-07/09. Edukacinė erdvė „Lekiu per pievą“. Tikslas – sudaryti sąlygas vaikų pažintinei veiklai gamtoje, motyvuoti juos domėtis ir žavėtis gamtine aplinka, patirti pažinimo džiaugsmą, ugdytis pagarbą aplinkai, atsakomybę už jos išsaugojimą ir saugaus elgesio gamtoje įgūdžius. Šalia edukacinės pievos buvo pasodintos budlėjos – dar vadinamos „drugelių krūmais“. Vaikai patys sėjo pievą, laistė ją, kad augtų žolė ir kiti pievos augalėliai. Pieva žėlė vangiai… Vaikai stebėjo kaip dygsta jų pasėtos pievos sėklos, kaip stiebiasi augalėliai. Vaikai svarstė, kodėl taip lėtai auga žolytė, bet vėliau visus labai nustebino taip gražiai sužydėjus. Net suaugę stebėjosi žydinčia pieva. Vaikai labai džiaugėsi suradę pražydusį katilėlį, susidomėję apžiūrinėjo dobiliukus ir kitas pievos žolytes. Vasaros pabaigoje vaikai jau galėjo susipažinti su pievos gyventojais, stebėjo vikšrus. Pedagogai pasirūpino, kad vaikai galėtų stebėti pievų augalus pasivaikščiojimų metu, juos tyrinėti, lyginti, rūšiuoti, aiškintis jų pavadinimus. Taip pat vaikams buvo sudarytos galimybės susipažinti su pievos „gyventojais“ virtualioje aplinkoje. Tikimės, kad kitais metais mūsų „Žydinti pieva“ vėl klestės ir turėsime galimybę ją labiau pažinti dar didesnę pievų įvairovę čia pat savo darželio aplinkoje. Veikla „Kojinių pieva“ edukacinėje erdvėje „Lekiu per pievą“. Vaikai stebėjo įvairius pievoje augančius augalus (paprastąsias baltagalves, dirvines buožaines, jonažoles, įvairių rūšių dobilus, smilgas ir kt.), juos tyrinėjo, lygino, rūšiavo, matavo, stebėjo pro mikroskopą, padidinamą stiklą; parsinešę į darželį tyrinėjo šviesos stalo pagalba; dalinosi įspūdžiais ir pastebėjimais. Stebėtina, kiek skirtingų žalios spalvos atspalvių galima rasti pievoje, įdomu lyginti skirtingų augalų ir to paties augalo spalvas ir atspalvius (šviesesnis-tamsesnis), užuosti pievos kvapus. Pievoje vaikai rado įvairiausių vabzdžių (bičių, drugelių, skruzdėlių ir kt.), kuriuos bandė paliesti, apžiūrinėjo, stebėjo pro padidinamąjį stiklą, diskutavo apie jų gyvenimo įpročius, pomėgius. Knygose, enciklopedijose ir internete vaikai (padedant pedagogui) ieškojo informacijos apie augalus, matytus pievoje, jų augimą, žydėjimą, taip pat apie vabzdžių, vabalų pavadinimus ir rūšis. Vaikai tapė su pievoje nuskintais augalais, laisvai, spontaniškai improvizavo. Naudodami įvairias priemones kūrė vaizdus su matytais vabzdžiais, kūrė žydinčią pievą, dėliojo piešinėlius iš surastų nukritusių lapų, dėliojo puokštes, koliažus, prisirinko gamtinės žaliavos kūrybiniams darbeliams (džiovinimui). Naudota kompiuterinė mokymo priemonė „Pievos tyrinėtojas“, žaidimas „Žaliasis tyrinėtojas“, kortelių žaidimai „Pievos gyventojai“, „Augalai ir jų augimvietės“, dėlionės „Vabzdžių gyvenimo ciklai“, metodinė priemonė „Lauko augalai“.

2022-09/11. Edukacinė erdvė „Vabzdžių karalystė“. Tikslas: siekti, kad vaikai, atlikdami įvairias veiklas, domėtųsi vabzdžių įvairove, gyvenimu, ugdytųsi pagarbą aplinkai ir gyvybei, atsakomybę už jos išsaugojimą ir saugaus elgesio gamtoje įgūdžius. Ši edukacinė erdvė sukurta tik rudenį, todėl joje dar nedaug vykdyta veiklos. Vaikai stebi, kur vabzdžiai gyvena, kur jiems patinka gyventi labiausiai, stebi, ar kas nors jame apsigyvens jų sukurtuose nameliuose iš gamtinės medžiagos. Laukdami kol nameliuose apsigyvens vabzdžiai, vaikai domėjosi jų įvairove ir gyvenimo būdu ieškodami įvairios informacijos knygose, enciklopedijose, virtualioje erdvėje. Apžiūrinėjo vabzdžių paveikslus, nuotraukas, domėjosi jų išvaizda, mityba, gyvenimo ciklais. Taip pat minė mįsles, žaidė lavinamuosius žaidimus, dėliojo dėliones, dainavo daineles, klausėsi pasakojimų apie vabzdžius ir jų gyvenimo ypatumus. Veiklos „Kas namelyje gyvena?“ edukacinėje erdvėje „Vabzdžių karalystė“: iš antrinių žaliavų ir gamtinės medžiagos vabzdžių namelių gamyba, vabzdžių stebėjimas, tyrinėjimas, informacijos apie vabzdžius rinkimas iš knygų, enciklopedijų ir internete. Edukaciniai žaidimai: lavinamasis žaidimas „Linksmieji vabaliukai“, dėlionės  „Boružėlės“, „Vabaliukų loto“, dėlionės „Vabzdžių gyvenimo ciklai“.

Metodinių priemonių rengimas

Sukurtas metodinių priemonių 4 dalių rinkinys, kuriame aprašomos veiklos, padedančios vaikams ugdyti(s) kūrybiškumą ir gebėjimą perteikti gamtoje matytus objektus naudojantis įvairiomis gamtos medžiagomis ir kitomis pagalbinėmis priemonėmis. „Miško gėrybių žaismė“ – aprašyti lavinamieji žaidimai „Kaštonų ir kankorėžių sekos“, „Kaštonų raštai“, kuriais siekiama ugdyti vaikų loginį mąstymą, pastabumą, iniciatyvumą, atkaklumą, kruopštumą; vaikams siūlomi keli raštų variantai. Vaikai, pasirinkę norimą raštą, išdėlioja jį iš kaštonų; vėliau dėlioja savo sukurtus raštus, ornamentus, mėgiamus personažus; gali tą patį raštą dėlioti naudojant kankorėžius, akmenukus.  „Gyvoji pieva“ – vaikai kuria kompozicijas iš žolinių augalų, naudodami lipnią juostelę sukuria pievelės vaizdus. Dėlionė „Sudėk paveikslėlį“ – kiekvienas vaikas išsirenka arba gauna po nedidelį gyvūnėlio paveikslėlį (tai gali būti vabzdys, paukštelis, žvėrelis) ir 16 šio paveikslėlio didelių dėlionės detalių, kurias sudėliojęs remdamasis mažuoju paveikslėlių turės gauti mažojo paveikslėlio išdidintą vaizdą. „Parodyk emociją“ – kiekvienam vaikui duodama po vieną pagaliuką, kuriame yra pritvirtintas meškiukas su tam tikra emocija (liūdnas, laimingas, pasitikintis savimi, užsisvajojęs, piktas), aptariama kokią emociją meškiukas vaizduoja. Aptarus, išdalinama dar po vieną pagaliuką su meškiuku, vėl aptariama jo emocija. Taip tęsiama tol, kol nebelieka priemonių. Vaikams pristatoma užduotis: išklausius po vieną pateiktą klasikinės muzikos kūrinį, pakelti ir parodyti meškiuką, kuris parodytų vaiko nuomonę, kokia šio kūrinio emocija.

Įstaigos bendruomenė džiaugėsi, kad veikdami įvairiose lauko erdvėse, vaikai išmoko komandinio darbo pradmenų, bendravimo, bendradarbiavimo. Veikdami kartu pajuto savo svarbą ir bendrumo jausmą. Nes gamtinė aplinka darželio kieme yra patirtinis vaikų ugdymas, kuris sudaro sąlygas vaikams ugdytis visas kompetencijas: socialinę, sveikatos, pažinimo, komunikavimo, meninę. Darželio bendruomenės ryšys dar labiau sustiprėjo. Ugdoma visos bendruomenės ekologinė savimonė.

Planuojama ir toliau tęsti projekto idėją, atrandant vis naujas žaliąsias erdves, suteikiant vaikams pasirinkimo laisvę jose aktyviai veikti ir ugdyti(s).

Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris