Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazijos bendruomenė plėtoja ugdymo(si) procesą edukacinėse erdvėse

Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazija 2018 metų rudenį įgyvendino Vilniaus miesto savivaldybės remiamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtinių ir kultūrinių objektų pažinimas artimoje aplinkoje“. Projekto tikslas buvo geriau pažinti gamtos ir kultūros objektus mokyklos apylinkėse, ugdyti mokinių ir vietos bendruomenės narių gamtosaugines ir kultūros puoselėjimo mokėjimus, gebėjimus ir aplinkai draugiškas vertybines nuostatas. Projekto vadovė, progimnazijos direktorė Jurgita Nemanienė, koordinatorė Aušra Rakauskienė.

Tai tęstinis projektas, plečiant supančios aplinkos pažinimą. 2017 m. Vilniaus Čiurlionio trikampio bendruomenė įgyvendino projektą „Medžiai mūsų plaučių alveolės“ kuriame aktyviai dalyvavo ir mokyklos bendruomenė. Mokyklos kieme augantys augalai yra sužymėti ir naudojantis QR kodais galima sužinoti jų kilmę ir istoriją. Siekiama visą informaciją sukelti į vieną platformą, kuria būtų patogu naudotis tiek mokyklos bei vietos bendruomenėms, tiek visiems vilniečiams, tereikia, kad jų telefone būtų įdiegta QR kodo nuskaitymo programėlė, kuri padės gauti reikiamos informacijos apie objektus ir atsakyti į pateiktus klausimus.

Įgyvendinant projektą buvo ištirta aplink mokyklą esanti aplinka, surasti ir aprašyti gamtos bei kultūros paveldo objektai, naudojantis surinkta informacija parengti 3 maršrutų žemėlapiai. Keliaujantiems maršrutų takais  sudarytos  klausimų – atsakymų užduotys, kurių atspausdinta 1500 vnt. bei jų virtualus variantas patalpintas mokyklos internetinėje svetainėje www.basanaviciausprogimnazija.lt, Vilniaus Čiurlionio trikampio bendruomenės svetainėje. Progimnazijos svetainėje patalpintas ir mokinių šiam projektui sukurtas logotipas. Kiekvienas objektas aprašytas, fotografuotas. Parengti aprašus padėjo VU specialistai. Pagaminta 30 lentelių su QR kodais ir objektų aprašais, lentelės patalpintos šalia objektų. Taip aplink mokykla sukurta plati, informatyvi edukacinė erdvė skirta ne tik mokiniams, tačiau visai vietos bendruomenei, vilniečiams. Tyrėjai, atradę stulpelį su objekto pavadinimu, nuskaito QR kodą ir klausimų-atsakymų lape parašo atsakymus į pateiktus klausimus.

Keliauti galima pasirinkus norimą maršrutą:

1 MARŠRUTAS.  Jono Basanavičiaus progimnazijos artimų gamtinių ir kultūrinių objektų

2 MARŠRUTAS  Vingio parko ir botanikos sodo gamtinių ir kultūrinių objektų maršrutas.

3 MARŠRUTAS  Tai bendras artimos mokyklai aplinkos ir Vingio parko su Botanikos sodu  maršrutas.

1 maršrutas

2 maršrutas

2018 m. lapkričio 8 d. organizuotas renginys, skirtas supažindinti mokinius, mokytojus ir vietos bendruomenę su kultūrinių ir gamtinių objektų žemėlapiais Jono Basanavičiaus progimnazijos apylinkėse.  Renginyje dalyvavo 1003 mokiniai su 41 klasės auklėtoju, 69 tėvai ir vietos bendruomenės nariai.

Renginys visiems dalyviams patiko. Kelios mokinių, renginio dalyvių, nuomonės:

  • Įdomu buvo pažinti naujas vietas, Medicinos fakultetą, sužinoti kur yra M-1 pastatas ir, šiaip, praleidau gerai laiką sportuodamas…
  • Pradėjome bendradarbiauti, išmokau dirbti su kitais, sužinojau kelias naujas vietas…
  • Man orientacinės patiko. Su klasiokais pradėjome bendrauti, nepaisant to, kad buvo šalta, buvo labai smagu pabėgioti, pažinti svarbias vietas savo aplinkoje…
  • Buvo labai smagu, tačiau šalta. Įdomu buvo tai, kad aš savo miestą pažinau dar labiau, pradėjau bendrauti su kitais. Su visais buvo labai linksma ir ypatingai man patiko bendradarbiavimas su kitais arba kita grupe, kuri tau padėjo tam tikrose vietose, kada tu nežinojai atsakymo į tam tikrą klausimą…
  • Įdomiausia buvo atrasti vietas, paminklus. Kurie visai šalia mūsų, nors mes net nežinojome…
  • Aplankėme daugiau įdomių vietų ir atsakėme į pateiktus klausimus. Tikimės, kad kitais metais galėsime dalyvauti ir pažinti kitus objektus. Gera mokintis aktyviai ir su telefonu!

Štai ką apie edukacinių erdvių naudojimą parašė mokinių tėveliai (citatos iš refleksijų):

  • Dukra mokosi Vilniaus J. Basanavičiaus progimnazijoje. Džiaugiuosi, kad nuolat gauname kvietimų dalyvauti mokyklos bendruomenės veiklose, deja, ne visur spėjam. Tačiau viename iš jų – projekte „Gamtinių ir kultūrinių objektų pažinimas artimoje aplinkoje“ pavyko sudalyvauti.  Gyvename S. Konarskio gatvėje, visai šalia mokyklos, kasdien praeinam ar pravažiuojam pro įvairius pastatus ir paminklus, bet iki šio projekto daugelio jų istorijos ar reikšmės nežinojau. Vis nerandi laiko pasidomėti, nes yra svarbesnių reikalų. Jau senokai domino mūrinis pastatas su baltais stulpais šalia Konarskio gėlių turgelio arba koplyčia kitoje minėto pastato kelio pusėje. Reikėjo šio projekto, kad sužinočiau jų istorijas.  Gėda prisipažinti, bet apie patį Simoną Konarskį bei kitus objektus taip pat daugiau sužinojau šio projekto dėka. Vaikščiojimo, bėgiojimo metu, jutome labai draugišką atmosferą – sutikdavome kitų klasių moksleivius, tėvelius, mokytojus, pasitardavome, padėdavome vieni kitiems, jei kieno telefonas su QR kodonuskaitymu pavesdavo ar šiaip. Labai įdomus projektas, naudingas ne tik mokyklos bendruomenei, bet ir Vilniaus miesto gyventojams bei svečiams. Savo gimtadienio proga pasižadėjau sau ir draugams pravesti mini ekskursiją po Naujamiestį. Nuoširdžiai dėkinga mokyklos Vadovybei, pedagogams, projekto rėmėjams! Super idėja!
  • Nuoširdžiai noriu pasidžiaugti bei padėkoti jums už iniciatyvas bei įdomius projektus. Vaikai auga ženkliai greičiau, jei jiems suteikiama galimybė pažinti pasaulį per pojūčius, atradimus, sėkmes ir paieškas. Buvo labai smagu sudalyvauti mokyklos projekte „Gamtinių ir kultūrinių objektų pažinimas artimoje aplinkoje“. Nors dukrytė trečiokė, tačiau nenusileidome dičkiams.   Buvo daug azarto, įdomių klausimų bei noro sužinoti kuo daugiau. Stebėdama aplinkinius mokinius, taip pat mačiau dideles ambicijas laimėti, dalyvauti bei susipažinti su aplinka. Didelis ačiū organizatoriams ir idėjos savininkams už projektą, kuris mokslą padaro patraukliu bei pritaikytu šios dienos technologijoms. Vaikai buvo labai įsitraukę, daug sužinojo bei pamatė įdomių objektų visai šalia. Domėjosi atsakymais, dirbo grupelėmis, buvo skatinamas bendradarbiavimas kartu. Tokie projektai ne tik praturtina žinias, bet kartu augina socialinius įgūdžius – padėti, pasitarti, išklausyti ir kartu priimti sprendimą. Daugelis vaikučių kalbėjo, jog būtų smagu tokius projektus turėti kiekvienais metais. Aš kartu su vaikais noriu pasvajoti, jog Lapkričio mėnesio pradžia ateityje taptų inovatyvaus mokymosi mėnuo. Noriu palinkėti, kuo didžiausios sėkmės bei smagiausių idėjų įgyvendinimo mokslo šalyje!

Maršruto stotelių aprašų pavyzdžiai

Užduočių lapai

Antanas Vireliūnas (1924), Lietuvos pedagogas, tautosakininkas ir visuomenės veikėjas, akcentavo, kad vaikus supažindinti su tikrove reikia ne žodžiais, o stebint ir analizuojant aplinkos, gamtos ir visuomenės gyvenimą. Tik tada vaikų vaizdiniai bus aiškūs, žinios taps sąmoningos ir tvirtos. Štai kodėl ugdymosi procesas miesto aplinkoje efektyvus, patrauklus ir siekiama šią veiklą plėtoti. Tai svarbu vykdant ekologinio ir aplinkosauginio švietimo veiklas. Džiugu, kad Savivaldybės organizuojami visuomenės ekologinio švietimo projektai sudaro sąlygas vilniečiams geriau pažinti savo miestą ir saugoti jo aplinką.

Tikrasis žinojimas yra ne susipažinimas su faktais, kurie daro žmogų tik pedantu, o faktų panaudojimas, kuris daro jį filosofu. Henris Tomas Baklis.

Aplinkos apsaugos poskyris