Svarbi informacija
Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė dalyvauja 2023 metų Vilniaus švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurse
Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė jau ne vienerius metus bendradarbiauja su Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos specialistais ir vykdo visuomenės aplinkosauginio švietimo projektus, kurių metu organizuoja aplinkosauginius renginius, kuria, naudoja ir mokymo priemonėmis praturtina edukacines erdves, rengia veikloms šiose erdvėse metodinę medžiagą. Darželio aplinkoje daug brandžių medžių (auga alyvos, eglė, beržas, jazminas, kadagys, klevas, liepa, maumedis, ąžuolas, pušis, šermukšnis, tuja ir kt.), tačiau sodinama ir naujų, siekiant didinti jų gausumą ir įvairovę. Edukacinės erdvės įstaigos lauko aplinkoje pradėtos kurti 2020 metais, kai bendruomenė pirmą kartą įgyvendino Vilniaus miesto savivaldybės aplinkosauginio švietimo projektą. Džiugu, kad nuo tada projektai vykdomi kasmet, į juos įsijungia vis daugiau bendruomenės narių ir darželio kieme sukuriama naujų inovatyvių edukacinių erdvių ir jos vis plačiau naudojamos.
Edukacinės erdvės kuriamos planingai, išskiriant temines veiklų zonas. Visos edukacinės erdvės laisvai prieinamos kiekvienam ugdytiniui ir jo tėveliams. Naudojamos žaliosios edukacinės erdvės yra funkcionalios, inovatyvios, skatinančios pažinti ir saugoti gamtą, motyvuojančios veikti. Informacija pateikiama šalia esančiuose stenduose, etiketėse, platesnė informacija gaunama naudojant QR kodus. Jose vaikai gali tyrinėti, žaisti, ilsėtis individualiai, grupelėmis. Vadovu, padėjėju vaikui šiose erdvėse gali būti ne tik mokytojai, bet ir tėveliai. Erdvės naudojamos ir bendruomenės švenčių metu, jose atliekant įvairias gamtos pažinimo ir aplinkos saugojimo, ekologinio ugdymo užduotys. Įstaigos lauko erdvėse išskiriamos 8 edukacinės zonos, patalpose įrengta Laboratorija ir Linksmoji kepyklėlė, sensorinis kambarys ir kt. Įgyvendinant Gerosios mokyklos koncepciją, įkurtos ir nuolat papildomos mobilios darželio ugdymo aplinkos (https://www.darzelispilaitukas.lt/edukacines-erdves/). Apie darželį: https://www.youtube.com/watch?v=KKYMBZ8T_yk .
Žalioji edukacinė erdvė „Draugystės parkelis“ skirta vadovaujantis patirtinio ugdymo(si) nuostatomis ugdyti aplinkosauginį bendruomenės sąmoningumą, padėti suprasti medžių reikšmę gamtai, visuomenei, žmonijos raidai. Pamokėlėse apie medžius kalbama ir apie klimato kaitą, kraštovaizdį, aplinkos taršos mažinimo būdus. Pedagogai parengė ir pagamino edukacines dėliones „Lietuvoje augantys medžiai“. Vaikai susipažįsta su medžio sandara, stebi jų gyvenimą įvairiais metų laikais. Siekiant motyvuoti vaikus pažinti, tyrinėti gamtą šioje erdvėje pasodinti augalų (o taip pat ir Žemės gamtinės aplinkos) evoliucijai svarbūs medžiai: dviskiautis ginkmedis (dar vadinamas „gyvąja iškasena“, dinozaurų, draugystės, ilgaamžiškumo, Gėtės medžiu), magnolija (mokslininkai visą žiedinių augalų skyrių pavadino jos vardu – magnolijūnai – Magnoliophyta), tulpmedis (nuostabiais lyros formos lapais, tulpės formos žiedais), puošmedis (kurio vystantys lapai visoje teritorijoje skleidžia malonų vanilės, karamelės kvapą). Gamtos pažinimo keliu ne tik mokomasi pažinti medžių įvairovę, bet ir tyrinėti jų sandarą (įrengtas stendas „Medžio sandara“ ir sukurtas žaidimas „Medžio kamieno sandara“. Lauko tyrinėjimų staliukas skirtas eksperimentams, žaidimams su dinozaurais. Vaikai ypač mėgsta žaisti su „Mažuoju dinozaurų pasaulio rinkiniu“, kuriame yra ne tik įvairių rūšių dinozaurų figūrėlės, bet ir dinozaurų pasaulio dėklo kilimėlis, fosilijų rinkinys, dinozaurų kaulų pavyzdžiai, akmenys, medžio šaknys ir kt. Žaisdami vaikai turi galimybę sukurti senovės istorinį pasaulį, pagalvoti apie praeitį ir dabartį, stiprinti savo žodyną naujais nepažįstamais žodžiais, dinozaurų vardais. Šioje erdvėje mielai apsilanko ir kitų įstaigų vaikai.
2022 metais pradėta kurti inovatyvi edukacinė erdvė „Samanų oazė“, kurioje šiuo metu auga 6 rūšių samanos. Vaikai tyrinėja samanų sandarą, susipažįsta su jų ekologija. Įrengiant erdvę, atsižvelgta į samanoms augti reikalingas sąlygas, todėl įrengta laistymo sistema, fontanas (jo veikimui naudojama Saulės baterija). Parengta metodinė medžiaga apie samanas, etiketės su QR kodais. Šalia įrengta poilsio, pokalbių salelė su vėžliukų ir grybukų formos suoleliais. Taip sudaroma vaikams galimybė susikaupti ir atidžiai stebėti samanas, diskutuoti, dalintis įspūdžiais.
Keliaujant po lauko erdves galima rasti ir įvairių metų Vilniaus miesto žaliųjų edukacinių erdvių augalų. 2022 metų augalas – rasakila. Augimo modelio pagalba vaikai gali stebėti rasakilos augimą, susipažinti su jos sandara.
„Kvapniųjų lysvių“ edukacinėje erdvėje įrengtos 3 skirtingo aukščio pakeliamos lysvės, kuriose auga aromatiniai, prieskonianiai, medingieji augalai: šalavijai, čiobreliai, mėtos, pipirmėtės, gelsvės, melisos, levandos, rozmarinai ir kt. Šalia augalų yra interaktyvios informacinės lentelės. Visai įstaigos bendruomenei ir svečiams sudarytos sąlygos pažinti šiuos augalus ir plėsti žinias apie jų savybes. Pedagogai sukūrė ir pagamino 6 dėliones „Vaistiniai augalai“.
Vabzdžių įvairovę vaikai tyrinėja edukacinėje erdvėje „Vabzdžių karalystė“, kurioje įrengti vabzdžių viešbučiai. Siekiant padėti mažiesiems vabzdžių tyrėjams buvo pagaminta 24 informacinės lentelės (12-jo lentelių vaizduojami vabzdžiai, 12-je kitų – pateikiami įdomūs faktai apie vabzdžius), o vabzdžių stebėjimui – „Vabzdžių karalystės pievutė“. Sukurta 10 dėlionių „Vabzdžiai“, sukurtas ir pagamintas edukacinis stalo žaidimas „Vabzdžiai ir kiti bestuburiai“, kuris yra kieme ir lengvai prieinamas visiems norintiems. Vaikų mėgiamas pedagogų sukurtas žaidimas „Vabzdžių šaškių turnyras“, kurį sudaro šaškių lenta ir iš medžio pagamintis 24 šaškių figūrėlės su žiogelių ir boružėlių atvaizdais. Parengta pamokėlė apie vabzdžius: Edukacinė pamokėlė Paslaptingas vabzdžių pasaulis – YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=XvzbeyKwZcw). Pedagogai organizavo Respublikinį edukacinį projektą ,,Vabzdžių gamyba iš antrinių žaliavų“ ir parengtas elektroninis leidinys „Žaliasis vabalų pasaulis“ (https://online.fliphtml5.com/sflke/ncze/?1637820179838#p=1).
„Vaiskrūmių sodelyje“ auga raudonieji, juodieji, baltieji serbentai, sausmedis, aktinidija. Vaikai turi galimybę stebėti vaiskrūmių žydėjimą ir vaisių brandinimą, o vėliau ir paskanauti skanių vaisių. „Braškių ir žemuogių pievelėje“ vaikai augina, prižiūri augalus ir skanauja jų vaisius.
„Atradimų-eksperimentų“ stotelėje įrengtas tyrinėjimams skirti staliukai, daiktadėžėje sudėtos aplinkos tyrimams reikalingos priemonės. Muzikos erdvėje – muzikos instrumentai.
Orų stebėjimams atlikti skirta meteorologinė stotelė, kurioje vaikai susipažįsta su prietaisais: barometru, higrometru, termometru, vėtrunge. Yra ir lietaus vandens matuoklis. Todėl stebėti orus, jų kaitą yra įdomu.
Gamtos stebėjimams fiksuoti, rašyti žinutes gamtai, piešti, užduotims atlikti skirtos trys kreidinės lentos „Medžiai“. Lauko bibliotekėlėje bendruomenės nariams skirtos knygos apie gamtą. Pirmosios knygos įsigytos iš vykdomo aplinkosauginio švietimo projekto lėšų, o vėliau ji praturtinta organizavus akciją „Padovanok knygą lauko bibliotekėlei“. Pedagogų parengtas lankstinukas ,,Lauko žaidimai tausojantys gamtą“ sulaukė didelio visos bendruomenės dėmesio.
Šiltuoju metų laiku įrengiama „Atliekų tvarkymo stotelė“, kurioje vyksta pamokėlės ,,Mokausi tinkamai rūšiuoti“. Talkų metu bendruomenės nariai renka šiukšles netoliese esančiame miške. Įgyvendintas projektas ,,Švarus miestas – kūrybiškas vaikas“, parengtas elektroninis edukacinis- metodinis leidinys šia tema (https://fliphtml5.com/thfec/ijxx/basic).
Kiekvienais metais organizuojama akcija basakojų takui atnaujinti „Keliaudami basakojų taku, pažinsime gamtą kartu“. Visa bendruomenė miške renka kankorėžius ir kitas gamtos dovanas, kurias naudoja tako segmentams atnaujinti. Įstaigoje nuolat vykdomi projektai, organizuojama gamtos pažinimo renginiai, kūrybinių darbų praktikumai ir parodos (kuriama naudojant antrines žaliavas ir gamtinę medžiagą), vedamos pamokos gamtoje, vyksta išvykos į mišką, pievą, VU botanikos sodą, susitikimai su gamtininkais, mokslininkais. 2020 metais darželis dalyvavo tarptautiniame projekte „Žaliosios mokymosi aplinkos panaudojimo galimybės, siekiant aktyvaus patirtinio gamtos pažinimo“ (eTwining programos erdvė. Internete: projekte „Žaliosios mokymosi aplinkos panaudojimo galimybės, siekiant aktyvaus patirtinio gamtos pažinimo“ (eTwining programos erdvė, https://fliphtml5.com/gsrob/yxbi/basic). Įstaiga yra Sveikatą stiprinanti mokykla. Apie sveikatos stiprinimą „Sveikata visus metus“: https://fliphtml5.com/zpbpf/smol. Apie veiklas spaudoje: https://zpasaulis.lt/ir-vabzdziu-pasauli-tyrinejame/; https://www.svietimonaujienos.lt/gamtos-pazinimo-link-as-ir-tu-pojuciu-takeliu/;
Lopšelis-darželis yra šalia Pilaitės miško, todėl kuriant edukacines erdves kieme, ieškoma sąsajų su mišku ir siekiama, kad kieme organizuojamos veiklos galėtų turėti tęstinumą miške. Išvykoms į mišką iš aplinkosauginio projekto lėšų įsigyta „Jaunojo gamtininko“ kuprinių, kuriose yra reikiamos priemonėms tyrimams miške atlikti. Ant kuprinių logotipas: „Gamtos pažinimo link…“. Tuo tikslu yra parengtos elgesio miške taisyklės ,,Kaip saugiai elgtis miške“. Skruzdėlių gyvenimui pažinti eksponuojama edukacinė priemonė „Skruzdėlė – miško saugotoja“.
Pedagogai aktyviai domisi edukacinių erdvių naudojimo inovacijomis, rengia metodinę medžiagą ir patirtimi dalijasi seminaruose bei konferencijose, rengia straipsnius spaudai ir nuosekliai įgyvendina turimą žaliųjų edukacinių erdvių viziją.