Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė 2023 metais įgyvendino aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“

Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė didelį dėmesį skiria savo ugdytinių gamtamoksliniam ugdymui, visa bendruomenė nuolat tobulina aplinkosauginį raštingumą. Organizuojant inovatyvias aplinkosaugines ir gamtos pažinimo edukacijas, eksperimentines bei tiriamąsias veiklas plėtojama bendruomenės narių bei socialinių partnerių aplinkosauginė komunikacija, vykdomas bendruomenės narių gamtamokslinės kompetencijos tobulinimas bei tvaraus gyvenimo būdo įgūdžių formavimas. 2023 metais buvo vykdytas Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamas aplinkosauginio švietimo projektas „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“. Įstaigos aplinkoje jau yra įrengta ne viena edukacinė erdvė, tačiau bendruomenės planuose dar yra numatyta kurti daugiau erdvių edukacijai.  2023 metais, vykdant projekto veiklas, darželio lauko aplinka papildyta naujomis žaliosiomis edukacinėmis lauko erdvėmis, sudarytos sąlygos šiose erdvėse veikti visiems: tiek lopšelio-darželio, tiek socialinių partnerių vaikams bei bendruomenės nariams. Vykdant projektą darželio lauko teritorija papildyta 2 inovatyviomis edukacinėmis erdvėmis, „Vaiskrūmių sodelis“ ir „Atradimų – eksperimentų stotelė“, kuriomis turi galimybę naudotis apie 360 darželio vaikų. Veiklos organizuojamos taikant vieną efektyviausių ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo(si) metodų – patirtinį ugdymą(si), skatinant iš arčiau pažinti daugiamečius sumedėjusius (vaiskrūmius/vaismedžius) bei žolinius augalus (braškes/žemuoges). Sudarytos palankios sąlygos vaikams tyrinėti, stebėti, atlikti įvairius bandymus naujai įkurtoje lauko laboratorijoje. Vaikai ir kiti darželio bendruomenės nariai turi galimybę pažinti vaismedžių ir daugiamečių žolinių augalų įvairovę, jų sandarą, išsiaiškinti augimui būtinas sąlygas, stebėdami augalus įvardinti jų panašumus ir skirtumus.

Edukacinių erdvių kūrimas.

2023-05.  Lopšelio-darželio „Pilaitukas“ lauko aplinkoje įrengta nauja inovatyvi edukacinė erdvė „Vaiskrūmių sodelis“. Naujai įkurtos edukacinės erdvės tikslas – sudaryti sąlygas vaikams tyrinėti artimiausią aplinką bei pažinti joje augančius vaiskrūmius ir vaismedžius. Taip pat ši erdvė atvėrė vaikams įvairesnes galimybes pažinti bei tyrinėti gyvosios gamtos objektus, ugdytis nuostatą, kad reikia saugoti ir mylėti gamtą. Visiems darželio bendruomenės nariams bei svečiams sudarytos sąlygos tyrinėjimo, stebėjimo bei atradimo būdu susipažinti su populiariausiais Lietuvoje augančiais vaiskrūmiais, stebėti jų augimą, žydėjimą, vaisių nokimą. „Vaiskrūmių sodelyje“ pasodinti penkių skirtingų rūšių vaiskrūmiai: raudonieji, juodieji, baltieji serbentai, sausmedis, 2 aktinidijos ir 1 vaismedis (trešnė). Vaiskrūmių ženklinimas. Kiekvienam „Vaiskrūmių sodelyje“ pasodintam vaiskrūmiui ir vaismedžiui sukurti skaitmeniniai QR kodai, kurie visiems bendruomenės nariams ir darželio svečiams, suteikia galimybę savarankiškai keliauti po teritoriją ir naudotis informacija. Nuskenavus QR kodą galima sužinoti daugiau informacijos apie augalą. Pagamintos ir prie augalų eksponuojamos informacinės kortelės. Stiprinant tvarų požiūrį į gamtos išteklius, naujai įkurtos „Vaiskrūmių sodelio“ erdvės aprūpinimui vandeniu įrengtas lietaus vandens surinkimo rezervuaras. Šiame rezervuare kaupiamas lietaus vanduo, kuriuo laistomi darželio žaliosiose edukacinėse erdvėse augantys augalai.

2023-05. Netoli „Vaiskrūmių sodelio“ buvo įrengtos 2 pakeliamos lysvės, skirtos braškių ir žemuogių sodinimui. Vienoje pakeliamoje lysvėje pasodinta 10 braškių daigų, kitoje – 10 žemuogių daigų. Tikslas – sudaryti vaikams sąlygas stebėti kaip auga lysvėse pasodinti daugiamečiai žoliniai augalai – braškės ir žemuogės, juos prižiūrėti, laistyti, ravėti, paragauti sunokusių vaisių, aptarti, padiskutuoti kuo panašūs ir kuo skiriasi šie augalai, įvardinti jų savybes, požymius, naudą žmogui bei gamtai. Pagamintos ir pakeliamose lysvėse eksponuojamos informacinės kortelės (su QR kodais) apie lysvėse augančias braškes ir žemuoges. QR kodu pagalba galima sužinoti įdomius faktus apie lysvėse augančius daugiamečius žolinius augalus. Įsigytas ir prie pakeliamų lysvių, kuriose auga braškės ir žemuogės įrengtas lauko termometras. Termometras skirtas lauko temperatūros stebėjimui, fiksavimui. Termometras naudojamas kasdienėje vaikų veikloje, kuomet aptariamos tinkamiausios augalų auginimo sąlygos: šiluma, drėgmė, oras. Vaikams sudaryta galimybė stebėti kokia oro temperatūra yra optimaliausia augalo augimui.

2023-05. Edukacinės erdvės „Lauko atradimų – eksperimentų stotelė“ įrengimas. Įsigyta ir kieme įrengta lauko atradimų – eksperimentų stotelė, kurią sudaro: stebėjimo stalas su oro angomis – dėžutė po akriliniu stiklu, skirta stebėjimams; 16 kortelių rinkinys – kortelėse pavaizduoti įvairūs gamtos objektai; kortelių peržiūros dėžutės, esančios galinėje stotelės sienelėje; vitrinos, kuriose galima eksponuoti surinktas medžiagas (pvz., lapus, žolę, kriaukles ir kt.); lenta – greitiems užrašams; didelis didinamasis stiklas su stovu; vabalų žnyplės – 1 vnt.; tinklelis nuo vabzdžių – 1 vnt.; didinamojo stiklo dėžutė – 1 vnt. ir žiūronai – 1 vnt. Vaikų veiklų aktyvinimui ir tobulinimui edukacinėse erdvėse iš projekto lėšų įsigytos gamtos stebėjimui, tyrinėjimui, bandymams bei eksperimentams skirtos priemonės: skaitmeninis mikroskopas; įvairių matavimo indų rinkinys – 1 vnt., kastuvėliai – 5 vnt.; laistytuvai – 5 vnt.; piltuvėliai – 3 vnt.; sieteliai – 4 vnt.; kibirėliai – 5 vnt.; dubenėliai – 5 vnt.; augalų ir vabaliukų tyrinėjimo rinkinys, kurį sudaro: 6 vnt. didinamųjų stiklų; 6 vnt. mažųjų (kišeninių) didinamųjų stiklų; 6 vnt. didinamųjų akinių; 6 vnt. mažųjų mikroskopų; 12 vnt. didinamųjų indelių; 6 vnt. mini didinamųjų stiklų – lūpų; rinkinys eksperimentams, kurį sudaro: 5 matavimo puodeliai, 8 mėgintuvėliai, 5 pipetės, 5 švirkštai, 3 termometrai, kamštiniai kištukai. Viso 43 vienetai. Įsigytos priemonės naudojamos gamtos stebėjimams, tyrimų bei eksperimentų atlikimui. Įsigyta sodo daiktadėžė, kuri skirta tyrinėjimui, eksperimentų atlikimui bei stebėjimui skirtų priemonių ir įrankių laikymui. Daiktadėžės paskirtis – ne tik sandėliuoti tyrinėjimui skirtas priemones, bet ir ugdyti vaikų sampratą apie daiktų saugojimo, tausojimo bei tvarumo svarbą. Šiltuoju metų laiku priemonės naudojamos lauko žaliosiose edukacinėse erdvėse, šaltuoju – darželyje įrengtoje laboratorijoje.

2023-05. Šalia „Lauko atradimų-eksperimentų stotelės“ įveista nešienaujama pievelė, kurioje vaikai turi galimybę stebėti pievoje augančius augalus, gyvenančius vabzdžius ir kitus bestuburius.

2023-05. Šalia „Lauko atradimų – eksperimentų stotelės“ įrengta „Orų stebėjimo stotelė“. Įsigyta „Meteorologinė stotelė“. Stotelės pagalba vaikai turi galimybę stebėti kritulių kiekį, vėjo kryptį ir stiprumą. Stotelės įrengimo tikslas – patirtinio ugdymo(si) pagrindu sudaryti sąlygas vaikams tyrinėti, eksperimentuoti, stebėti gamtą, atlikti bandymus su gamtine medžiaga. Veikdami naujai įkurtoje edukacinėje erdvėje vaikai patiria atradimo džiaugsmą, ugdosi gamtamokslinius gebėjimus, bendravimo bei bendradarbiavimo įgūdžius.

2023-11-30. Šalia „Vaiskrūmių sodelio“ įrengtas informacinis stendas „Lietuvoje augantys vaiskrūmiai“. Stendas sudarytas iš 24 dvipusių kortelių. Vienoje kortelės pusėje pavaizduotas vaiskrūmis bei užrašytas jo pavadinimas, kitoje kortelės pusėje patalpinta trumpa informacija apie vaiskrūmį bei jo naudą žmogui. Edukacinis stendas naudojamas kasdienėje vaikų veikloje, siekiant plėsti vaikų žinias apie Lietuvoje augančius vaiskrūmius. Su stende pateikta informacija turi galimybę susipažinti ne tik darželio ugdytiniai, bet ir darželio ugdytinių tėvai bei į darželį atvykstantys svečiai.  Stendo Vaiskrūmiai maketas

2023-11. Pagamintos 8 ilgalaikės dėlionės „Vaiskrūmiai“: juodasis serbentas, raudonasis serbentas, baltasis serbentas, aktinidija, gervuogė, avietė, agrastas, sausmedis. Dėliodami dėliones, vaikai mokosi atpažinti ir įvardinti darželio kieme pasodintus vaiskrūmius, jų savybes, sužino keletą įdomių faktų apie juos. Dėliodami dėliones vaikai aiškinasi vaiskrūmių naudą žmogui, gamtai. Vaiskrūmiai. Dėlionės

Praktinė aplinkosauginė gamtamokslinio ugdymo veikla. Aplinkosauginės veiklos tikslas – ugdyti bendruomenės narių sąmoningumą, jog reikia tausoti gamtą, jos išteklius, prisidedant prie gamtos išteklių tvaraus naudojimo nuostatų diegimo visuomenėje.

2023-04-27. Pilaitės miško švarinimosi akcija-talka „Pilaituko“ bendruomenė už švarų mišką“. Akcijos tikslas – ugdyti darželio bendruomenės narių ekologinį sąmoningumą bei bendradarbiavimo įgūdžius, sutelkiant bendruomenę kilniam tikslui – miško švarinimui. Akcijos metu bendruomenės nariai turėjo galimybę ne tik švarinti mišką, bet ir gėrėtis Pilaitės miško kraštovaizdžiu, stebėti miške augančius daugiamečius augalus, naudojantis „iNaturalist“ mokomąja programėle ieškoti informacijos apie miško augalus. Bendruomenės akcijos nuostatai patvirtinti 2023 m. balandžio 25 d. dir. įsakymas Nr. V-47. Akcijoje dalyvavo 16 darželio grupių vaikai (apie 320 vaikų). Prie akcijos prisijungė 60 tėvelių bei Pilaitės bendruomenės nariai, kurie savo nuveiktų darbų rezultatais, užfiksuotais nuotraukose, dalinosi Pilaitės bendruomenės uždaroje Facebook grupėje „Pilaitės gyventojų bendruomenė“.  Miško švarinimosi akcija. Nuostatai

2023-05-26. Bendruomenės renginys „Mes su šeima – žaliosiose darželio erdvėse veikiame drauge“. Renginio tikslas – aktyviai veikiant darželio kieme įkurtose žaliosiose edukacinėse erdvėse sudarytos sąlygos darželio bendruomenei plėtoti ekologinio sąmoningumo sampratą, atrasti prasmingo laiko leidimo gamtoje su vaiku būdus, puoselėjamas bendruomeniškumas, suteikta teigiamų emocijų. Renginyje dalyvavo apie 250 šeimų. Renginio metu visos dalyvaujančios šeimos gavo žemėlapį „Mes su šeima – žaliosiose darželio erdvėse veikiame drauge“ su jame sužymėtomis edukacinėmis erdvėmis. Kiekvienoje erdvėje šeimų laukė žaisminga bei patraukli gamtamokslinė užduotis. Šeimos, aplankiusios visas darželio kieme įrengtas žaliąsias edukacines erdves bei atlikusios užduotis buvo apdovanotos medaliu bei obuoliu. Kiekviena darželio grupė už dalyvavimą bendruomenės renginyje buvo apdovanota vazonėlyje pasodintu kambarinės mėtos daigeliu.

UŽDUOČIŲ LAPAS (2 – 3 m.) UŽDUOČIŲ LAPAS (3 – 5 m.) UŽDUOČIŲ LAPAS (5 – 7 m.)

2023 m. gegužės-birželio mėn. Organizuotas respublikinis ekologinis – praktinis projektas „Švaresnis rytojus“. Projekto tikslas – plėtoti vaikų, tėvų, pedagogų sampratą, jog tai, kokiame pasaulyje mes gyvensime priklauso tik nuo mūsų pačių, nuo mūsų požiūrio į tvarų daiktų naudojimą bei gamtos saugojimą ir puoselėjimą. Projekte dalyvaujančios įstaigos Facebook platformoje specialiai šiam projektui sukurtoje privačioje grupėje pateikė idėjas, kaip sumažinti vartotojiškumą, gamtos užterštumą bei skatinti daugkartinį daiktų naudojimą. Projekte dalyvavo 16 šalies ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Projekto dalyviai pateikė 12 kūrybinių darbelių idėjų, 3 idėjas dekoracijų gamybai bei 5 idėjas metodinių-vaizdinių priemonių, iš antrinių žaliavų bei gamtinės medžiagos, gamybai.  Nuostatai

2023 m. birželio-rugsėjo mėn. organizuota bendruomenės akcija „Padovanok rėmeliui antrą gyvenimą“. Darželio bendruomenės nariai, panaudojant gamtinę medžiagą bei antrines žaliavas, dekoravo nuotraukų rėmelius, kuriuos dovanojo darželiui. Akcijos tikslas – ugdyti darželio bendruomenės narių ekologinį sąmoningumą, kūrybinį mąstymą bei estetinį suvokimą, dekoruojant turimus, nenaudojamus A4 formato nuotraukų rėmelius bei padovanoti juos darželiui. Akcijoje dalyvavo, rėmelius dekoravo ir darželiui padovanojo, 52 šeimos. Rėmeliai buvo panaudoti bendruomenės narių nuotraukų parodos „Spalvotomis uogomis pasidabinę vaiskrūmiai ir žoliniai augalai“ nuotraukų eksponavimui darželio erdvėse.

2023 m. rugsėjo-spalio mėn. Organizuota bendruomenės narių nuotraukų paroda „Spalvotomis uogomis pasidabinę vaiskrūmiai ir žoliniai augalai“. Parodos tikslas – skatinti bendruomenės narių domėjimąsi Lietuvos soduose augančiais vaiskrūmiais, daugiamečiais žoliniais augalais, jų paplitimu Lietuvos teritorijoje. Parodoje dalyvavo 60 šeimų. Nuotraukos buvo eksponuojamos darželio erdvėse, panaudojant bendruomenės akcijos „Padovanok rėmeliui antrą gyvenimą“ metu tėvų dekoruotus bei darželiui padovanotus nuotraukų rėmelius. Nuostatai

2023-09-25,26,27,28 – 10-6,13.  Organizuotos išvykos į Greckų šeimos ūkį „Geltoni botai“, kuriomis buvo siekiama sudaryti sąlygas vaikams, vadovaujantis patirtinio ugdymosi principais pažinti vaiskrūmius bei daugiamečius žolinius augalus. Buvo numatytos 4 išvykos po 2 val., atsižvelgiant į pedagogų prašymus, suorganizuotos 6 išvykos po 2 val. Dalyvių skaičius – 120 vaikų. Darželyje Greckų šeima vedė 2 edukacijas „Vaiskrūmiai“ po 40 min., kuriose dalyvavo 2 darželio grupių („Paukštelių“ ir „Peliukų“) vaikai, viso edukacijoje dalyvavo – 40 vaikų.

2023 m. gegužės-spalio mėn. Pažintinės išvykos į Pilaitės mikrorajono mišką-parką, skirtos daugiamečių žolinių augalų pažinimui. Lopšelis-darželis „Pilaitukas“ įsikūręs šalia Pilaitės miško, tad išvykas į mišką kiekviena darželio grupė, keliauti palankiu oru, organizavo kelis kartus per mėnesį. Pažintines išvykas į mišką organizavo 14 darželio grupių. Išvykos trukmė – 2 val. Viso organizuota 14 pažintinių išvykų. Pasivaikščiojimų po mišką tikslas – stebėti miške augančius daugiamečius žolinius augalus, mokytis juos atpažinti bei įvardinti. Išvykų metu vaikai stebėjo kraštovaizdį, įvardino gamtos ir žmogaus sukurtus objektus. Aptarė kraštovaizdžio grožio sampratą, taršos atvejus. Fotografavo miške augančius augalus, grįžę į grupę ieškojo jų pavadinimų bei informacijos apie juos enciklopedijose, internetinėse platybėse, aiškinosi jų vietą miško ekosistemoje. Bandė įvardinti darželio kieme augančių augalų bei miške pastebėtų augalų skirtumus bei panašumus.

2023-04-04. Darželyje vyko pamoka „Nebaisos“, kuri buvo skirta netradicinių gyvūnų: vorų-paukštėdų, tarakonų, gyvalazdžių, šimtakojų ir kt. pažinimui. Buvo numatyta organizuoti 2 pamokas, atsižvelgiant į mokytojų prašymus, buvo organizuotos 4 pamokos. 1 pamokos trukmė – 45 min. Dalyvių skaičius – 80 vaikų. Šios edukacijos metu vaikai turėjo galimybę ne tik pamatyti netradicinius nariuotakojus, bet ir sužinoti, kuo jie maitinasi, kur gyvena, kaip atrodo, palyginti jų išvaizdą tarpusavyje, susipažinti su nariuotakojais – kenkėjais, išsiaiškinti kaip jų išvengti.

2023 m. rugsėjo – spalio mėn. edukacinėje erdvėje „Atradimų ir eksperimentų stotelė“ bei kitose žaliosiose darželio lauko erdvėse organizuotos gamtamokslinės patirtinės edukacinės veiklos vaikams, skatinančios domėjimąsi mus supančia gamta, jos reiškiniais. Kiekviena darželio grupė pagal iš anksto suplanuotą temą paruošė patirtinės veiklos planą, jį įgyvendino lauko atradimų – eksperimentų stotelėje ir parengė įgyvendintos veiklos aprašą. Vedant veiklas mokytojai turėjo galimybę naudotis projekto lėšomis įsigytomis, gamtos stebėjimui bei tyrinėjimui skirtomis priemonėmis: skaitmeniniu mikroskopu, tyrinėjimui skirtu rinkiniu ir kt. Pravesta 10 veiklų po 30 min. Veiklose dalyvavusių vaikų skaičius – 200. Veiklos rezultatas – parengta pagalbinė metodinė medžiaga pedagogui, metodinis leidinys „Žaismingos ir patrauklios veiklos lauko atradimų – tyrinėjimų stotelėje“.

Metodinis leidinys pedagogams „Žaismingos ir patrauklios veiklos lauko atradimų – eksperimentų stotelėje“. Leidinys pateikta veiklų lauko atradimų – eksperimentų stotelėje idėjos, veiklų eiga ir iliustracijos. Leidinys skirtas gerosios patirties sklaidai. Parengtu leidiniu pasidalinta įvairiose, pedagogams skirtose internetinėse svetainėse.

Leidinys. Parengtas metodinis leidinys „Planetos ateitis mūsų rankose“. Leidinyje apibendrinta respublikinio ekologinio projekto „Švaresnis rytojus“ medžiaga, patalpintos pedagogų bei tėvų pasiūlytos idėjos su trumpais aprašymais bei nuotraukomis, kaip prisidėti prie švaresnės, ekologiškesnės planetos išsaugojimo. Leidiniu pasidalinta įvairiose, pedagogams skirtose internetinėse svetainėse.

Straipsnis. V. Dagilienė, S. Norvilienė, L. Dževeckaja. „Miškas oš. Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“. „Žaliasis pasaulis“.  https://zpasaulis.lt/miskas-osdamas-dekos/ .

Straipsnis. V. Dagilienė, S. Norvilienė, L. Dževeckaja. „Tyrinėjame vaiskrūmius. Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“. „Žaliasis pasaulis“.                https://zpasaulis.lt/tyrinejame-vaiskrumius/ .

Straipsnis. 2023-05-08. Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ aplinkosauginė veikla. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-lopselio-darzelio-pilaitukas-aplinkosaugine-veikla/

Straipsnis. 2023-10-11. Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ aplinkosauginės veiklos.  https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-lopselis-darzelis-pilaitukas-aplinkosaugines-veiklos/.

Įstaiga dalyvavo projekte „2023 metų Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkursas“ ir laimėjo 3 vietą: https://zpasaulis.lt/ugdanti-gamtine-aplinka/.

Įstaigos pedagogai aktyviai dalijasi gerąja projekto veiklų organizavimo patirtimi. Jų skaityti pranešimai konferencijose:

  • Lapkričio 22 d. Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų metodinėje praktinėje konferencijoje „Geri darbai Žemei: aplinkosauga ir ekologija patiems mažiausiems“, skaitytas pranešimas „Žaliųjų edukacinių erdvių panaudojimo galimybės inovatyvių aplinkosauginio ugdymo idėjų įgyvendinimui“.
  • Lapkričio 28 d. respublikinėje metodinėje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų konferencijoje „Mokausi iš gamtos“, skaitytas pranešimas „Inovatyvus patirtinis ugdymas(is) žaliosiose edukacinėse erdvėse“.
  • Gruodžio 5 d. Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų aplinkosauginio švietimo konferencijoje „Vaikas-gamtos draugas“, pristatytas pranešimas „Gamtamokslinio ugdymo metodų taikymas įgyvendinant atnaujintą priešmokyklinio ugdymo programą“.

Į projekto veiklas įsijungė ne tik ugdytinių tėveliai, tačiau ir Pilaitės bendruomenės nariai, kitų Vilniaus lopšelių-darželių pedagogai ir vaikai: „Gilužis“, „Medynėlis“, „Vieversys“. Projekto veiklos paskatino bendruomenę labiau puoselėti aplinkosaugines vertybes įstaigos bendruomenėje, organizuoti aplinkosaugines išvykas ir veiklas ne tik projekto rėmuose, įtraukti įstaigos socialinius partnerius į aplinkosauginių veiklų vykdymą, rengti pranešimus nacionalinėse konferencijose apie gerosios patirties pavyzdžius vykdant aplinkosauginę, projektinę veiklą.

Parengta pagal projekto ataskaitą.

Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris