Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė žingsniuoja gamtos pažinimo link

Į žemę atkeliavo taip ilgai lauktas pavasaris. Pirmieji saulės spinduliai pažadinę gamtą, aplinkui paskleidė vaiskų, gaiva dvelkiantį aromatą. Pabudusi iš miego žemė apsigaubė skaisčiai žaliu, žiedais išmargintu apsiaustu. Aplinkui čirena paukščiai, ošia medžiai, čiurlena upeliai, žemę glosto švelni, vėjo skleidžiama simfonija. Taip ir norisi visa krūtine įkvėpti oro gaivos ir išėjus į gamtą, gėrėtis jos magišku grožiu bei pasijusti vientisa ir neatsiejama gamtos dalimi.

Užgimusios gyvybės ir grožio vaizdų įkvėpti, mes, Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė, norime pasidžiaugti ir pasidalinti su visais džiugiomis žiniomis apie mūsų nuveiktus darbus, siekiant, nors maža dalimi prisidėti prie gamtos puoselėjimo bei išsaugojimo.

 Jau penktus metus iš eilės dalyvaujame visuomenės aplinkosauginio švietimo projektų rėmimo programoje. Šiais metais įgyvendiname Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu paukščius pažįstame kartu“, kuris finansuojamas iš Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų.

Kaip ir kasmet, prieš pradėdama vykdyti visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto veiklas, projekto įgyvendinimo darbo grupė susirinko aptarti svarbiausias aplinkosaugos problemas, aktualiausias temas, ieškoti bendrų problemų sprendimo būdų. Aptarėme, nusprendėme, ir nieko nelaukdami, dar balandį startavome pirmųjų tikslų įgyvendinimo link. Vienas iš projekte numatytų įgyvendinti ekologinio sąmoningumo ugdymo tikslų – padėti gamtai apsivalyti nuo šiukšlių ir didinti žmonių sąmoningumą švaros klausimu. Visa lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė, nuo pačio jauniausio, iki pačio vyriausio, įsitraukė į įstaigoje organizuotą švaros akciją „Pilaituko“ bendruomenė už švarų mišką“. Akcijos metu buvo siekiama sužadinti bendruomenės norą rūpintis aplinka, mokyti tinkamai rūšiuoti atliekas bei šviesti bendruomenę aplinkosauginiais klausimais. Galima pasidžiaugti, kad akcija sulaukė didelio susidomėjimo ir pritraukė didelį būrį darželio bendruomenės: prie darželio organizuojamos akcijos prisijungė net dvylika grupių. Toks aktyvumas byloja apie ekologiškai raštingą ir sąmoningą vaikų bei suaugusiųjų kartą. Akcijos metu, esant gausioms pajėgoms, pavyko apvalyti net keletą objektų: Pilaitės mišką, Salotės ežero pakrantes, Pilaitės parko teritoriją, keletą žaidimų aikštelių ir aplinką esančią šalia darželio teritorijos. O visų svarbiausia, kad vaikams pavyko pamatyti, kiek daug galima nuveikti gamtos labui, veikiant visiems drauge, ir žinoma, suvokti, kad daug smagiau ir sveikiau gyventi švarioje aplinkoje.

Jeigu reikėtų įvardinti, kas gamtoje mus žavi, greičiausiai, dauguma atsakytų, kad gamtos įvairovė. Jeigu pradėtume nagrinėti tą įvairovę, suprastume, kaip gamtoje viskas glaudžiai susiję ir darniai funkcionuoja. Ši mintis dar kartą pasitvirtino, kuomet planavome realizuoti dar vieną projektinę idėją – darželio aplinkoje pasodinti drugelių krūmą – budlėją. Dar krūmams tik ruošiantis įsitvirtinti lopšelio-darželio „Pilaitukas“ kieme, kaupėme žinias apie vieną gausiausių ir geriausiai ištirtų vabzdžių būrį – drugius. Darželio ugdytiniai dalyvavo edukacinėje-pažintinėje veikloje „Gyvi drugeliai“, kurios metu vaikai išmoko taisyklingai stebėti, tyrinėti drugelius, susipažino su drugelių gyvenimo etapais, mitybos įpročiais, pamatė, kaip atrodo drugelio kiaušinėliai, savo rankose laikė drugio kokonus, sužinojo, kodėl negalima liesti drugelio sparnų. Dabar, kai jau įstaigos kieme žaliuoja trys nuostabios budlėjos, belieka jas prižiūrėti taip, kad kuo greičiau pražįstų ir į kiemą atviliotų kuo įvairesnių margaspalvių drugelių, nes vaikai jau yra pasirengę juos stebėti.

Lopšelio-darželio „Pilaitukas“ vaikai ir pedagogai yra be galo smalsūs, todėl pažinti nori ne tik drugelius. Dar vienas šių metų aplinkosauginio projekto tikslų – padėti vaikams pažinti paukščius, jų rūšis, gyvenimo ypatumus. Kai norisi ko nors išmokti, geriausia kreiptis į savo srities specialistus. Šį kartą atradome ornitologą Gediminą Petkų ir jo edukacines pamokėles „Paukščiai šalia mūsų“. Darželio salėje ornitologas vaikams pristatė mokomąjį filmuką, demonstravo paukščių inkilus, plunksnas, pasakojo įdomius faktus. Lauko aplinkoje vaikai kartu su ornitologu Gediminu Petkumi stebėjo paukščius, pasitelkę žiūronus. Ornitologas pristatė kiekvieną pastebėtą paukštį ir pasakojo įdomiausius faktus apie jį. Paukščiais taip pat domėjosi ir darželio bendruomenės nariai: tėveliai, ugdytiniai, darželio darbuotojai. Savo artimiausioje aplinkoje jie stebėjo paukščius, juos fiksavo išmaniaisiais prietaisais, rinko pačias gražiausias nuotraukas įstaigos organizuotai paukščių nuotraukų parodai „Sveiki sugrįžę sparnuotieji draugai“. Visas užfiksuotų nuotraukų archyvas sugulė į informacinį elektroninį leidinį su trumpais paukščių aprašais. Sukaupę tiek patirties apie paukščius, jau ėmėme dėlioti mintis ir ieškoti palankiausių aplinkos kampelių inkilų miesto įkūrimui.

Pažintis su paukščiais tuo nesibaigė. Kai kurių sparnuočių taip lengvai nesutiksi, todėl ieškome kitų būdų jų pažinimui. Vieną atradome: keliavome į „Pelėdų parką“. Ten sutikome dar vieną savo srities specialistę – biologę, plėšriųjų paukščių tyrinėtoją Kotryną, kuri vaikams padėjo pažinti plėšriuosius paukščius: pelėdas, apuokus, sakalus ir erelius. Vaikai sužinojo, kad pelėdos labai gerai girdi, kad matyti gali ne tik naktį, bet ir dieną, kad kūną dengiančių plunksnų galuose esančios šluotelės prislopina garsą skrendant ir daugybę kitų įdomių faktų. Ugdytiniai įspūdžiais dalijosi su tėveliais, diskutavo su draugais. Vienas berniukas pasidalino savo mintimis apie narve esantį erelį. Vaiko teigimu, erelis su dideliu susidomėjimu žiūrėjo į berniuką dėl to, kad jis pats yra labai drąsus ir panašus į erelį. Tokios mintys rodo vaikų susidomėjimą, patyriminio ugdymo naudą ir svarbą.

Apibendrinant galima teigti, kad balandžio-gegužės mėnesiai buvo aktyvūs, o svarbiausia be galo informatyvūs. Švaros akcija įgyvendinta sėkmingai, gamta tapo švaresnė, bendruomenė ekologiškai sąmoningesnė. Drugelių edukacija sustiprino vaikų aplinkos pažinimo ir saugojimo, tyrinėjimų, stebėjimų įgūdžius.  Budlėjų krūmai puikiai prigijo įstaigos kieme ir net neabejojame, kad greitu metu džiugins margaspalviais svečiais. Sukaupėme nemenką žinių bagažą apie paukščius, jų gyvenimo ypatumus, paplitimą, mitybą. Atradome būdų susipažinimui su retesniais, plėšriaisiais paukščiais. Tad su nekantrumu laukiame kitų veiklų ir naujų patirčių.

 

Straipsnį parengė mokytojos ekspertės Sigita Norvilienė, Virginija Dagilienė, vyresnioji mokytoja Greta Urbšienė