Svarbi informacija
Vilniaus lopšelis-darželis „Vėrinėlis“ įgyvendino 2023 metų aplinkosauginio švietimo projektą „Lauko laboratorija“
2023 metais Vilniaus lopšelis-darželis „Vėrinėlis“ vykdė Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Lauko laboratorija“. Vykdant projektą įstaigos teritorijoje buvo įrengta lauko laboratorija, sukurta informacinė sistema edukacinėse erdvėse, edukacinės erdvės praturtintos mokymo ir metodinėmis priemonėmis, augalais, gamtos tyrimo prietaisais, organizuoti aplinkosauginiai renginiai siekiant padėti vaikams gilinti pažintinius, jaunojo tyrėjo gebėjimus, ugdytis ekologinę savimonę. Lauke įkurtas vabzdžių viešbutis leidžia vaikams iš arčiau pažvelgti į vabzdžių gyvenimą. Grupėje vaikai augindami skruzdėles ugdosi pagarbos gamtai jausmą ir plečia žinias apie skruzdėlių gyvenimą, stebi jų veiklą. Įsigyti 5 rinkiniai „Užaugink drugelį pats“, jų dėka vaikai turėjo galimybę stebėti drugelių vystymosi ciklą – kaip vikšrelis tampa drugeliu. Šie stebėjimai buvo naudingi siekiant geriau suprasti drugelių gyvenimą ir prisitaikyti prie jų poreikių. Vaikai mokėsi suprasti kiekvieno gyvo organizmo svarbą mūsų planetai, augalams, žmonėms. Visų edukacinių užsiėmimų metu įstaigos ugdytiniai turėjo galimybę tyrinėti, stebėti ir gilinti žinias tyrinėjant vabzdžius ir augalus, kraštovaizdį, stebėti gamtos gyvenimą, ugdytis gamtamokslinę, pažinimo ir kūrybiškumo kompetencijas.
Edukacinių erdvių kūrimas ir naudojimas
2023-04 – 2023-10. Įkurta pirmoji edukacinė tyrimų erdvė įstaigos kieme „Lauko tyrimų laboratorija“. Vaikų gamtos pažinimui įsigyta mokymo priemonių ir prietaisų: vabzdžių ir augalų tyrinėjimo rinkinys; nuotraukų rinkinys „Augalų karalystė“; „Gyvasis drugelio sodas“; edukacinis rinkinys „Drugelio vystymosi etapai“; vabzdžių viešbutis; skruzdėlių ferma „Bio saphire L“; du mikroskopai „Levenhuk Labzz“ ir kt. Šalia lauko tyrimų laboratorijos įrengti 2 tentai „Žalioji abėcėlė“ ir „Lietuvoje gyvenantys vabzdžiai“. Pakabinti edukaciniai tentai padeda vaikams gilinti pažintinius gebėjimus. Tentas apie vabzdžius įrengtas prie vabzdžių viešbučio skatina gilintis į vabzdžių pasaulį. Augalų tento pagalba vaikai turi galimybę mokytis ne tik raideles pažinti, bet ir vaisius, daržoves, augalus, bei susipažinti su augalo sandara. Vaikams sudarytos sąlygos erdvėje tyrinėti pasodintus augalus ir stebėti vabzdžius, įsikūrusius vabzdžių viešbutyje.
Parengti 9 edukacinių veiklų aprašai. Veiklos pritaikytos pagal vaikų amžių, metodikos skirtos vaikų tyrinėjams, eksperimentams organizuoti. Pravesti edukaciniai užsiėmimai lauko tyrimų laboratorijoje. 9 edukacinės veiklos po 40 min. Viso 6 val. Dalyviai – 128 vaikai.
2023-05. Informacinės sistemos kūrimas edukacinėse erdvėse. Daugiamečių žolinių augalų ir vabzdžių informacinės kortelės. Pagamintos 26 įstaigos teritorijoje augančių įvairiausių augalų ir 5 dažniausiai sutinkamų vabzdžių informacinės kortelės. Lauko erdvėse įrengtos informacinės kortelės skatina plėtoti bendruomenės narių pažintinius gebėjimus, tobulinti žinias, skaitmeninio raštingumo kompetenciją naudojantis QR kodo nuskaitymo programėle.
2023-05. Žaliųjų edukacinių erdvių turtinimas. Pasodinta 16 daugiamečių augalų rūšių: Anisodontea, alūnė, čiobrelis, gencijonas, raudonėlis, gvazdikas, hebė, kardelis, katilėlis, šalavijas, kvapusis rozmarinas, tikroji levanda, viksva, katžolė, mandevilė, mėta. Pasodinti daugiamečiai augalai suteikė galimybę vaikams tyrinėti vietoje ir iš arčiau pažinti augalų įvairovę, sudarytos sąlygos vabzdžių įvairovei didinti.
2023-05. 2 priešmokyklinio ugdymo grupėse įrengti gyvieji kampeliai – „Gyvalazdės“. Vaikai kasdien turi galimybę stebėti šių vabzdžių gyvenimą, tyrinėti, kelti klausimus, ieškoti atsakymų analizuojant, diskutuojant. Įrengus gyvus kampelius grupėse vaikai gilino žinias apie vabzdžių gyvenimą, plėtojo pažinimo, gamtamokslinę kompetencijas
2023-06. Įrengta edukacinė lenta „Augalų gyvenimo ciklas“, kurios pagalba vaikams suteikta galimybė suprasti, kad gėlės ir augalai, priklausantys gamtos pasauliui, taip pat yra gyvi organizmai.
Mokymai (pamokos, ekskursijos, edukacijos ir kt.)
2023-05-08. Edukacinė veikla/ekskursija Šeškinės šlaitų geomorfologiniame draustinyje. 13 vaikų, trukmė 2,5 val. Tikslas – tyrinėti kraštovaizdį, pavasario ženklus, įtvirtinti žinias apie augalus, atlikti vandens tyrimus. Žaidimai ir mokymasis gamtoje lavina vaikų vaizduotę, skatina pasitikėjimą savimi, stiprina savivertę, ugdo naujas patirtis ir moko sąmoningo elgesio veiklų metu.
2023-05-30. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema „Vabalų, vabzdžių pasaulyje“. 14 vaikų. Renginio trukmė 40 min. Tikslas – supažindinti vaikus su „Lauko tyrimų laboratorija“ aplinkoje gyvenančiais vabalais ir vabzdžiais. Vaikai susipažino su juos supančiais vabalais ir vabzdžiais, ugdė pažinimo kompetenciją.
2023-06-01/30. Organizuota Vilniaus miesto mastu kūrybinių darbų paroda „Augalų, žolių koliažai“. Paroda organizuota siekiant kuriant gamtai draugiškus koliažus ugdyti įstaigos bendruomenės narių ekologinę savimonę, kritinį mąstymą, kūrybiškumą, estetinį suvokimą. Kūrybiniai darbai buvo eksponuojami įstaigos kieme. Rezultatų apibendrinimui sukurtas atrinktų koliažų albumas. Dalyvių skaičius – 159 vaikų, jų tėvų/globėjų, mokytojų, padėjėjų. Darbų pristatyta – 199 koliažai.
2023-09-19. 3 edukacijos: „Drugelio gyvenimo ciklas“, „Gražiausi pasaulio drugeliai“, „Vabzdžių pasaulio įdomybės“. Dalyvavo 46 vaikai. Edukacijų metu vaikai susipažino su tropinių drugelių ir vabzdžių įvairove, gyvenimo ciklu, turėjo galimybę mokytis per patirtį, pamokėlės metu ugdėsi savo socialinius ir gamtos pažinimo įgūdžius, dėmesio koncentravimą bei emocinį intelektą.
2023-10-02. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema „Skruzdėlynas“. 12 vaikų dalyvavo, trukmė 40 min. Tikslas – skatinti vaikų norą pažinti, stebėti, tyrinėti skruzdėles, sukurti skruzdėlyną. Veiklos metu vaikams buvo sudarytos galimybės tyrinėti, stebėti ir kurti. Vaikai ugdė kūrybiškumo, pažinimo, gamtamokslinę kompetencijas.
2023-10-02/31. Organizuota respublikinė kūrybinių darbų, nuotraukų paroda „Vabzdžių pasaulyje“. Dalyvių skaičius – 81 mokytoja, padėjėja. Pristatyta darbų – 122 nuotraukos. Paroda organizuota siekiant įkvėpti meniškai bei kūrybingai pajusti rudenį, įtraukti vaikus, jų tėvus/globėjus, mokytojus į kūrybinę veiklą, tyrinėti gyvybės formas gamtinėje aplinkoje ir kurti vabaliukų, vabzdžių, kirminų atvaizdus, gilinti veiklų dalyvių gamtojautą. Buvo skatinamas šalies ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų bendradarbiavimas ir vaikų kūrybiškumas. Rezultatų apibendrinimui sukurtas kūrybinių darbų nuotraukų filmukas, kuris yra viešai pasiekiamas įstaigos internetinėje svetainėje www.vilniausverinelis.lt.
2023-10-03. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema „Melsvės lapų tyrinėjimas“. 17 vaikų dalyvavo, trukmė 40 min. Tikslas – ištirti, kodėl rudenį lapai keičia spalvą, supažindinti su gamtinių medžiagų savybėmis, plėsti gamtamokslines žinias. Ugdomosios veiklos metu lauke vaikai iš arčiau galėjo pajausti, patirti rudens požymius ir drąsiai tyrinėti gamtą, ugdyti pažinimo ir gamtamokslinę kompetencijas.
2023-10-04. Du edukaciniai užsiėmimai „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema „Atradau mėtą“ ir „Mėtos pažinimas“. 32 vaikai, trukmė po 40 min. Tikslas – tyrinėti užaugintą mėtą įvairiais pojūčiais. Naudodamiesi penkiais pojūčiais vaikai plėtojo pažinimo ir gamtamokslines kompetencijas, lavino kritinį mąstymą.
2023-10-05. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema: „Vabzdžiai ir vabalai“. 20 vaikų, trukmė 40 min. Tikslas – per pažintinę veiklą tyrinėti vabzdžius ir vabalus. Smagiausia veikla, kai naudojantis vabzdžių tyrinėjimo rinkiniu vaikai laisvai juda ir stebi aplinką, stebėjimus pasižymi stebėjimo lapuose. Tyrinėdami, stebėdami aplinką vaikai ugdėsi pažinimo, kūrybiškumo ir gamtamokslines kompetencijas.
2023-10-06. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema: „Vabzdžiai“. 11 vaikų dalyvavo, trukmė 40 min. Tikslas – skatinti ugdytinius eksperimentuoti, formuoti jų praktinės veiklos, kritinio mąstymo ir tyrimo įgūdžius. Tyrinėdami, atlikdami eksperimentus vaikai ugdėsi pažinimo, kūrybiškumo ir gamtamokslines kompetencijas.
2023-10-10 Ekskursija į VU Zoologijos muziejų. Dalyvavo 14 vaikų. Ekskursijos metu vaikai turėjo galimybę susipažinti su didžiausiais-mažiausiais, pavojingiausiais-nuodingiausiais, gražiausiais-protingiausiais pasaulyje muziejuje saugomais gyvūnais, apžvelgė retas ir nykstančias gyvūnų rūšis Lietuvoje. Muziejaus ekspozicijoje grožėjosi paukščių, roplių, varliagyvių, drugelių, kriauklių kolekcija. Vaikai ekskursijos metu gilino žinias apie pasaulyje gyvenančius gyvūnus, vabzdžius, jų prisitaikymą prie aplinkos.
2023-10-11. Edukacinė veikla/ekskursija Šeškinės šlaitų geomorfologiniame draustinyje, tema „Gamtos pažinimas ir tyrinėjimas“. 11 vaikų, trukmė 2,5 val. Tikslas – tyrinėjant pievą ir ežero pakrantę atrasti 10 skirtingų augalų. Vaikai tyrinėdami augalų įvairovę, susipažino pievoje ir ežerėlio pakrantėje augančiais augalais: kiaulpiene, kraujažole, meldu, nendre, dobilu, šunažole, plačialapiu gysločiu, trikerte žvagine, trūkažole ir beržu, mokėsi pažinti augalus, lygino jų savybes, augavietes. Mokymosi aplinkos kūrimas gamtoje suteikia galimybę pažinti supančia gamtą, pastebėti augalus, suprasti kodėl reikia saugoti gamtą. Veiklų metu vaikai plėtojo gamtamokslinę kompetenciją, ugdėsi loginį mąstymą.
2023-10-12. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema: „Gėlių pažinimas“. 10 vaikų, trukmė 40 min. Tikslas – ugdyti gamtamokslinę kompetenciją tyrinėjant rudenines gėles (serenčius, astras, astrūnus, nasturtes). Tyrinėdami rudenines gėles vaikai ne tik ugdėsi gamtamokslinę kompetenciją, tačiau lavino kūrybiškumo ir pažinimo kompetencijas.
2023-10-17. Edukacinis užsiėmimas „Lauko tyrimų laboratorijoje“ tema: „Augalai – mūsų draugai“. 12 vaikų, trukmė 40 min. Tikslas – praturtinti žinias apie darželio aplinkoje esančius augalus, jų įvairovę ir naudą žmogaus gyvenime. Veiklos metu plėtojamos gamtamokslinė, pažinimo ir kūrybiškumo kompetencijos.
2023-10-24. Ekskursija „Atrask ir pažink Lietuvos saugomas teritorijas“ Nacionaliniame saugomų teritorijų lankytojų centre. 17 vaikų. Vaikai susipažino su Lietuvos saugomomis teritorijomis, gilino žinias apie draustinių svarbą siekiant išsaugoti specifines gyvūnų ir augalų rūšis bei buveines. Ekskursijos metu vaikai gilino žinias apie paukščius, augalus, vabzdžius. Liečiamuose ekranuose pateikta informacija apie lankytinus objektus saugomose teritorijose suteikė galimybę vaikams sugrįžti su tėvais ir tęsti savo kelionę pažintiniu keliu.
2023-10-26. Ekskursija „Pažink Lietuvos medžius“ Nacionaliniame saugomų teritorijų lankytojų centre. 13 vaikų. Edukacijos metu vaikai susipažino su Lietuvos medžiais, miškų įvairove Lietuvoje, botaniniais ir genetiniais draustiniais. Turėjo galimybę sužinoti, kuriuose regionuose plyti didžiausios ir gūdžiausios Lietuvos girios ir kur auga patys aukščiausi bei seniausi Lietuvos medžiai galiūnai. Edukacinių užsiėmimų metu vaikai gilino pažintinius gebėjimus, tobulino gamtamokslines žinias, patenkino savo smalsumą.
2023-11-14. Viktorina „Augalų ir vabzdžių pasaulyje“. Baigiamasis projekto renginys. Skatinant bendradarbiavimą į baigiamąjį projekto renginį – viktoriną buvo pakviestos įstaigos iš Vilniaus miesto. Viktorinoje dalyvavo Vilniaus lopšelių-darželių „Rūta“, „Malūnėlis“, „Giraitė“, „Bitutė“ ir „Žirniukas“ priešmokyklinio ugdymo vaikai. Viktorina buvo organizuojama siekiant skatinti 5-7 metų amžiaus vaikus domėtis gyvąja gamta artimiausioje juos supančioje aplinkoje, jos gyventojais – vabzdžiais, augančiais augalais, per praktinę, kūrybišką ir žaidybinę veiklą, plėtojant gamtamokslinę kompetenciją, tarpusavio bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius dirbant komandoje, ugdant kritinį ir loginį mąstymą ugdytis kompetencijas.
2023-10. Parengtas metodinis elektroninis leidinys „Darželio teritorijoje augančių augalų herbariumas“.
Vykdant projektą mokytojai turėjo galimybę dalyvauti projekto organizatorių (Vilniaus miesto savivaldybė) organizuojamose ekskursijoje, seminaruose, edukacijoje, kas suteikė daugiau žinių apie įvairias erdves, kuriose galimas ugdymas „be sienų“, naujų minčių, idėjų pasisėmė planuojant veiklas vaikams. Šio projekto dėka pradėta kurti žaliąsias edukacines erdves įstaigoje. Įkūrus edukacinę erdvę lauke išsisprendė problema ugdomųjų veiklų lauke organizavimui. Organizuojant veiklas buvo stengiamasi įtraukti kuo daugiau stebėjimo, tyrinėjimo veiklų, suteikti vaikams daugiau laisvės ir erdvės. Vaikai lauke jaučiasi laisvesni, veiklos leido atsiskleisti vaikų kūrybiškumui. Ugdytiniai turėjo daugiau galimybių keliauti, keisti ugdomąją erdvę. Projekto veiklų datos numatymas, renginių planavimas pilnai pasiteisino – mokytojų atsakingumo jausmas ir pareiga vesti ugdomąją veiklą lauke bet kokiu oru užtikrino, kad pavyko įgyvendinti projekto tikslą ir uždavinius. Jau planuojamas tęsinys – sodininkystė-daržininkystė darželio kieme. Įstaigai tai būtų antra edukacinė erdvė lauke, vaikų patyriminei veiklai skirta aplinka. Dalyvavimas projekte, erdvių kūrimas ir naudojimas padeda ugdyti vaikų ekologinę savimonę, gamtamokslinę kompetenciją.
Parengta pagal projekto ataskaitą.
Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris