Svarbi informacija
Vilniaus lopšelis-darželis „Justinukas“ dalyvauja Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurse
Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurso vertinimo komisijos nariai lankėsi Vilniaus lopšelyje-darželyje „Justinukas“ ir susipažino su lauko aplinkoje sukurtomis ir vaikų ugdymui naudojamomis žaliosiomis edukacinėmis erdvėmis. Įstaigos teritorijoje sukurta visa sistema žaliųjų edukacinių erdvių, ugdymo procesui vykdyti parengtos metodinės priemonės pedagogams, vaikams – smagūs, įtraukiantys į veiklą, lavinantieji žaidimai. Įstaiga jau ne vienerius metus vykdo aplinkosauginius projektus ir kuria žaliąsias edukacines erdves: 2019 metais konkurse „Vilniaus miesto savivaldybės įmonių ir įstaigų žalioji aplinka – aplinkosauginio švietimo erdvė“ laimėta II-oji vieta; dalyvaujant darnaus vystymosi ugdymo programoje „Darni mokykla“ laimėtas sidabro diplomas (2021 m.); gamtos herojų apdovanojimuose „Gamtos herojai 2020“ laimėtas Vilniaus miesto savivaldybės įsteigtas prizas.
Erdvėje „Svečiuose pas boružėlę septintaškę“ sudaryta galimybė vaikams susipažinti su artimiausioje aplinkoje gyvenančiais vabzdžiais. Edukacinėse metodinėse priemonėse, parengtuose informaciniuose-interaktyviuose stenduose pateikta informacija apie vabzdžių vystymosi stadijas, jų gyvenimo savitumus. Stendo 24-iose ilgalaikėse edukacinėse kortelėse pavaizduoti vabzdžiai ir gyvūnai: boružėlė, bitė, jonvabalis, uodas, širšė, musė, sliekas, voras, ūsuotis, žiogas, skruzdėlė, drugelis. Stende pateiktos mįslės, pvz.: tamsiai pilkas kamuoliukas apie nosį skrisdamas plonai zirzia, bet į rankas nesiduoda, kas? (musė). Toks pat stendas skirtas augalams pažinti. Sukurta žaidimų erdvė, kurioje vaikų mėgstamas žaidimas „Taiklusis vabaliukas“. Ši priemonė skirta plėsti vaikų žinias apie vabzdžius, tenkinti poreikį judėti, tobulinti orientavimosi aplinkoje įgūdžius, lavinti akies ir rankos koordinaciją, skaičiavimo ir matavimo gebėjimus, pratinti veikti komandoje, skatinti laikytis žaidimų taisyklių, ugdyti ištvermę, pasitikėjimą savimi, suteikti teigiamų emocijų.
Parengta metodinė priemonė „Avilys – bitės namai“. skatinanti gilinti žinias apie bites: jų savybes, ypatumus, gyvenimo amžių, spietimą, medų, gyvenamąją aplinką, avilio sandarą, jo paruošimą žiemai ir kt. Lauko aplinkoje yra du vabzdžių viešbučiai, kurie pagaminti iš natūralių, vaikams saugių medžiagų: medinių lentų, tinklelio, užpildyta gamtinėmis medžiagomis (samanomis, eglių ir pušų kankorėžiais, medžių ir krūmų šakomis, beržo kaladėlėmis, drožlėmis, žievėmis). Čia pat yra iš įvairių gamtinių medžiagų įrengtas pojūčių takas basakojams.
Erdvė „Pelėdos ir žvirblio draugystė“ skirta stebėti inkiluose besikuriančius ar jau įsikūrusius paukščius. Analizuojant įkurtus paukščių maketus, pagamintuose informaciniuose-interaktyviuose stenduose sudaryta galimybė susipažinti su sparnuočių gyvenimo būdu ir balsais, žiemą pasisemti iš paruoštų dėžučių lesalo ir paberti jo į lesyklas. Vaikai paukščius stebi pro žiūronus ir net pro teleskopą.
Įstaigos teritorijoje yra ir „Paslaptingas žaliasis miškas“, kuriame apie medžius ir krūmus, augančius šiame „miške“, galima sužinoti iš informacinių stendų, naudojant medines kaladėles pasimokyti rasti rieves, išsiaiškinti kas tos rievės ir kaip pagal jas nustatyti medžių amžių. Žinias apie medžius galima pasitikrinti dėliojant dėliones „Medžiai“. Su vaikais diskutuojama apie medžių reikšmę, būtinumą juos saugoti ir kaip tai daryti. Miške sutinkami įvairūs miško gyvūnai: vilkas, kiškis, lapė, meška. Su stirniuku galima pasilyginti ūgiu, o šalia esanti liniuotė padės tiksliai jį nustatyti. Prie kiekvieno maketo stenduose pavaizduoti to gyvūno pėdsakai, pateiktas QR kodas, kurį nuskanavus telefonu jame pateikiama papildoma informacija, vaizdinė medžiaga apie gyvūną. Erdvėje „Pažįstu miško gyvūnus“ informacinių-interaktyvių gyvūnų maketų pagalba vaikai per patrauklią žaidybinę veiklą plečia žinias apie miško gyvūnus, skatinasi fizinį aktyvumą. Naudodami IKT susipažįsta, tyrinėja gyvūnų gamtinę gyvenamąją aplinką, įgyja žinių apie jos išsaugojimo galimybes ir būtinumą. Organizuotos ugdomosios veiklos panaudojant virtualių gyvūnų 3D modelius „Atrandu, grožiuosi ir tyrinėju gyvūnus“ ir parengtas sėkmingos patirties pavyzdžių praktinis-metodinis leidinys (2020 m.).
Vaismedžių sode vaikams sudaryta galimybė stebėti vaismedžius ir vaiskrūmius, jų augimo procesą, vegetaciją. Sunokus vaisiams, vaikai juos tyrinėja naudodami pojūčius – stebiu, liečiu, uostau, ragauju. Kiekvienam augalui parengtos informacinės lentelės su informacija apie jį. Vaismedžių sode auga vaikams labiausiai pažįstamos vaismedžių ir vaiskrūmių rūšys: obelys (Rojaus obelis, ‘Delikates‘, rudeninė obelis), kriaušės (vasarinė kriaušė, kriaušė ‘Viljamso‘), juodieji serbentai, raudonieji serbentai (‘Jonkheer van tets‘). 2017 m. įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės remiamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mažasis gamtininkas pasakų šalyje“ kilo idėja Vilniaus lopšelio-darželio „Justinukas“ teritorijoje įveisti šermukšnių alėją, kurioje kiekvienais metais būtų pasodintas vis kitos rūšies ar veislės šermukšnis. Ši tradicija tęsiama iki šiol. Šiuo metu alėjoje auga 5 skirtingi šermukšniai: paprastasis šermukšnis (Sorbus aucuparia), miltingasis šermukšnis (Sorbus aria), švedinis šermukšnis, šermukšnis ‘Titan‘, šermukšnis – Sorbus dacica (tai nedidelis medis ovalia laja, kuris augdamas palankiomis sąlygomis gali siekti iki 6 m aukščio ir 4 m pločio; pilkšvai žali, iki 20-30 cm ilgio sudėtiniai lapai sudaryti iš 11-17 mažų lapelių, kurie rudenį įgauna rausvų atspalvių gamas; gegužės-birželio mėnesį pasirodo mažų, baltų žiedų žiedynai, kuriems nužydėjus rugsėjo mėnesį subrandinamos mėsingos, 1,5 cm skersmens raudonų vaisių kekės). Vaikams ir tėveliams įdomi informacija, kad šermukšnio vaisiai dažnai vadinami uogomis, tačiau botanikai juos vadina obuolėliais (taip vadinami smulkūs obuolio tipo vaisiai). Šermukšnio obuolėlių nauda žmogui labai didelė, tai vaistinis (vitaminų lobynas sveikatai), maistinis, dekoratyvinis augalas. Plačiai minimas pasakose, legendose. Pasakojama, kad šermukšnis saugo nuo blogų jėgų.
Žemaūgių augalų parke sudarytos sąlygos stebėti, pažinti, tyrinėti, analizuoti parke augančius augalus, plėsti gamtos pažinimo, aplinkosaugines žinias. Šioje erdvėje auga japoninės lanksvos įvairių veislių individai, vakarinė tuja ‘Danica‘ (žemaūgė, ovalo formos tuja, kurios spygliai sodriai žali, žiemą įgauna bronzinį atspalvį). Augalai susodinti dviem viena kitą atkartojančiomis vingiuotomis juostomis tarp kurių yra takas pasivaikščiojimui. Vaikai įgyja įgūdžių skirti parke augančius dekoratyvinius augalus nuo miške ar sode augančių medžių ir krūmų. Skatinant vaikų smalsumą bei plėtojant gamtos pažinimo žinias tarp augalų įkurtos turinčios edukacinę vertę gyvūnų skulptūros (ežys, kiškis, voverė, sraigė, pelėda, kirmėlė, varlė, baravykas, musmirė). Vaikai matuoja, skaičiuoja, lygina šalia augančius augalus, pajunta augalo dalių švelnumą ar šiurkštumą, užuodžia skleidžiamą kvapą.
Naujausia edukacinė erdvė – „Saulės laikrodis“, kurioje vaikai ne tik mokosi pažinti skaičius, laikrodžio sandarą, bet ir šešėlių buvimą, jų kaitą paros bėgyje, metų laikų kaitą ir kt. Šalia įrengti stendai iliustruojantys augalų ir kraštovaizdžio kaitą įvairių sezonų laiku. Pasodinti augalai siejami taip pat su metų laikais (pavasarį, vasarą, rudenį žydintys ir visžaliai augalai).
Daržo „Čipolino namai“ erdvėje įrengtos šešios pakeliamos lysvės. Vaikai patys paruošia žemę, sėja, daigina, sodina, stebi daržovių, vaistažolių ir prieskoninių žolelių augimo procesus, susipažįsta su augalų žydėjimo ir vaisių nokimo laiku, teikiama nauda sveikatai, įgyja sveikos mitybos įgūdžių. Lysvėse auga moliūgai, krapai, svogūnai, ridikėliai, salotos, burokai, žirniai, pupos, braškės, melisos, mėtos, šalavijai, juozažolės ir kt.
Žaliosioms atliekoms kompostuoti skirti du konteineriai. Šioje vietoje įkurta edukacinė erdvė „Kompostuoju ir rūšiuoju“ . Vaikai susipažįsta su kompostavimo ypatumais, teikiama nauda, svarba, mokosi tvarkyti atliekas. Atsižvelgiant į kiekvieno amžiaus tarpsnio ypatumus, ugdytiniams nuolat plečiamos žinios apie tinkamą elgesį gamtoje, siekiant ją išsaugoti, nekenkti, padedama suprasti šiukšlių daromą žalą gamtai. Vaikai mokomi jas rūšiuoti, skatinami daiktus naudoti daug kartų. Tyrinėjimų erdvėje yra veidrodis, skirtas tyrinėti gamtos atspindžius, kurio stovas pagamintas iš nenaudojamos lovos rėmo. Vaikų kartu su mokytojais sukurta edukacinė priemonė „Vabaliukai zvimbaliukai“ pagaminta iš kavos skardinių, plastikinių butelių, talpos pripildytos kankorėžių. Įstaigos teritorijoje įkurti rūšiavimo konteineriai. Lopšelio-darželio „Justinukas“ koridoriuose ir vaikų grupėse pastatyti „Žaliasis taškas“ padovanoti rūšiavimo konteineriai. Ugdomųjų veiklų metu nuolat atkreipiamas dėmesys į teisingą gamtos išteklių naudojimą – vandens ir elektros energijos taupymą. Prie kiekvieno elektros jungtuko pritvirtintos emblemos su užrašu ,,Taupau elektrą-saugau Žemę“, prie kiekvieno vandens čiaupo – užrašai ,,Taupiai vartoju vandenį-saugau Žemę“.
Žaisdami su žaislais/žaidimais pagamintais naudojant gamtines ir antrines medžiagas ugdosi ekologinę savimonę. 2021 metais organizuotas projektas – Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų muzikos instrumentų paroda „Ekoritmas“, skirta Pasaulinei Žemės dienai paminėti, išleistas metodinis leidinys „Ekoritmas. Parodai visi muzikos instrumentaigaminti iš antrinių ir gamtinių medžiagų (žr. https://aplinka.vilnius.lt/vaikai-pasaulinei-zemes-dienai-mineti-pagamino-originaliu-aplinkai-draugisku-muzikos-instrumentu/ ir https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/leidinyje-ekoritmas-pazintis-su-vaiku-pagamintais-muzikos-instrumentais/). Organizuojamos vaikų darbų parodos kuriant iš gamtos medžiagų ir kitos.
Įstaigos pedagogai aktyviai organizuoja aplinkosauginius projektus ir dalyvauja kitų organizacijų projektuose, dalijasi gerąja aplinkosauginio darbo su vaikais patirtimi seminaruose, konferencijose, rengiant metodinius leidinius. Edukacinės veiklos „Mažojo gamtininko eksperimentai“ apibendrintos metodinėje medžiagoje video formatu (2020 m.), mokytojų teorinės-praktinės konferencijos „Gamta – grožėkis, atrask, matyk, tyrinėk, analizuok“ pranešimų leidinyje (2020 m.) ir kt.
Apie darželio edukacines erdves internete ir spaudoje: https://www.justinukas.eu/zaliuju-edukaciniu-erdviu-ivairove-ir-poveikis-ikimokyklinio-amziaus-vaiku-gamtamoksliniam-ugdymuisi/ ir Būti gamtoje nuo lopšio… – Žaliasis Pasaulis (zpasaulis.lt).
Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkursas organizuojamas 2021 m. birželio-lapkričio mėn. Konkursą organizuoja Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Aplinkos apsaugos poskyris kartu su Vilniaus kolegija. Konkursas organizuojamas įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės Ekologinio švietimo programą. Vilniaus miesto aplinkoje sukurtų ir visuomenės ekologinio ir aplinkosauginio švietimo procese naudojamų edukacinių erdvių vertinimas atliekamas siekiant skatinti šių erdvių kūrimo plėtotę ir besimokančiųjų jose praktinių aplinkos apsaugos įgūdžių ugdymą, vykdyti žaliųjų edukacinių erdvių ir miesto viešųjų erdvių naudojimo ekologinio švietimo procese gerosios patirties sklaidą. Dalyvauti konkurse buvo kviestos visos Vilniaus miesto švietimo įstaigos. Antrame konkurso etape dalyvauja 14 švietimo įstaigų, naudojančių vaikų ugdymo procese žaliąsias edukacines erdves. Konkurso vertinimo komisija konkurse dalyvaujančių įstaigų žaliąsias edukacines erdves vertina nuo liepos 1 d. iki spalio 30 d.
Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris