Vilniaus lopšelis-darželis „Pušynėlis“ įgyvendino visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – gamtai, gamta – mums 2022“

Vilniaus lopšelio-darželio „Pušynėlis“ bendruomenė jau ne vienerius metus organizuojant ugdymo procesą didelį dėmesį skiria vaikų ekologinės savimonės ugdymui, gamtos pažinimui plėtoti, pedagogų gamtamokslinei kompetencijai tobulinti. Prasmingai ir turiningai bendraujama su Vilniaus miesto savivaldybės Miesto tvarkymo ir aplinkos apsaugos skyriaus specialistais. 2022 metais sėkmingai įvykdytas VMS programos „Savivaldybei pavaldžių įstaigų aplinkosauginis švietimas“ projektas „Mes – gamtai, gamta – mums 2022“.

Įgyvendinant projektą sudarytos sąlygos įstaigos bendruomenės nariams ugdytis  ekologinę savimonę, aplinkosauginį sąmoningumą bei gamtamokslinę patirtį, aktyviai veikiant  sukurtose darželio lauko žaliosiose edukacinėse erdvėse, dalyvaujant projekto „Mes-gamtai, gamta-mums“ veiklose. Darželio lauko aplinkoje sukurtos naujos 3 žaliosios edukacinės erdvės, patobulintos esamos žaliosios lauko edukacinės erdvės, kuriose vaikai ir kiti darželio bendruomenės nariai ugdosi kompetencijas gamtamokslinėje, aplinkosaugos ir ekologijos srityse – įgyja ir tobulina praktinės veiklos įgūdžius gamtinei aplinkai pažinti ir saugoti, mokosi rūpintis ir tvarkyti gamtos vertybes, rūpinasi aplinkos kokybe, puoselėja pagarbą gyvybei. Parengti naujų žaliųjų edukacinių erdvių aprašai ir papildyta ugdomųjų veiklų žaliosiose lauko erdvėse metodinė informacinė medžiaga. Organizuoti  renginiai: edukacinės ekskursijos, žygiai gamtoje, kūrybinės dirbtuvės, konkursai, parodos, talkos sutelkė bendruomenę aplinkosauginei veiklai, gamtos gilesnė pažintis motyvavo plačiau domėtis gamta ir žmogaus veiklos pasekmėmis, prisidėjo prie tvaraus gyvenimo būdo formavimo.

Mokymai, edukacijos, aplinkosauginio ugdymo renginiai

Organizuotos 9 edukacinės ekskursijos į Verkių regioninio parko lankytojų centrą, Saugomų teritorijų lankytojų centrą, VU botanikos sodą. Ekskursijų metu dalyviai tobulino pažintinę, gamtamokslinę, kūrybinę, komunikavimo, socialinę kompetencijas.

2022-06-29 ir 2022-07-12. Organizuotos 2 edukacinės ekskursijos „Atrask ir pažink Lietuvos saugomas teritorijas“ Saugomų teritorijų lankytojų centre. 38 vaikai, 3 pedagogai, 2 darbuotojai. Vaikai, per patirtinę veiklą gilino žinias apie gamtos objektus, aplinkosaugą, ekologiją. Ekskursijų dalyviai susipažino NSTL centro ekspozicijomis, sužinojo prasmingos ir įdomios informacijos apie saugomas teritorijas, jose esančias gamtines ir kitas vertybes. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/edukacine-pazintine-ekskursija-atrask-ir-pazink-lietuvos-saugomas-teritorijas/ 

2022-08-02 ir 2022-08-09. 2 edukacinės ekskursijos „Drugelio gyvenimo ciklas arba kodėl reikia saugoti drugius?“ Saugomų teritorijų lankytojų centre. 35 vaikai, 3 pedagogai, 2 darbuotojai. Dalyviai sužinojo apie drugių įvairovę, gyvenimą ir jų saugojimą, reikšmę gamtai ir žmogui. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/edukacine-ekskursija-apie-drugio-gyvenima-ir-saugojima/

2022-09-13 ir 2022-09-14. 2 edukacinės ekskursijos „Susipažink su Verkių regioninio parko saugomais gamtos objektais“. 28 vaikai, 6 pedagogai. Vaikams buvo sudarytos galimybės virtualiai pakeliauti regioninio parko takai, susipažinti su parko gamtos vertybėmis. Įdomi lankytojų centro ekspozicija motyvavo vaikus geriau pažinti ir tyrinėti gamtą, būti atsakingais už savo veiklos pasekmes. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/edukacine-ekskursija-i-verkiu-regioninio-parko-lankytoju-centra/

2022-10-05 ir 2022-10-12. 2 edukacinės ekskursijos „Pažink Lietuvos medžius. Kodėl ir kaip juos reikia saugoti?“ Saugomų teritorijų lankytojų centre. 38 vaikai, 5 pedagogai, 1 darbuotojas. Dalyviai susipažino su Lietuvos medžiais, jų ypatybėmis, reikšme ekosistemai.  http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kodel-ir-kaip-reikia-saugoti-medzius/

2022-10-06. Edukacinė ekskursija „Ekologiškos daržovės ir kaip jas užauginti“ VU Botanikos sode. 17 vaikų, 3 pedagogai. VU botanikos sode ekskursijos dalyviai įgijo patirties apie ekologiškų daržovių auginimą. Šiomis veiklomis ugdoma vaikų jautrumas gamtai ir jos objektams, formuojamos aplinkai draugiškos vertybinės nuostatos. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/apie-ekologisku-darzoviu-auginima-vu-botanikos-sode/

2022-09-01 – 2022-10-03. 3 pažintiniai žygiai  „Pažįstam ir globojame gamtą visais metų laikais“ – Karoliniškių kraštovaizdžio draustinio Žvėryno taku. Dalyvavo  23 vaikai, 4 pedagogai. Vaikai mokėsi pažinti artimiausioje aplinkoje augančius medžius, kitus gamtos objektus. Mokėsi stebėti, tyrinėti gamtą, analizuoti jos požymius, ženklus skirtingais metų laikais. Įtvirtino draugiško gamtai elgesio gamtoje įgūdžius., augalų, gyvūnų ir kitų gamtos objektų saugojimą ir puoselėjimą, ugdėsi jautrumą gamtai.

2022-09-22. Edukacinis pažintinis žygis „Šaltinėlio rūpesčiai“ – Žvėryno šaltiniai. 12 vaikų, 2 pedagogai. Vaikai realioje aplinkoje per patirtines veiklas susipažino ir pagilino žinias apie vandens reikšmę gamtai ir vandens telkinių saugojimą. Patobulino aplinkosauginę kompetenciją įgiję žinių apie vandens  tausojimą ir saugojimą.

 

2022-06-06. Aplinkos tvarkymo akcija-talka „Į pagalbą gamtai“. Renginys skirtas Pasaulinei aplinkos apsaugos dienai paminėti. Dalyvavo 100 vaikų, 30 darbuotojų, 20 tėvų. Tvarkymo akcijoje-talkoje dalyvavo 2 ugdymo įstaigos: Vilniaus lopšelis-darželis „Pušynėlis“ (du padaliniai), Vilniaus Birutės darželis. Ugdymo įstaigų bendruomenės per praktines veiklas įtvirtino įgūdžius rūšiuoti atliekas, formavo vertybines nuostatas rūpintis savo artimiausia aplinka. Šiomis veiklomis vykdyta aplinkos taršos prevencija, vaikai ir kiti bendruomenės nariai paskatinti sąmoningai ir atsakingai veikti prisidedant prie aplinkos apsaugos siekių. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kvieciame-i-aplinkos-tvarkymo-akcija-talka-i-pagalba-gamtai/

2022-07-01 ir 2022-07-04. Kūrybinės dirbtuvės „Pasigamink maišelį“, skirtos Tarptautinei dienai be plastikinių maišelių. 70 vaikų, 10 darbuotojų. Kūrybinės dirbtuvės vyko 2-jose ugdymo įstaigose: l/d „Pušynėlis“ (abiejuose padaliniuose) ir Vilniaus Birutės darželyje. Šių veiklų metu vaikai patobulino aplinkosaugines kompetencijas, mokydamiesi pasigaminti maišelį iš antrinių žaliavų.  Kūrybinių dirbtuvių metu vaikai su mokytojomis per diskusijas ir pokalbius įgijo žinių ir patirties apie aplinkos saugojimo būdus kūrybiškai panaudojant antrines žaliavas savo reikmėms. Šia veikla vaikai ir kiti bendruomenės nariai paskatinti sąmoningai ir atsakingai veikti mažinant aplinkos taršą. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kurybines-dirbtuves-pasigamink-maiseli/

2022-10-24. Klimato kaitos savaitės renginys. Šalies ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų kūrybinio veiksmo savaitė „Darni muzika 2022“. 100 vaikų, 22 pedagogai. Parengti kūrybinės veiksmo savaitės „Darni muzika 2022“ nuostatai, skaitmeninis katalogas. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kurybine-veiksmo-savaite-darni-muzika-2022/

Darni muzika 2022 nuostatai

2022-10-03 – 2022-10-07. Koliažų iš gamtinės medžiagos kūrybinės dirbtuvės „O kas toliau?“,  skirtos Pasaulinei natūralios aplinkos dienai. 2 dirbtuvės (po 1 abiejuose darželio padaliniuose) 5 dienas. Dalyvavo apie 110 vaikų, 14 pedagogų, apie 50 tėvų. Kūrybinių dirbtuvių metu bendruomenė turėjo galimybę išreikšti savo kūrybiškumą, nuotaiką, matematinius gebėjimus kurdami ornamentus ir sekas lauko aplinkoje iš įvairios gamtinės medžiagos. Susitarta, kad kūrybai būtų naudojama natūrali, tuo metu turima gamtinė medžiaga (lapai, kaštonai, kankorėžiai, akmenukai ir pan.), atsisakant rudens gėrybių, kurios gali būti naudojamos maistui. Inicijuota diskusija su vaikais apie maisto taupymą. Tokiu būdu vaikai kartu su kitais dirbtuvių dalyviais ugdėsi supratimą apie racionalų gamtos resursų naudojimą, rūpinosi supančios aplinkos estetika ir kokybe. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kurybines-dirbtuves-o-kas-toliau/

Konkursai

2022-10-04. Eilėraščių skaitovų konkursas „Būk mano draugas“. Dalyvavo 22 vaikai, 24 pedagogai iš 9 Vilniaus miesto ugdymo įstaigų. Parengti eilėraščių skaitovų konkurso nuostatai. Konkursas skirtas paminėti, Pasaulinę gyvūnijos dieną ir paskatinti iniciatyva šviesti visuomenę apie gyvūnų gerovės svarbą ir kurti Lietuvoje gyvūnų gerovei palankią aplinką. Konkurso metu sudarytos galimybės suvokti, pajausti ir išreikšti jautrumą gyvūnams bei jų gerovei kalbine raiška. Vaikai su pedagogų pagalba deklamuodami eilėraščius išreiškė savo patyrimą apie gyvūnus, išreiškė jautrumą jiems bei jų gerovei. Konkurso laimėtojams ir dalyviams įteikti prizai ir paskatinimo dovanėlės, padėkos. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/buk-mano-draugas/eilėraščių skaitovų konkursas 2022 nuostatai.

eilėraščių konkurso prorgama

2022-10-24. Klimato kaitos savaitės renginys. Viktorina „Kodėl išprotėjo orai?“. 15 vaikų, 8 pedagogai. Viktorinai „Kodėl išprotėjo orai?“ parengta skaitmeninė metodinė ugdymosi priemonė. Renginiais atkreiptas dėmesys į klimato kaitos iššūkius ir reikalingus sprendimus. Renginių dalyviai veiklų metu ugdėsi aplinkosaugines kompetencijas, patobulino žinias apie veiksnius, įtakojančius atsakingo vartojimo, vandens, maisto ir energijos išteklių taupymo, atliekų rūšiavimo ir antrinio panaudojimo įgūdžius. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/viktorina-kodel-isprotejo-orai/ 

Parodos

2022-11-21 – 2022-11-30. Baigiamasis projekto renginys – plakatų paroda „Džiaugsmai ir rūpestėliai nuo pavasario iki rudens“. Dalyvavo apie 110 vaikų, 13 pedagogų. Parengti 8 plakatai apie veiklas žaliosiose edukacinėse erdvėse viso projekto metu. Rengiant plakatus vaikai su mokytojomis reflektavo pusės metų veiklas edukacinės lauko žaliosiose erdvėse, įprasmino savo patyrimą, įspūdžius ir žinias įgytas veikiant žaliosiose lauko edukacinėse erdvėse. Plakatų paroda eksponuota darželio lauko erdvėje, todėl ją galėjo pamatyti tiek darželio bendruomenės nariai, tiek kiekvienas praeivis. Tokiu būdu paskleistos aplinkosauginio, ekologinio švietimo idėjos ir patirtys visuomenei. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/dziaugsmai-ir-rupesteliai-nuo-pavasario-iki-rudens-2/

2022-11-07 – 2022-11-30. Respublikinė piešinių paroda  “Augalų istorijos. Rasakilòs paslaptys”. Dalyvavo 23 vaikai, 16 pedagogų iš 7 ugdymo įstaigų. Paroda vyko 1 mėnesį, eksponuota 17 darbų. Organizuojant parodą atkreiptas dėmesys į 2022 metų augalą – rasakilą. Parodos dalyviai paskatinti plačiau susipažinti su rasakila, tyrinėjant, piešiant, kuriant istorijas, pasakas apie rasakilą  ir kitus žolynus, jų paslaptis ir draugystę. Sudarytos galimybės vaikams patirti kūrybos džiaugsmą, skatinant savitai išreikšti turimą patirtį apie žolynus meninės ir kalbinės raiškos priemonėmis ir gilinti gamtojautą. Atnaujinta partnerystė su Karoliniškių biblioteka – jos patalpose eksponuota paroda. Visiems parodos dalyviams įteiktos padėkos. http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/kvieciame-aplankyti-paroda-augalu-istorijos-rasakilos-paslaptys/. 

parodos Rasakilos paslaptys nuostatai

Edukacinių erdvių kūrimas ir naudojimas

2022-05-17 – 2022-10-30. Sukurtos 3 naujos žaliosios edukacinės lauko erdvės darželio aplinkoje:  „Mažasis sodelis“, 2  „Orų stebėjimo stotelė“. Kuriant erdves dalyvavo visa bendruomenė: apie 150 vaikų, 20 pedagogų, 60 tėvų. Sukurtos naujos žaliosios edukacinės erdvės (ŽEE) darželio lauko aplinkoje sudarė ir ateityje sudarys palankias sąlygas įstaigos ugdytiniams ir kitiems bendruomenės nariams domėtis, įgyti patirties ir žinių: apie vaismedžių ir vaiskrūmių auginimą, priežiūrą, naudą; apie orų reiškinius, kas ir kaip orus įtakoja. Kurdami ŽEE „Mažasis sodelis“  vaikai ir kiti dalyviai įgijo naudingos patirties vaismedžių ir vaiskrūmių sodinimą, priežiūrą, ugdėsi pagarbą aplinkai, atsakomybę už jos išsaugojimą ir saugaus elgesio gamtoje įgūdžius. Dalyvaudami ŽEE „Orų stebėjimo stotelė“ veiklose vaikai įgijo žinių apie įvairius orų reiškinius, mokėsi stebėti orų kaitą, reikšmę aplinkai, aiškinosi orų reiškinių kilmę, tokiu būdu patobulino savo gamtamokslines kompetencijas.  Mažasis sodelis

Orų stebėjimo stotelė

2022-05-17 – 2022-11-30. Atnaujinta 13 edukacinių žaliųjų lauko erdvių: atnaujinti edukacinių erdvių informaciniai stendai,  metodinė informacinė medžiaga veiklai erdvėse, įsigyta priemonių erdvių tvarkymui (žemės, trąšos, sėklos). Tvarkant ir turtinant edukacines erdves dalyvavo visa bendruomenė: apie 150 vaikų, 26 darbuotojai, 30 tėvų. Įsigyta gamtos tyrinėjimo priemonių, metodinių ir edukacinių literatūros leidinių ir priemonių veikloms edukacinėse erdvėse (darbo įrankių, padidinamųjų stiklų, knygų, žaidimų). Dalyviai įgijo ir patobulino praktinės veiklos įgūdžius gamtinei aplinkai pažinti ir saugoti, mokėsi rūpintis ir tvarkyti gamtos vertybes, rūpinosi aplinkos kokybe. Dalyvavimas veiklose edukacinėse erdvėse įtakojo vaikų ugdymo kokybę ir darželio bendruomenės narių sutelktumą bei sėkmingą jų bendradarbiavimą.

Leidiniai, metodinės medžiagos rengimas

2022-05-17 – 2022-11-30. Parengti naujau sukurtų žaliųjų lauko edukacinių erdvių „Mažasis sodelis“ ir „Orų stebėjimo stotelė“ aprašai. Sukurti ir parengti 3-jų žaliųjų edukacinių erdvių lauko aplinkoje aprašai (3 psl.), pateiktos 3 lentelės su erdvių pavadinimais. Aprašuose pateiktos vykdytos ir planuojamos vykdyti veiklos, vizuali vaikų veiklas edukacinėje erdvėje atspindinti medžiaga.

 2022-05-17 – 2022-11-30. Parengta metodinė informacinė medžiaga apie augalų ir kitų gamtos objektų taikymą edukacinei veiklai. Parengtos darželio teritorijoje augančių medžių informacinės lentelės – viso 20 lentelių. Sukurti QR kodai 15 medžių su informacine medžiaga. Sukurtos ir parengtos 13 metodinių ugdymosi priemonių (didaktinių žaidimų) apie augalų ir kitų gamtos objektų taikymą ugdymosi veiklai žaliosiose edukacinėse lauko erdvėse: „Žydinti pieva“; „Obelų sodelis“; „Ankštinės daržovės“; „Pavasario šlaitas“; „Dinozaurai“; „Grūdinių kultūrų laukas“; „Gėlių alėja“; „Skruzdėlynas“; „Laumių papartynas“; „Gėlynas. Metų ratas“ ; „Augalai saugo ir moko“; „Daržininkų lysvės“; „Vabzdžiai. Kas ropoja, skrenda, šokinėja?“. Prie metodinių ugdymosi priemonių pateikta informacinė medžiaga apie augalų ir kitų gamtos objektų naudą, priežiūrą ir saugojimą (apie 15  psl.). Metodinės informacinės medžiagos rengimui ir pateikimui įsigyta kanceliarinių priemonių (laminavimo vokų, popieriaus, klijų, velcro lipdukų ir kt.), pirktos spausdinimo ir įrišimo paslaugos. Su metodinės medžiagos rengėju sudaryta autorinių darbų sutartis. Parengtos metodinės ugdymosi priemonės bei informacinė medžiaga, sudaro galimybę plėtoti ugdymosi veiklas lauko edukacinėse erdvėse, siekti specifinių tikslų, apimančių vaiko santykį su edukacinių erdvių augmenija, gyvūnija bei kitais objektais, jos pažinimo ir priežiūros, tyrinėjimo veiklomis.

Vykdyta projekto sklaida.

2022-05-17 – 2022-12-01. Apie projekto veiklas pateikta informacija internetinėje erdvėje:

http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/visuomenes-aplinkosauginio-svietimo-projektas-mes-gamtai-gamta-mums%ef%bb%bf/, socialinių partnerių internetinėse svetainėse.

2022-08-18. Publikuotas straipsnis portale www.švietimonaujienos.lt: https://www.svietimonaujienos.lt/edukacineje-ekskursijoje-drugelio-gyvenimo-ciklas-arba-kodel-reikia-saugoti-drugius/

2022-10-27. Respublikinėje teorinėje-praktinėje konferencijoje „Aplinkosauginė veikla artimiausioje vaiko aplinkoje“ pristatytas pranešimas Vaikų gamtamokslinė ir aplinkosauginė patirtis edukacinėje lauko erdvėje ,,Orų stebėjimo stotelė“.

2022-11-29. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų praktinėje konferencijoje „Mažieji detektyvai tyrinėja žaliąsias erdves“ pristatytas pranešimas „Žaidžiame. tyrinėjame. atrandame. Vaikų gamtamokslinės kompetencijos ugdymas edukacinėje lauko erdvėje „Orų stebėjimo stotelė“.

Projektą vykdyti padėjo partneriai:

  • ikimokyklinių įstaigų pedagogų metodinis būrelis „Versmė“ teikė informaciją kitoms ikimokyklinio ugdymo įstaigoms apie organizuojamus renginius;
  • Vilniaus lopšelis-darželis „Mažylis“ ir Vilniaus Birutės darželis dalyvavo organizuojant ir įgyvendinant projekto parodas, eilėraščių skaitovų konkursą, akciją-talką, klimato kaitos savaitės renginius;
  • Karoliniškių biblioteka suteikė patalpas parodos „Augalų istorijos“ eksponavimui, suteikė šviečiamosios ir grožinės literatūros apie gamtą ir aplinkosaugą;
  • VšĮ „Mažieji šnekučiai“ parėmė finansiškai įsigyjant priemones žaliųjų edukacinių lauko erdvių kūrimui;
  • Raimondas Kuklys, Varėnos raj. Kuklių seniūnaitijos seniūnaitis. Parūpino kukurūzų, saulėgrąžų sėklų, augalų sėklų ir daigų žaliųjų lauko edukacinių erdvių tobulinimui.

Projekto veiklos skatino įstaigos pedagogus tobulinti savo profesines kompetencijas siekiant nuosekliai ir sistemingai suteikti vaikams žinių ir patirties gamtamokslinėje ir aplinkosauginėje srityse, dalintis gerąja patirtimi. Veiklos naujai sukurtose bei patobulintose esamose edukacinėse lauko žaliosiose erdvėse praplėtė galimybes vaikams ugdytis inovatyviais, aktyviais, patirtinio ugdymosi metodais. Organizuoti taršos prevencijos renginiai prisidėjo atkreipė dėmesį į klimato kaitos problemų svarbą, paskatino vaikus ir suaugusiuosius projekto dalyvius prisidėti savo veiklomis prie aplinkos apsaugos siekių. Organizuojami projekto renginiai reprezentavo įstaigą, pagerėjo įstaigos įvaizdis – tapome labiau matomi aplinkosauginio švietimo ir kokybiškos veiklos kontekste.

Projektą planuojama tęsti: toliau organizuoti vaikų aplinkosauginės ir gamtamokslinės kompetencijų ugdymąsi sukurtose žaliosiose edukacinėse lauko erdvėse, kaupti metodinę medžiagą veiklai jose; kitais metais organizuoti aplinkosauginius renginius ir ugdomąsias veiklas. Parengta įstaigos ekologinio ugdymo programa integruojama į ugdymo procesą visose amžiaus grupėse.

Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris