Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė kuria žaliąsias edukacines erdves

Vilniaus lopšelis-darželis „Pilaitukas“ 2021 metais įgyvendina Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vabzdžių pasaulį tyrinėjame kartu“. Vykdydami projekto veiklas pedagogai su vaikais ir jų tėveliais kuria edukacines erdves augalų ir vabzdžių pasauliui pažinti, taikant vieną efektyviausių ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo(si) metodų – patirtinį ugdymą(si) tyrinėjant gamtą. Rugsėjo mėnesį sukurta prieskoninių ir vaistinių augalų edukacinė erdvė. Iš projekto lėšų įsigytos pakeltos lysvės buvo užpildytos žemėmis ir pradėti augalų sodinimo darbai.  Vaikams tai buvo neįkainojama patirtis ir didelis džiaugsmas prisiliesti prie žemės, mokytis taisyklingai pasodinti augalų sodinukus,  juos palaistyti, kad jie sėkmingai prigytų ir džiugintų visus savo grožiu bei skleidžiamu aromatu. Sodindami prieskoninius augalus, vaikai susipažino su jų pavadinimais, tyrinėjo, uostė, netgi slapčia  paragavo, norėdami sužinoti jų skonį… Ši smagi daržininkystės veikla vaikams suteikė daug žinių apie sodinamus augalus, vaikai ugdėsi ekologinio sąmoningumo, patyriminius gebėjimus, stiprino meilės gamtai bei atsakomybės  jausmą. Pedagogams buvo smagu  klausyti, kaip  vaikai  sodindami augalus šnabždėjo magiškus burtažodžius, kad jie kuo greičiau prigytų:

  • tu Saliere auk, visus augalus praauk;
  • Medetka, auk didelė ir žydėk, ir būk draugiška bitutėms;
  • Mėta auki  ir žaliuok, kvapo boružėlėm duok;
  • abra, kadabra bum, Čiobreli visiems vabaliukams ir augalams, tikru draugu būk.

Šioje erdvėje vaikai stebės augalų augimą nuo sėklytės iki sėklytės, gilinsis į augalų savybes, jų taikymo žmogaus reikmėms galimybes.

Tęsiant gamtos pažinimo veiklas buvo kuriama vabzdžių erdvė. Juk augalų ir vabzdžių gyvenimai labai susiję. Šioje erdvėje pastatytas Vabzdžių viešbutis. Vaikai nekantriai laukė gyventojų, jie smalsiai apžiūrinėjo, tyrinėjo naują statinį, diskutavo, kuo šis statinys panašus į  tikrąjį, žmonių apgyvendinimui skirtą viešbutį, ieškojo ir tikėjosi pamatyti  pirmuosius, čia apsigyvenusius „naujakurius“, tarpusavyje diskutavo, kokie vabaliukai gali jame apsigyventi pirmieji. Vieni teigė, kad pirmosios pasirodys skruzdėlės, kiti tarp medžio šakelių ieškojo „medžių naikintojų“ kirvarpų, o dar kiti diskutavo, kuriame „viešbučio kambaryje“ apsigyvens bitutės,  kurios  neš medų.

Plėtojant vabzdžių pažinimą, jų gyvenimo paslaptimis pasidalinti buvo pakviesta VU magistrantė, edukologė Severija Bunkutė. Lektorė vaikams supažindino vaikus su vabzdžių įvairove, rūšimis ir pateikė pačius netikėčiausius faktus apie jų gyvenimą. Vaikai su dideliu susidomėjimu klausėsi pasakojimo apie vabzdžius, žaidė edukacinius žaidimus, minė mįsles bei įtvirtino savo įgytas žinias sportinėje viktorinoje „Linksmasis vabalų labirintas“.

Po linksmos ir įdomios vabzdžių pažinimo edukacijos, vaikai dar ilgai dalinosi savo įgytomis žiniomis su draugais, piešė labiausiai patikusio vabzdžio atvaizdą ir džiaugėsi įsimintinais ir juos nustebinusiais faktais:

  • laumžirgis geresnis medžiotojas už liūtą ir yra greičiausias tarp skraidančių vabzdžių;
  • skruzdėlės moka skraidyti ir visai nemiega;
  • uodus pritraukia neseniai bananus valgiusių žmonių kvapas;
  • žiogas nušoka toliau už geriausią pasaulio šuolininką.

Po smagios edukacinės veiklos, vaikai,  savo grupėse iš antrinių žaliavų gamino vabzdžių viešbučius ir su nekantrumu laukė tėvelių, kuriems surengė smagią žinių apie vabzdžius patikrinimo viktoriną.

Džiugu, kad įstaigos aplinka tampa įdomesnė, sudaromos sąlygos vaikams tyrinėti gamtą.