Svarbi informacija
Vilniaus lopšelio-darželio „Pelenė“ žaliosios edukacinės erdvės
Konkurso „Vilniaus miesto savivaldybės įmonių ir įstaigų žalioji aplinka – aplinkosauginio švietimo erdvė“ komisijos nariai, lankydamiesi Vilniaus lopšelyje-darželyje „Pelenė“ turėjo galimybę ir patys tapti aplinkosauginio švietimo veiklų dalyviais: rūšiuoti atliekas, išbandyti rankos taiklumą, prognozuoti orą naudojantis meteorologine stotele, nustatyti laiką pagal Saulės laikrodį ir kita. Vaikai gamtos reiškinius tyrinėja gėlynų, daržo, vaismedžių ir vaistažolių žaliosiose aplinkose. Vaikai patys sėja, sodina augalus, stebi jų augimą, vaisių ir sėklų brendimą. Stebėdamas ir eksperimentuodamas, pažindamas mikropasaulį pro mikroskopą, fotografuodamas vaikas bando suprasti pasaulį.
Augdamas vaikas palaipsniui atitolsta nuo gamtos ir jos teikiamų malonumų. Šiuo metu didesnė dalis vaikų gamtos grožį pažįsta iš knygelių, televizijos laidų ar kompiuterinių žaidimų. Kad jiems nepritrūktų estetinių ir ekologinių žinių, o pedagogams noro ir motyvacijos degti meilės gamtai ugnele, lopšelis/darželis „Pelenė“ nuolat organizuoja seminarus, konferencijas. Įstaigoje įgyvendinami kūrybiniai projektai „Augalų koliažas“, „Ekologinis rėmelis“ ir pan. Kūrybinių darbų parodos organizuojamos Vilniaus miesto savivaldybėje, savo ir kitose įstaigose.
Įstaigos pedagogai parengė metodinę priemonę „Pelenės augalų slėnis“ – tai lauko žalioji knyga, kurią gali skaityti kiekvienas įstaigos lankytojas. Visoje įstaigos teritorijoje prie augalų yra jų pažinimo kortelės. Rugsėjo mėnesį kiekvienos grupės vaikus pasiekė nepaprasti laiškai nuo Rudenėlio, kurie ne tik visi skirtingi, bet ir su užduotimis. Smagiai ir kūrybiškai vaikai atliko Rudenėlio užduotis: sukūrė floristines spalvingas kompozicijas, pasipuošę vaisių, daržovių, medžių karūnėlėmis ar gėlių, miško gėrybių atributais vaikai darželio kiemelyje šoko ratelius, grojo orkestru, žaidė smagius žaidimus, skandavo šūkius, deklamavo eilėraštukus, dainavo dainas. Mažieji pažadėjo daugiau valgyti daržovių ir vaisių, nes visi nori būti sveiki, linksmi ir gražūs, o didieji – būti ATIDESNI mūsų visų bendriems namams – Žemei, saugoti gamtą ir jos gėrybes, nes visa kas naudinga mums, naudinga ir jai, o kas kenkia mums, neišvengiamai kenkia ir Žemei. Vaikai padarė išvadas – viskas priklauso tik nuo mūsų pačių.
Fenologijos ir meteorologijos erdvėje „Stebiu, sužinau, saugau“ vaikai stebi orus, jų kaitą, prognozuoja lietų, ieško orų pranašų gamtoje.
Saulėtą dieną smagu išbandyti pojūčių taką „Basos pėdos“ ar pačių iš kamštelių sukurtą spalvingą takelį. Vaikai turi galimybę stebėti paukščius, kurių gana gausu žaliojoje lauko aplinkoje. Jiems gyventi įkelti inkilai, žiemą būna įrengtos lesyklos.
Kompostavimo erdvėje „Mažieji darbininkai ir Aš“ mokomasi kompostuoti. Čia gyvena įvairūs sliekai ir galima plačiau susipažinti su jų sandara ir gyvenimu.
Atliekų rūšiavimo erdvėje ne tik mokomasi rūšiuoti, bet ir vengti atliekų suteikiant joms antrą gyvenimą. Čia organizuojamos parodos „Ką turiu, su tuo žaidžiu“, akcija „Rūšiuok šiukšles – išgelbėk Žemę“. Pačių sukurti žaidimai, pagaminti paukščiai išdėstyti visoje darželio teritorijoje. Tuo tikslu net sukurta erdvė „gamtos labirintai“. Lauko beržų alėjoje įrengtas informacinis plakatas „Kas kada suyra“ motyvuoja rūšiuoti ir vis dažniau pakartotinai naudoti daiktus, siekiant, kad jie netaptų šiukšle.
Tęsdama Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Vaikelį vedu – ekologiniu keliu“, lopšelio-darželio „Pelenė“ bendruomenė ugdo vaikų ekologinę kultūrą – vaiko požiūrį į gamtą, siekiant saugoti, globoti aplinką, racionaliai naudoti jos išteklius, dalyvauti sprendžiant ekologines problemas.
Dėl aplinkosauginio ir ekologinio švietimo veiklų informaciją teikia ekologė dr. Ona Motiejūnaitė: ona.motiejunaite@vilnius.lt
Aplinkos apsaugos poskyris