Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ bendruomenė įgyvendino 2023 metų aplinkosauginį projektą „Vaikas – gamtos draugas“

2023 metais Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ bendruomenė vykdė Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą aplinkosauginio švietimo projektą „Vaikas – gamtos draugas“. Vykdant projektą buvo sudarytos sąlygos ugdytiniams aktyviai veikti sukurtose lauko žaliosiose edukacinėse erdvėse, vaikai tobulino pažinimo kompetenciją bei gilino žinias apie gamtą, bendruomenės nariai ugdėsi aplinkosauginį sąmoningumą. Veiklos organizuotos siekiant formuoti ugdytinių ekologinę savimonę, jiems aktyviai veikiant sukurtose žaliosiose edukacinėse erdvėse. Patyriminių veiklų metų projekto dalyviai patyrė tyrinėjimo džiaugsmą, ugdėsi gamtos saugojimo įgūdžius. Organizuotos veiklos skatinusios dalintis gerąja aplinkosaugine patirtimi, bendrauti ir bendradarbiauti tarp Lietuvos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų. Projekto dalyviams suteiktos žinios ir informacija apie mus supančią aplinką, formavo suvokimą apie gamtos saugojimo svarbą.

2023.05.12 – 05.22. „Vabzdžių gyvenamasis kvartalas“. 11 edukacinių veiklų. Edukacijos truko apie 4 val. Erdvė visuomet prieinama visiems norintiems, ne tik organizuojant tikslines pamokėles joje. Puiki nauja  erdvė, atsiradusi šiais metais įstaigos kieme, sulaukė didelio vaikų susidomėjimo, tai žalioji edukacinė erdvė „Vabzdžių gyvenamasis kvartalas“ – natūraliai žydinti edukacinė pieva. Edukacinės erdvės įkūrimo tikslas – įkurti pieva, kuri ne tik labai puošia „Vabzdžių kvartalą“, bet ir yra naudinga edukacine prasme, nes joje vaikai gali susipažinti su žydinčių augalų įvairove. Joje žydėjo tokie augalai: paprastoji baltagalvė (Leucanthemum vulgare), pievinis snaputis (Geranium pratense), rugiagėlė (Centaurea scabiosa), medetka (Calendula) ir kt. Ugdytiniai ne tik stebėjo ir tyrinėjo pievos augmeniją, tačiau atidžiai tyrinėjo ar atsirado gyventojų vabzdžių viešbučiuose, o jie erdvėje buvo dviejų tipų: natūralios iš gamtos paimtos medžio kaladės bei žmogaus įrengti vabzdžių namai. Ir labai smagu, nes gyventojų buvo aptikta. Kad ši erdvė būtų dar puošnesnė ir vabzdžiams naudingesnė, buvo pasodintas „drugelių krūmas“ budlėja, kuri tikrai papuošė erdvę savo labai gražiais žiedais.

2023.05.22 – 05.26. „Aromatinių augalų labirintas“. Jame pasodinta 120 sodinukų, 5 skirtingų rūšių aromatinių augalai. Šio projekto metu įrengta dar viena žalioji edukacinė erdvė „Aromatinių augalų labirintas“. Pasitarę su savivaldybės ekologe dr. O. Motiejūnaite išrinkome 5 rūšių augalus, kurie buvo pasodinti į labirintą. Vaikams labai patiko, kad labirintas yra susisukantis rateliu ir kad jis atveda į natūraliai žydinčia pievelę ir vabzdžių viešbutukus. Šiais metais labirintas buvo saugomas ir leidžiama jam augti, kad kitais metais ugdytiniai galėtų jame ne tik pažinti, tyrinėti aromatinius augalus, judriai leisti laiką, bet ir organizuotų susikaupimo ir atsipalaidavimo veiklas.

2023-06.05-06.09. Vilniaus žaliųjų edukacinių augalų ekspozicija. Šiai ekspozicijai įrengti panaudota 9 pakeltos lysvės, 4 žaismingi vazonai, 1 augalų augimo stebėjimo modelis, pasodinti 2 kaulavaisiai: abrikosas ir persikas. Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ kieme esanti „Smalsiųjų daržininkų“ erdvė tapo Vilniaus  žaliųjų edukacinių augalų ekspozicija, pasodinti įvairių metų augalai (rasakila, baltagalvės, rugiagėlės, mėtos ir kt.). Šalia „Smalsiųjų daržininkų“ erdvės įrengtas augalų auginimo modelis, skirtas augalų augimo proceso stebėjimui. Taip pat šioje erdvėje augančiai slyvai į draugiją buvo pasodinti du nauji kaulavaisiai: persikas ir abrikosas. Ugdytiniai ne tik stebės medžių augimo procesą, bet žydėjimo laikotarpiu galės analizuoti žiedus, lyginti ir skanauti vaisius. Formuosis suvokimas apie kaulavaisius vaisius ir kiek jų skirtingų gali būti.

2023-04-27 – 2023-06-05.  „Mėtinė palangė“. Dalyvavo 9 įstaigos grupės ir pakviesti buvo prisijungti trys darželiai – projekto partneriai. Šios veiklos tikslas – supažindinti vaikus su augalo augimo ciklu. Mokėsi iš sėklos užsiauginti daigelį, atliko mokslinius stebėjimus, duomenis fiksavo žaismingai pateiktame informaciniame – praktiniame lankstinuke. Užaugintas ant palangės mėtas, persodino į lauko lysves ir toliau stebėjo bei atlikdavo edukacinės veiklas. Vaikams formavosi suvokimas kaip iš sėklos augalas tampa vešlus ir didelis. Vaikai sužinojo, kad kiekvienas augalas turi skirtingą išvaizdą, kvapą, liečiamą paviršių ir pan. Buvo sudaromos sąlygos patiems vaikams savo augalus prižiūrėti. Iš projekto lėšų įsigijome sėklas, žemės, vaikiškus laistytuvus, kurių pagalba vaikai galėjo ne tik užsiauginti pasėtus augalus, bet ir juos prižiūrėti ir  laistyti. Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ Mėtinė palangė

2023-06. Edukacinės pamokėlės „Smalsiųjų daržininkų“ erdvėje, pažintis su Vilniaus įvairių metų edukacinių erdvių augalais (2018-2023 metai). 18 edukacinių pamokėlių,  apie 190 ugdytinių. „Smalsieji daržininkai“ erdvėje buvo organizuojamos edukacinės pamokėlės, kurių metu 190 įstaigos ugdytinių turėjo galimybę iš arti ir per patyrimą pažinti, tyrinėti įvairių metų  Vilniaus žaliųjų edukacinių erdvių augalus. Ugdytiniai prisidėjo prie erdvės įkūrimo, gelbėjo sodinant daigelius, juos laistė, tręšė organinėmis, pačių pasigamintomis, trąšomis. Vaikams labai patiko analizuoti, uostyti bei ragauti 5 skirtingų veislių mėtas, kurių pavadinimus iliustravo vaikams pažįstami ir su pavadinimu susiję paveiksliukai. Vaikai nežinojo, kad Vilniaus miestas kiekvienais metais skelbia einamųjų metų augalą, tai buvo naujiena ir kai kuriems ugdytinių tėvams. Šioje erdvėje lankėsi ne tik vaikai, bet jie kviesdavo ir savo tėvus. Taip pat ši erdvė buvo patraukli ir renginiams organizuoti, vienas iš tokių renginių – Joninių šventės metu čia buvo įkurta  „Gluosnio“ arbatinė.

2023.06 – 2023.10.  Pažintis su medžiais „Medžių alėja“. 20 val.(20 edukacijų)  edukacinio laiko, 190 ugdytinių. Naudodamiesi sukurtais edukaciniais plakatais apie medžius, vaikai geriau pažino juos ir gebėjo įvardinti pavadinimus, atliko įvairias užduotis žinių įtvirtinimui. Vaikai medžius piešė,  lipdė ir konstravo naudodami įvairias technikas, ieškojo medžių įstaigos teritorijoje bei bandė įvardinti jų pavadinimus, apibūdinti požymius. Medžių plakatai

2023-09-12. Kiemo medžių gretas papildė pasodintas rečiau Lietuvoje augantis medis – Magnolija. Šio augalo augimas lauko edukacinėje erdvėje padės vaikams suprasti kaip atrodė vienas seniausių pasaulyje žiedinių sumedėjusių augalų, žydinčiu stambiais žiedais. Sukurta trumpalaikė edukacinė erdvė „Miškas“.

2023-11-17. Vaikų pažintinę kelionę gamtoje vainikavo renginys „Sušildyk medį“. Dalyvavo visų 9 grupių ugdytiniai (apie 150 vaikų) ir grupių mokytojos bei jų padėjėjos (apie 15 suaugusiųjų). Renginio metu atklydęs darželio kieman Ežiukas stebėjosi, jog medžiai rudenį lieka tokie pliki ir be lapų. Kilo mintis medžius aprengti. Tai suteikė vaikams daug džiaugsmo. Vaikai įtvirtino medžių pavadinimus, dėliojo A3 formato dėliones, kurios suteikė įvairios informacijos: kokie tam tikro medžio lapai, sėklos ir pan. keliaudami po įstaigos teritoriją, vaikai turi galimybę susipažinti su informaciniu stendu apie Lietuvos medžius, skenuoti QR kodus ir išklausyti įdomią ir naudingą informaciją, atlikti užduotis, kurios leidžia dar labiau pažinti medžius.

2023-09 mėn. Praktinė veikla „Gaminame arbatą“. Dalyvavo 100 ugdytinių, trukmė apie 9 val. arbatos rinkimas ir džiovinimas, 4 val. arbatėlių degustacijos. Įstaigos ugdytiniai džiaugsmingai rinko mėtų lapelius, juos džiovino ir ruošė arbatų gamybai. Šios praktinės veiklos tikslas – formuoti vaikų suvokimą, kad gamtoje slypi labai daug lobių, tačiau reikia juos mokėti naudoti, svarbu atsakingas naudojimas nekenkiant gamtai. Vienas iš tokių gamtos turtų yra arbata. Mokytojos su vaikais diskutavo, kodėl pačių surinkta arbata yra naudinga, kaip reikia teisingai augalus paruošti, kad jie būtų tinkami arbatai, kaip teisingai arbata turi būti laikoma. Vaikai pasigamintą arbatą vėliau „Arbatos gėrimo popietėse“ degustavo. Vaikų surinktos arbatžolės tapo dovanomis viktorinos ir konferencijos svečiams

2023-05-31. Sukurti 5 informaciniai plakatai apie medžius. Siekiant plėsti ugdytinių žinias apie medžius, jų išvaizdą, sėklas ar žiedus buvo parengtos, sumaketuotos informacinės kortelės. Jose vaikai galėjo vaizdžiai susipažinti su medžio savybėmis, išvaizda ir pan. Vėliau  pagal šiuos maketus buvo pagamintos A3 formato dėlionės.

2023-05. Edukacinio lankstinuko kūrimas ir spauda (Sukurtas Pdf formato inovatyvus lankstinukas, 10 vnt. atspausdinta A3 formatu, lankstinuku pasidalinta su trimis įstaigomis). Pavaduotoja ugdymui Gerda sumaketavo  A3 formato lankstinuką, kuris yra tvirtas ir atraktyvus vaikų naudojimui. Šio lankstinuko tikslas vaikams priimtiniausia forma pateikti informaciją apie augalo augimo ciklą, sudaryti sąlygas stebint lysvėje auginamus augalus, pildyti auginamų augalų stebėjimo rezultatus. Vaikams labai patiko analizuoti neįprasto dydžio lankstinuką, gilintis į augalo augimo ciklus. Šio lankstinuko pagalba ugdytiniai sužinojo, kad yra daug skirtingų veislių mėtų ir bandė jas atpažinti. Šiuos lankstinukus gavo ne tik „Gluosnio“ ugdytiniai, bet ir projekto partnerių lopšelių-darželių ugdytiniai. Lankstinukas Gluosnis

2023-09-21. Mokinio veiklos lapas. Sukurtas 1 maketas, atspausdinta 21 ugdytiniui, pasidalinta pdf su kitų įstaigų pedagogais. Priešmokyklinio ugdymo grupė „Pelėdžiukai“ (21 ugdytinis) leidosi į nuotaikingą ir pažintinę kelionę prie Pilaitės malūno. Vaikai žygio metu ne tik stebėjo juos supančią gamtą, tačiau ir atliko užduotis, kurias rado veiklos lape. Šios užduotis padėjo gilinti žinias apie gamtą. Taip pat vaikai savo patirtines žinias, emocijas išreiškė naudodami dailės techniką. Ši kūrybinė veikla, tapymas, vyko kiek neįprastoje, bet labai jaukioje gamtos apsuptyje. Tai dar labiau vaikus įkvėpė kūrybai.

2023-11-21. Virtuali viktorina „Vaikas – gamtos draugas“. Dalyvavo 4 Vilniaus švietimo įstaigos, 20 ugdytinių, 7 mokytojos, trukmė 2 val. Vilniaus lopšelyje-darželyje „Gluosnis“ susirinko 4 priešmokyklinio ugdymo amžiaus vaikų komandos iš skirtingų Vilniaus lopšelių-darželių. Dalyvavo vaikai iš įstaigų-partnerių: „Nykštukas“, „Žibutė“, „Spygliukas“ ir žinoma, „Gluosnis“. Susirinkusiems vaikams sveikinimo žodį tarė įstaigos vadovė. Prieš viktoriną vaikus pasitiko gyvosios gamtos draugai ir mokytoja Renata. Vaikai buvo sužavėti mokytojos Renatos parodytais grupės augintiniais – afrikinėmis sraigėmis, Madagaskaro tarakonais ir gyvalazdėmis. Vaikai uždavė jiems rūpimus klausimus ir mokytoja jiems pateikė atsakymus,  vaikai sužinojo kaip vystosi sraigės. Pavaduotoja ugdymui Gerda parengė vaikams žaismingas, įdomias ir įtraukiančias užduotis. Vaikai minė minkles, dalyvavo „Kahoot“ viktorinoje, rinko didelio formato dėliones, mokėsi įvardinti medžių pavadinimus, ir mokė „Drakonus“ kaip reikia žemę tausoti – atliko atliekų rūšiavimo užduotį. Kad vaikams būtų įtrauku ir laikas neprailgtų, tai po kiekvienos užduoties laukė smagi pertraukėlė, kurios metu vaikai smagiai gilino aplinkosaugos žinias. Laimėjo draugystė, o vaikai ir jų mokytojos buvo apdovanoti ne tik padėkos raštais, bet ir vertingais prizais. Bendrauti visiems yra gera! Viktorina  Viktorina_aplinkosauginis proj._2023

2023-10-20. Piešinių paroda „Medis mano kieme“. Dalyvavo 9 grupių ugdytiniai ir 18 mokytojų. Minint tarptautinę medžio dieną Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ visų 9 grupių mokytojos su ugdytiniais organizavo kūrybinių edukacinių darbų paroda „Medis mano kieme“. Šios parodos tikslas – vaikams padėti įsidėmėti keletą medžių rūšių ir  įsiminti jų pavadinimus, išvaizdą ir pan. Rengdami kūrybinius darbus parodai vaikai įtvirtino savo patirtis ir emocijas pasitelkdami meninę vizualinę raišką.

2023-05-05. Vilniaus lopšelyje-darželyje „Gluosnis“ įvyko interaktyvus spektaklis „Sesutė Gerutė ir broliukas  Nevaliukas“. Dalyvavo 140 ugdytinių. Šis situacijų spektaklis skatino sąžiningumą, sveiko gyvenimo būdą, aplinkos tausojimą (atliekų rūšiavimas, antrinių žaliavų panaudojimas). Taip vaikams labiausiai suprantama kalba pateikiama labai svarbi ir aktuali aplinkosauginė informaciją, mokanti vaikus mylėti gamtą.

2023-09-15. Teatras „Avilys“ pakvietė „Gluosnio“ vaikučius į spektaklį „Arklio Dominyko meilė“. Dalyvavo 150 ugdytinių. Šis spektaklis pastatytas pagal V.V. Landsbergio knygą pasirodė labai jaukus, šiltas, jautrus. Spektaklio metu buvo atskleista faktai apie augalo gyvavimo ciklus, koks jame yra šalnos vaidmuo, kaip rugiagėlė pasėjama ir kas nutinka atėjus pavasariui. Vaikai stebėjo susidomėję, jų dėmesį prikaustė labai dailios ir nuolat kintančios dekoracijos, tikslingai parinkta muzika ir apšvietimas. Spektaklis yra ta kalba, kuri labai suprantama ir artima vaikui, tad smagu ir aplinkosaugos bei gamtos temas atskleisti būtent šia forma, vaidinant vaikams.

2023-11-09. Edukacija „Įdomusis vabzdžių pasaulis“. Dalyvavo 6 grupių ugdytiniai, 110 vaikų. Įstaigoje svečiavosi, su vaikais susitiko bei jiems įdomias ir informatyvias edukacijas vedė ornitologas, gamtininkas Gediminas Petkus. Ugdytiniai galėjo plėsti žinias apie vabzdžius, jų ypatybes. Sužinojo kokiomis kūno dalimis girdi, kuriomis jaučia, kiek akių ir kojų turi skirtingi vabzdžiai ir dar daug įdomybių apie vabzdžių pasaulį. Vabzdžiai (1)

2023-10-26. Seminaras metodinio ratelio „Versmė“ pedagogams „Žaliųjų edukacinių erdvių kūrimas ir naudojimas“. Dalyvavo 20 pedagogų iš lopšeliųždarželių: „Pušynėlis“, „Zylutė“, „Bitutė“ ir „Gluosnis“. Seminaro lektorė – dr. Ona Motiejūnaitė (Vilniaus miesto savivaldybės Miesto aplinkos skyriaus ekologė). Seminaro metu buvo pateikta daug edukacinių erdvių pavyzdžių, praktinio pritaikomumo. Lektorė akcentavo pedagogų kūrybiškumą ir profesionalumą kuriant ir naudojant edukacines erdves vaikų ugdymuisi. Tikėtina, kad seminaro metu pristatyti patarimai ir idėjos žaliųjų edukacinių erdvių kūrimui paskatins jų plėtotę įstaigų aplinkoje, sužadins mokytojų norą vaikus ugdyti gamtoje ir saugant gamtą.

2023-11-14.  Teatralizuota ekologinio ugdymo valandėlė „Kaip Gugeliukai teisybės miške ieškojo“ (58 vaikai, 5 mokytojos). Mūsų įstaigos vaikus aplankė ir jiems aplinkosaugos tema spektaklį „Kaip Gugeliukai Teisybės miške ieškojo“ padovanojo Viršuliškių mokyklos dramos būrelio „Šypsena“ vaikai. Šį spektaklį stebėjo apie 40 priešmokyklinio amžiaus vaikų. Perteiktas turinys jiems buvo labai suprantamas ir atliepė aplinkosaugos esminius aspektus, kuriems įtakos gali turėti vaiko elgsena ir santykis su gamta. Tad vaikai buvo susikaupę ir visą pasirodymą akylai stebėjo. Aktoriai sulaukė ne tik gausių plojimų, bet ir dovanų – knygelių aplinkosaugos tema „Kaip spurga po pasaulį keliavo“. Labai džiaugiamės tokia tarpinstitucine bendryste ir vaikų bendravimu.

2023-12-05. Baigiamoji konferencija. Organizuojamas aplinkosauginio švietimo projekto baigiamasis renginys buvo numatytas 2023-11-23, tačiau dėl covid ligos protrūkio įstaigoje jį teko perkelti į 2023-12-05. Šia konferencija susidomėjo ir paraiškas dalyvauti užpildė 37 pedagogai iš skirtingų Vilniaus įstaigų. Žodinius pranešimus pristatė 10 pedagogų, eksponuojami 9 stendiniai pranešimai. Konferencijoje dalyvavo Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai, Vilniaus miesto savivaldybės Miesto aplinkos skyriaus ekologė dr. O. Motiejūnaitė ir įstaigos kuratorė savivaldybėje – Dovilė Žukauskaitė. Konferencija_Nuostatai    Programa

https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vaiku-kompetenciju-ir-aplinkosauginio-ugdymo-gamtoje-patirtimi-dalintasi-konferencijoje-vaikas-gamtos-draugas/

Įstaigos pedagogai: „Džiaugiamės, kad Vilniaus lopšelis-darželis „Gluosnis“ pradėjo vaikus vesti gamtos pažinimo keliu, pasipildė naujomis žaliosiomis edukacinėmis erdvėmis, kuriose darželio ugdytiniai gali įdomiai ir turiningai leisti laiką pažindami gamtą bei besimokydami ją tausoti. Įstaiga labai stipri organizuojant įvairias veiklas susijusias su ugdytinių sveikos gyvensenos įgūdžių formavimu, fiziniu aktyvumu, priklauso „Sveika mokykla“ įstaigų tinklui, tačiau buvo jaučiamas minimalus aplinkosaugos aspektų taikymas ugdymo procesuose. Įgyvendinant šį projektą buvo įkurtos žaliosios edukacinės erdvės, kurios skatino ugdytinius aktyviai veiklai, organizuoti aplinkosauginiai renginiai, parodyti spektakliai praplėtė aplinkosaugines žinias ir formavo gamtos, kaip ugdomosios aplinkos, svarbos vaikų ugdyme sampratą. Projekto veiklos prisidėjo prie įstaigos bendruomenės aplinkosauginio raštingumo tobulinimo“.

Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris