Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelis-darželis 2023 metais įgyvendino aplinkosauginio švietimo projektą „Žalią mėtą sodinau – ją daržely auginau“

2023 metais Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelis-darželis vykdė Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Žalią mėtą sodinau – ją daržely auginau“.

2023-03-20. Akcija Žemės dienai „Susikibę rankomis apkabinkime žemę“. Pirmojoje akcijos  dalyje spektaklyje dalyvavo 120 vaikų, antrojoje – lauke 60 vaikų,  5 pedagogės. Pavasario lygiadienį (kovo 20 dieną) visas pasaulis mini Žemės dieną. Tądien „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio ekologinė metodinė  grupė, vykdydama visuomenės aplinkosauginį švietimo projektą „Žalią mėta sodinau – ją daržely auginau“,  pakvietė 4-6 metų vaikučius ir jų mokytojas stebėti edukacinio spektakliuko „Žemės prašymas“. Spektakliuko tikslas buvo atkreipti mažųjų vilniečių dėmesį į aplinką, kurioje gyvename, klimato atšilimo ir taršos problemas, skatinti prisidėti prie švarios aplinkos išsaugojimo. Mažieji vilniečiai stebėdami spektakliuką sužinojo, ko, jei Žemė galėtų kalbėti paprašytų kiekvieno iš mūsų. Pasirodo, Žemė paprašytų visai nesunkiai įgyvendinamų dalykų – saugoti ją, globoti, nešiukšlinti, medelių nelaužyti, atliekas rūšiuoti, kad ji išliktų tokia pat nuostabi ir ateities kartoms.  Po edukacinio spektakliuko,  4-5 metų grupių vaikai skubėjo į sporto aikštyną lauke, kuriame Pasaulinę Žemės dieną vainikavo akcija –  „Susikibę rankomis apkabinkime Žemę“. Susikibę rankomis vaikai ir pedagogai, tarsi apkabino žemę, norėdami parodyti, kad nėra abejingi aplinkosaugininkėms problemoms ir yra pasirengę prisidėti prie mūsų planetos išsaugojimo. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-zilvinelio-lopselio-darzelio-bendruomenes-aplinkosauginiai-renginiai-skirti-zemes-dienai/

2023-04,11. Žaliosios  edukacinės erdvės „Vaistingieji augalai“ atnaujinimas ir naudojimas edukacinėms veikloms. 10 dalyvių atnaujina erdvę, 240 dalyvių naudoja erdvę edukacijoms. Naujai suformuotos trys lysvės, viena iš jų skirta vien tik mėtai – 2023 metų Vilniaus edukacinių erdvių simboliui. Joje vietą atrado įvairių veislių (šokoladinė, braškinė, obuolinė, paprastoji, pipirmėtė, greipfruktinė) mėtos. Kitose dvejose lysvėse pasodintos medetkos, melisos, šalavijai, vaistinės ramunėlės, čiobreliai. Atnaujinta edukacinė erdvė sulaukė tikro pasisekimo. Čia projekto vykdymo metu vyko įvairios veiklos: „Vaistingųjų augalų išsaugojimas, ką galime padaryti šiandien?“, „Mėtų įvairovė“, „Sėjau mėtą“ ir kt.

 2023-04,11. Žaliosios edukacinės erdvės „Grybų ir kerpių karalystėje“ tobulinimas ir naudojimas.  10 projekto vykdytojų dirbo atnaujinant erdvę. Edukacinė erdvė naudojama 240 vaikų ugdymui(si). Vykdant projektą gimė mintis reorganizuoti edukacines erdves „Gamtininko namelis“ ir „Grybų ir kerpių karalystėje“ ir perkelti jas į metų pradžioje lopšelio-darželio teritorijoje pastatytą kupolą, įrengiant ten gamtos tyrimų laboratoriją. Mintys materializavosi ir kupole buvo įrengta „Lauko laboratorija“, kurioje vietą atrado visos eksperimentinei veiklai, tyrinėjimams skirtos edukacinės priemonės, bei grybų ir kerpių ekspozicijos. Ši edukacinė erdvė sulaukė tikrai didelio populiarumo, mat čia viskas po vienu stogu, kompaktiškai įrengta ir šia erdve galima naudotis bet kokiu oru ir visais metų laikais, edukacinių priemonių nebereikia niekur nešiotis, čia yra ir stalai ir kėdutės, projektorius, tad patogiai tyrinėti ir eksperimentuoti, aptarti rezultatus.

2023-04,10. Respublikinis ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo įstaigų STEAM renginys „Mėta mūsų aplinkoje“, 40 dalyvių. Renginio pradžioje užsiregistravusių buvo tikrai daug, tačiau gerąja patirtimi dalinosi nedidelė dalis Vilniaus miesto ir rajono, Telšių miesto ir rajono, Ukmergės, Vilkaviškio miesto ir rajono, Šiaulių, Tauragės miestų mokytojų. Galbūt taip nutiko todėl, kad renginys prasidėjo pavasarį, o baigėsi rudenį ir dalyviai pamiršo, kad buvo užsiregistravę. Bet džiugu, kad tie kurie dalinosi patirtimi, nuveikė tikrai labai gražių ir prasmingų veiklų. Šių veiklų tikslas – ugdyti vaikų norą ir gebėjimus pažinti mėtą, susipažinti su mėtos augimo ciklais, stebėti ir pažinti pagrindines augalų auginimo ir vystymosi sąlygas bei jų panaudojimo galimybes – buvo įgyvendintas su kaupu. Dalyviai su vaikais mėtas sėjo, augino, tyrinėjo jų sėklas ir lapelius pro mikroskopą, gamino mėtų arbatą ir netgi suorganizavo dailyraščio apie mėtą konkursą.

Ukmergės vaikų lopšelis darželis      Žiedas     Žilvinėlio Bangelių gr      Žilvinėlis   

2023-04,11. Žaliosios edukacinės erdvės „Muzikinė erdvė“ atnaujinimas ir naudojimas. Erdvėje edukacijos vyksta 240 ugdytinių. Įrengta edukacinė erdvė „Gamtos muzika“, mat šioje erdvėje susipynė meilė muzikai ir gamtai. Visi muzikiniai instrumentai muzikinėje erdvėje pagaminti iš antrinių žaliavų. Čia sau vietą rado išmetimui skirti seni virtuvės rakandai, vieno ugdytinio senelio ir įstaigos pastatų priežiūros specialisto seni meistravimo įrankiai, saldainių dėžutės, seni subraižyti kompaktiniai diskai, durų raktai ir spynos. Visi šie antram gyvenimui prikelti daiktai, tapę muzikiniais instrumentais dovanoją pačią nuostabiausią muziką, kurią kuria mūsų mažieji.

2023-05-09,10. „Sėjau mėtą“. 2 pamokėlės, 40 vaikų, 2 pedagogės. Vaikai apžiūrėjo, darbui paruoštoje erdvėje, atneštus vaistinius augalus (mėtą, čiobrelį, levandą), išsiaiškino jų dalis (šaknis, stiebas, lapai, žiedai). Apžiūrinėdami augalus vaikai ne tik įtvirtino augalo dalių pažinimo įgūdžius, bet ir matavo šių vaistažolių lapus, lygino juos tarpusavyje, glostė, uostė bei ragavo. Lygino augalus, ieškojo panašumų bei skirtumų ir dalinosi įspūdžiais. Vaikai aiškinosi, ko augalams reikia, kad jie augtų. Interaktyvios lentos dėka vaikai sužinojo augalo augimo tarpsnius https://youtu.be/lsD_8wAi93M. Susipažino su mėta, šios vaistažolės rinkimo, džiovinimo, laikymo, vartojimo ypatumais, gydomosiomis savybėmis, su malonumu trynė mėtos lapus delnuose, uostė, lietė lapo paviršių ir bandė pasakoti pojūčius. Sėdami mėtų sėklas į mini šiltnamį – lysves, vaikai apžiūrėjo, pauostė, bandė suskaičiuoti. Veiklos metu vaikai susipažino su augalų sodinimo ir auginimo principais, aptarė bei įtvirtino naujas žinias. Vaikai patys sėjo, laistė, uždengė mėtos sėklas agroplėvele. Pasėtas sėklas vaikai įkurdino ant palangės, kad galėtų stebėti, kaip dygsta daigeliai, kaip iš sėklų išauga augalai , sekti augimo procesą ir fiksuoti jų augimo tarpsnius. Meninės kūrybinės dalies metu vaikai piešė augalo augimo procesą. Šiomis veiklomis buvo siekiama vaikus motyvuoti domėtis gyvuoju gamtos pasauliu ir ugdyti meilę gamtai, formuoti augalo augimo suvokimą (kelio nuo sėklos iki augalo ar vaisiaus) per asmeninę vaiko patirtį, ugdyti gebėjimą rūpintis augalais. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-zilvinelio-lopselio-darzelio-mazieji-tyrinetojai-augina-metas-ir-kitus-aromatinius-augalus/

Sėjau mėtą – atvira veikla

2023-05-17, 18. Pamokėlės priešmokyklinių grupių vaikams „Vilniaus kraštovaizdžiui 700 metų – kaip formavosi mūsų miestas ir kaip išsaugoti jo grožį“, 2 pamokėlės, 40 vaikų, 2 pedagogai. Veiklų metu, stebint filmuką interaktyvioje lentoje, vaikai pasinėrė į virtualią kelionę po gražiausias Vilniaus vietas. Vaikai turėjo galimybę virtualiai aplankyti Gedimino bokštą, Katedros aikštę, aukščiausią Lietuvos statinį – televizijos bokštą. Taip pat virtualiai aplankė parkus esančius Vilniaus apylinkėse: Verkių regioninis parkas, Pavilnių regioninis parkas, Sereikiškių parkas, Pasakų parkas, Verkių ir Kalnų parkai. Džiugu buvo stebėti ir klausyti vaikų, jog žinomas vietas mažieji mokyklinukai yra aplankę ir gyvai. Vaikai pasakojo apie žygius po Pavilnių ir Neries parką, dalinosi įspūdžiais iš Pučkorių atodangos ir net keli vaikai pasigyrė, kad teko plaukti su baidarėmis Nerimi. Visi kartu aptarė pirmą kartą išgirstą, nežinomą žodį – kraštovaizdis. Mokytojai padedant pagal pateiktus Vilniaus kraštovaizdžio pavyzdžius vaikai sužinojo, kas yra ,,KRAŠTOVAIZDIS“ – kraštovaizdis yra gamtos paveikslas, bendras vietovės vaizdas, kuris apima žemės paviršiaus visumą. Vaikai iš raidžių kortelių sudėjo žodį, palygino su kitais žodžiais.  Išsiaiškino jog kraštovaizdis yra ilgas, iš 12 raidžių, ir iš dviejų žodžių. Vaikai kartu su mokytoja diskutavo apie aplinkosaugines miesto problemas. Priešmokyklinukai teikė  siūlymus kaip galima prisidėti prie mylimo miesto kraštovaizdžio išsaugojimo. Po veiklų visi piešė dovanas Vilniui jubiliejaus proga, kuriose atsispindėjo geri darbai miesto labui. Pažintinėmis veiklomis buvo siekiama, kad stiprėtų vaikų aplinkosaugos pagrindai, vaikai buvo skatinami domėtis miesto istorija ir kaip galima prisidėti prie miesto kraštovaizdžio išsaugojimo. Vaikai pasižadėjo niekada nešiukšlinti, o jei ras šiukšles surinkti ir išmesti į tam skirtus konteinerius, saugoti medžius, sodinti ir laistyti gėles kad būtų gražu. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-zilvinelio-lopselio-darzelio-vaikai-susipazista-su-vilniaus-krastovaizdziu/

2023-05-23. „Augalai lietuvių liaudies papročiuose“. Pamokėlėje dalyvavo 21 vaikas. Veiklos tikslas buvo supažindinti vaikus su vaistiniais augalais lietuvių liaudies papročiuose, su augalais kurie yra neatsiejama mūsų folkloro, tautosakos, mitologijos, tautinio identiteto dalis. Buvo ugdoma pagarba kiekvienam augalėliui, augančiam gamtoje,  skatinama suvokti jų reikšmę, simboliką, reikšmę žmogui. Veiklų metu vaikai aptarė metų švenčių ratą ir augalų simboliką jose, mokėsi lietuvių liaudies dainų, žaidimų apie augalus, minė mįsles apie augalus, klausėsi pasakų, pasakėčių, kuriose minimi augalai. Veiklos metu vaikai išsiaiškino, kas yra vaistiniai augalai, kam jie naudojami. Po pažintinės dalies sekė žaidimų dalis, kai vaikai dėliojo dėliones apie vaistinius augalus ir žaidė žaidimą su kamuoliu „Karštas puodelis“. Toliau sekė vaistažolių arbatos gėrimo ceremonija, subūrusi visus prie bendro stalo, prie kurio vėliau visi liko atlikti ir meninės užduoties „Svajonių puodelis“ arbatai. Atliepiant temą arbatos puodelius vaikai margino tautinių motyvų raštais. Veiklos metu augo vaikų savimonė, kad augalai ir gamta visais laikais buvo itin svarbi žmogui, kad žmonės gamtą laikė savo namais, gyveno harmonijoje su gamta, vaikai formavosi pagarbos gamtai nuostata, gilino gamtojautą, motyvaciją rūpintis ir saugoti gamtą.

Vaistažolės

2023-06-05, Pamokėlė Pasaulinei aplinkos dienai paminėti „Žemė tik viena – privalau saugoti ją“, 20 vaikų, 1 pedagogas. Vaikai aptarė itin opias aplinkosaugines problemas – kodėl Žemė liūdi, kas yra „šiltnamio efektas“, žaidė žaidimą „Žemės draugas ir Žemės priešas“, kurio metu turėjo atskirti, kokia apibūdinta veikla mūsų planetą džiugina ir, kokia veikla jai kenkia, palieka negrįžtamus neigiamus padarinius. Veikla skatino vaikus samprotauti, teikti pavyzdžius, atrasti ką jie daro gero ar negero mūsų planetos labui.

2023-09-11, 12.  „Mėtų įvairovė“.  2 pamokėlės, 40 vaikų, 2 pedagogės. Veiklų metų vaikai žaliojoje edukacinėje erdvėje „Vaistingieji augalai“, kaip tikri mažieji tyrėjai, leidosi į pažinimo kelionę. Pasitelkiant visus turimus pojūčius (lytėjimą, uoslę, regėjimą, klausą, skonį), vaikai tyrinėjo augalo dalis (šaknys, stiebas, lapai, žiedai), skaičiavo, kiek lapelių užaugino stiebelis, džiaugėsi žolelių dydžiu.  Apžiūrėję kaip ir kur auga mėtos, palietę, užuodę jų nuostabų aromatą, sužinoję jų rūšis – vaikai grįžo į grupę, kur jų laukė staigmena. Vaikų laukė Mėtos karalienės pasiuntinukas  su laišku nuo karalienės, skaniuoju mėtų gėrimu, mėtiniais skanėstais, krepšeliu su įvairiomis mėtų rūšimis, vaisių pintine, kurio pagalba vaikai žiūrėdami mokėsi įvairių mėtų  pavadinimus (pvz.: ananasas – ananasinė mėta). Vaikai tyrinėjo mėtą savo pojūčiais –  su malonumu trynė mėtos lapus delnuose, uostė mėtas, domėjosi jų gydomosiomis savybėmis, lygino augalų kvapus ir samprotavo, ką jiems primena kvapas, gėrė  mėtų gėrimo, skanavo mėtinių skanėstų. Vaikai patyrė daug teigiamų emocijų, įgijo žinių apie vaistinį, aromatinį augalą – mėtą. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-zilvinelio-lopselio-darzelio-vaikai-tyrineja-augalus/ .

2023-09-13. Kūrybinės dirbtuvės „Ekologiškų kempinėlių gamyba“, dalyvavo 22 ikimokyklinio ugdymo „Gintarėlių“ grupės ugdytiniai. Tai viena iš taip labai pasisekusių projekto veiklų, palikusių vaikams gilų įspūdį ir davusi apčiuopiamų rezultatų ugdant vaikų ekologinę savimonę. Kūrybinių dirbtuvių metu mokytoja skatino vaikus domėtis ekologija, supažindino su samanomis, jų augimo vietomis, aptarė samanų spalvą, išvaizdą, skatino pajusti samanų faktūrą bei pojūčius išreikšti žodžiais – minkšta, kieta, sausa, drėgna, šiurkštu. Veiklos pradžioje vaikai išgirdo beldimą į duris, o atidarę jas pamatė lagaminą pilną samanų, su kuriomis ėmė žaisti, uostyti, trinti tarp rankų. Vėliau sekė „minčių lietus“, kurs samanos auga, į ką jos panašios, ar žino, kad samanos neturi šaknų ir t.t. Aptarus samanų augimą vaikai buvo pakviesti prie stalo, kur jų laukia dar viena staigmena. Stalas užklotas audiniu, vaikai pradeda spėlioti kas ten? Jie pradeda rankomis spausti ir pajunta, kad minkšta. Atidengus audinį vaikais iš nuostabos pradėjo aikčioti. Visas stalas nuklotas samanomis ir asiūkliais. Vaikai ėmė juos tyrinėti, liesti, vartyti. Pasiėmę didinamuosius stiklus vaikučiai ėmė tyrinėti iš arčiau ir dalintis savo įspūdžiais drauge. Taip pat buvo stebimos samanos pro mikroskopą. Visi sakė, kad mato žalią lapelį. Tai padidinta samanos dalis 300 kartų. Po tyrinėjimų vaikams parodytos tradicinės buityje naudojamos kempinės ir pasiūlyta pasigaminti kempinėles iš samanų ir asiūklių. Vaikai pasiėmę samanų kuokštą suko į kamuoliuką, jį apsuko asiūkliu ir sutvirtinimui apvyniodami panaudojo medvilninius siūlus. Daugeliui pavyko patiems apvynioti, keliems vaikams reikėjo pagalbos. Visi džiaugėsi savo pasigaminta kempinėle. Norint patobulinti kempinėlę, pridedama kvapiųjų mėtų.

2023-09-14. Priešmokyklinių grupių išvyka į VU botanikos sodą. Į ekskursiją vyko 3 priešmokyklinio ugdymo grupės, 62 vaikai, 4 pedagogai ir 3 mokytojų padėjėjos. Smagi ir linksma kelionė, pilna įspūdžių, linksmybių, naujovių: vaikai daug pamatė, pauostė, sužinojo. Stebėjo medžių įvairovę, nuo žemų iki aukštų, nuo tiesių iki kreivų, įdomiai išlinkusių, teikiančių gaivų pavėsį vasarą, grožėjosi lapų formomis, įvardino, kuriuos medžius  gerai pažįsta. Atkreiptas dėmesį ir į krūmus, jų auginamus vaisius: traukė akį ryškiai raudoni putino,  oranžiniai erškėtrožių vaisiai. Ilgai užsibuvo ir prie vaistažolių lysvės, nosį kuteno nuostabūs kvapai: čiobrelių, mėtų, ramunėlių.  Vaikščiojo po nuostabius gėlių labirintus, traukė akis spalvos, bitučių zvimbimas.  Vaikų dėmesį patraukė ir kūdroje įrengtas fontanas, parką puošiančios figūros: trys nuostabūs peliukai, vilkas, stirnos, medyje tupinti beždžionė. Išvykos metu buvo plėtojamos vaikų žinios apie vaistinguosius augalus, kurie stiprina žmogaus imunitetą ir saugo nuo ligų, vaikai sužinojo kokie augalai naudojami maistui, susipažino su jų įvairove, sužinojo kaip prižiūrėti augalus, kas jiems kenkia.

 2023-09-14, 30. Priešmokyklinių grupių vaikų kūrybinė valandėlė ir piešinių parodėlė „Ką aš pamačiau Botanikos sode“. Parodėlėje eksponuojami 62 piešiniai.  Vaikai, grįžę iš išvykos į botanikos sodą, įprasmino savo įspūdžius meniniuose darbuose. O darbų, kaip ir vaikų, buvo pačių įvairiausių, gražiausiomis spalvomis, kaip tas botanikos sodas apsipylęs žiedais, išmargintų. Vieniems atminty įsirėžė vaistingieji augalai, kitiems gražuolės rožės, tretiems nupintos iš vytelių figūros.

2023-09-19. Seminaras „Vaikų gamtamokslinis, aplinkosauginis ugdymas gamtoje. Susipažinkime su vaistingaisiais augalais“. Seminarą vedė žolininkas, „Žolinčių akademijos“ viceprezidentas Dr. Marius Lasinskas. Seminare dalyvavo 25 pedagogai, trukmė – 2 val. Seminaro metu pedagogai įgijo žinių apie vaistinguosius augalus, jų gerąsias ir blogąsias savybes, sužinojo, kokių principų reikia laikytis einant rinkti žolelių, pedagogai plėtojo žinias apie vaistingųjų augalų priežiūros ypatumus ir išsaugojimo sąlygas.

2023-09-19. Seminaras „Žolynai žolynėliai“. Lektorius – žolininkas, „Žolinčių akademijos“ viceprezidentas Dr. Marius Lasinskas. Seminare dalyvavo 4 pedagogai, 49 vaikai, trukmė – 2 val. Seminaro metu buvo plėtojama vaikų gamtamokslinė kompetencija, aplinkosaugos pagrindai. Vaikai mokėsi suprasti augalo augimo ciklą, sužinojo įvairių augalų pavadinimus, mokėsi įvardinti pagrindines augalų dalis, atpažinti kai kuriuos vaistinius augalus ir susipažino, kokia jų nauda žmogui bei gamtai. Žaismingai per pasaką susipažino su įvairiomis augalų rūšimis, sužinojo kaip jie gali atsidėkoti gamtai už jos suteikiamas dovanas. Patyriminiu būdu, naudodamiesi visomis savo juslėmis tyrinėjo žolininko atvežtus augalus. Seminaras buvo jaukus ir šiltas, padovanojęs gausybę teigiamų emocijų ne tik vaikams, bet ir pedagogams. Žolininko meilė ir artumas gamtai tiesiog tvyrojo ore ir užkrėtė šia meile visus buvusius seminare. Džiugu, kad lektorius taip paprastai, pasakų, kurias pats parašė motyvais atrado kelią į vaikų širdeles ir sąmonę.

2023-09-22, 27. „Muilo gamyba panaudojant aromatingąją mėtą“, 3 pamokėlės, dalyvavo 62 vaikai, 3 pedagogės. Tai veiklos – kurios projekto metu labiausiai sužavėjo mažuosius projekto dalyvius ir sulaukė tikrai didelio pasisekimo ir sekėjų. Vaikai supjaustė muilo bazę, muilo gabaliukus ištirpino, įbarstė susmulkintos aromatingos mėtos lapelių. Kai muilas visiškai išsilydė,  įlašino mėtos eterinių aliejų (7–10 lašų), į masę įdėjo turimus priedus – ekologiškus dažus. Gautą masę  gerai išmaišė ir supylė į turimas silikonines formeles – viso gavosi aštuoni muiliukai. Štai ir pagaminti savos gamybos muilai. Kol muilas stingo, vaikai žiūrėjo filmuką ,,Kaip taisyklingai plautis rankas“. Vaikai išbandė naują muilą. Nuotaikingoje praktinėje – pažintinėje veikloje vaikai  prisiminė, kodėl reikia plautis rankas, kam reikalingas muilas, patys gaminosi  aromatinį vaikišką muilą bei sužinojo, kad mėtos gali būti panaudotos tokioje alternatyvioje veikloje. Pačių pagamintas, pasirinkto mėtos kvapo muilas, tapo puikia motyvacine vaikų  rankų higienos ugdymo priemone. Ekologinių – aplinkosauginių veiklų realizavimas alternatyviose veiklose sudarė galimybę paįvairinti ugdymo procesą, tokiu būdu ekologinį – aplinkosauginį ugdymą padarant  įdomesnį savo tematika, patrauklesnį savo forma bei susiejant su gerosios higienos praktikos taisyklėmis. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/vilniaus-zilvinelio-lopselio-darzelio-vaikai-gamina-meta-kvepianti-muila/

2023-09-26. Pamokėlė aplinkos sveikatos dienai paminėti „Tausok gamtą ir save“. Pamokėlėje dalyvavo 20 vaikų. Pamokėlės aktyvių veiklų metu vaikai supažindinti su aplinkosauginėmis vertybėmis. Buvo akcentuojama šiukšlių rūšiavimo svarba, kuriama saugi ir sveika aplinka, skatinamas vaikų fizinis aktyvumas gamtoje.

2023-10-11,12. „Keliaukime į grybų pasaulį kartu“  2 pamokėlės, dalyvavo 40 vaikų, 2 pedagogės. Pamokėlių metu mokytojos  pasiūlė vaikams eiti į mišką. Ruduo grybų metas. Vaikai vardino kokius žino grybų pavadinimus, atpažino juos plakatuose (vardijo grybo pagrindines dalis: grybiena, kotas, kepurė). Žaidė žaidimą ratelį „Grybų raut“. Aptarta kokias dovanas rudenėlis miške dovanoja žmonėms, paukšteliams, žvėreliams (grybai, uogos, riešutai). Vaikai sužinojo po kokiu medžiu koks grybas mėgsta augti: kazlėkai – pušyne, raudonikiai – drebulyne, baravykai – ąžuolyne, pušyne. Pokalbis apie miško gėrybes – grybus „Ką slepia miškas“. Veiklų metu ugdytiniams atsivėrė stebuklingos durys į paslaptingą grybų pasaulį. Vaikai plėtojo žinias, ar grybų pasaulis prasideda ir baigiasi tik baravykais ir voveraitėmis, kur grybų galima rasti namuose, sužinojo – kas tokie yra paslaptingieji grybai plačiąja prasme, suprato, taikė grybų ekologijos sąvokas, plėtojo žinias apie ekologinį grybų prisitaikymą ir labai svarbų grybų vaidmenį ne tik gamtoje, bet ir mūsų kasdieniame gyvenime, išgirdo įdomiausių grybų pasaulio istorijų.

Keliaukime į grybų pasaulį kartu

2023-10-12. Pamokėlė „Paslaptingasis kerpių pasaulis“, 22 vaikai, 1 pedagogė. Pamokėlės tikslas buvo susipažinti su kerpių įvairove ir atskleisti vaikams kerpių naudą visai ekosistemai. Vaikai plėtojo žinias apie kerpes, kur jos auga, kokios kerpės labiausiai paplitusios Lietuvoje, koks būna ir kaip vadinasi jų gniužulas, kiek metų jos gali gyventi, iš kur jos gauna maisto medžiagų, kokį svarbų vaidmenį jos atlieka visai ekosistemai, kokios kerpės turi gydomųjų savybių, kokios yra švaraus oro indikatoriai, kas iš jų gaminama, kas jomis minta, aiškinomės, kokių jų būna formų, spalvų, kodėl jas reikia saugoti ir nenaikinti. Vėliau „Gintarėlių“ grupės ugdytiniai apžiūrinėjo  kerpes, esančias plakatuose ir, kaip jos atrodo gyvai. Aptarė, kaip jos atrodo, kuo jos panašios ir kuo skiriasi. Po pažintinės dalies vaikams labai patiko žaisti žaidimą ,,Kerpių matematika“. Vaikai išdėliojo skaičius nuo 1 iki 5 ir prie atitinkamo skaitmens padėjo tokį pat skaičių kortelėmis ant, kurių priklijuotos kerpės. Pabaigoje buvo išdalinti piešimo lapai, ant kurių užklijuoti iš sieninės geltonkerpės padaryti medžiai ir vaikai pirštų atspaudais akvarele štampuoja medžio lają. Veiklos metu vaikai įgijo žinių apie kerpių rūšis ir prisitaikymą išgyventi netikėčiausiose vietose. Buvo skatinama vaikų pažintinė ir patirtinė veikla natūralioje lopšelio-darželio aplinkoje, siekiant ekologinės kultūros ūgties.

2023-10-13. „Vaistingųjų augalų išsaugojimas: ką galime padaryti šiandien?“. Dalyvavo 20 vaikų. Tikslas: vaikų edukacinės savimonės ugdymas, tyrinėjant vaistinius augalus. Mokytoja pravedė vaikams pokalbį apie vaistinius augalus, augančius darželio teritorijoje ir vaistinių augalų lysvėje, papasakojo, kad Lietuvoje auga per 200 laukinių vaistinių augalų rūšys:13 medžių,18 krūmų, per 170 žolių rūšių. Didžiausią paklausą natūraliose augavietėse turi dilgėlių lapai, liepų žiedai, šaltekšnio žievė, meškauogių lapai, mėlynių ir erškėčių vaisiai. Kasmet Lietuvoje superkama nuo 8 iki 50 tonų vaistažolių, jos perdirbamos ir paruošiamos naudojimui Švenčionių vaistažolių fabrike, dalis sunaudojama cheminiams vaistams, tepalams. Taip pat vaikučiai sužinojo, kad vaistinių augalų išsaugojimui 1999 metais Lietuvoje priimtas įstatymas saugantis laukinės augalijos rūšis, išteklius. Šis įstatymas reglamentuoja laukinės augmenijos naudojimą, apsaugą ir atkūrimą, kad būtų išsaugotos jų buveinės, augavietės, užtikrintas racionalus naudojimas. Saugomose teritorijose leidžiama naudotis, jei neprieštarauja teritorijų apsaugai, galiojantiems įstatymams, teisės aktams. Prie aromatingosios mėtos arbatos puodelio vyko labai rimta priešmokyklinukų diskusija, kuo vaikai gali prisidėti prie vaistinių augalų išsaugojimo, kokie augalai auga žaliojoje edukacinėje erdvėje „Vaistingieji augalai“. Vaikai dalinosi įžvalgomis, ką jie gali padaryti gero dėl augalų. Buvo plėtojamos vaikų aplinkosauginės žinios, lavėjo kritinis mąstymas.

2023-10-18. Seminaras “Augalų įvairovė edukacinėse erdvėse”.  Seminare dalyvavo 12 pedagogų, trukmė 2 val. Seminarą vedė lektorė Vilniaus miesto savivaldybės Miesto aplinkos skyriaus ekologė, gamtos mokslų daktarė Ona Motiejūnaitė. Seminaro metu pedagogai plėtojo žinias apie žaliųjų edukacinių erdvių įrengimo galimybes, jų pritaikymo galimybes edukacijoms, biologinę įvairovę jose, Vilniaus miesto kraštovaizdžio ir gamtinės aplinkos raidą. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/seminare-pedagogai-nagrinejo-augalu-ivairove-edukacinese-erdvese/

2023-10-19. Priešmokyklinių grupių vaikų viktorina „Žalią mėta sodinau. Ką aš žinau apie mėtą?“ dalyvavo 62 vaikai ir 3 pedagogės. Viktorinos tikslas buvo  susipažindinti vaikus su mėta, šios vaistažolės rinkimo, džiovinimo, laikymo, vartojimo ypatumais, gydomosiomis savybėmis, tyrinėti augalą pasitelkiant jutiminius organus: regą, lytėjimą, skonį ir uoslę, prisiminti, kas buvo išmokta visų praktinių-pažintinių veiklų metu. Vaikai vardijo žinomų vaistingųjų augalų pavadinimus – ,,avietė, liepžiedžiai, mėta, čiobrelis, ramunėlė, kraujažolė, melisa…“ Įtvirtinimui vaikai žiūrėjo filmuką ,,Vaistingųjų augalų enciklopedija“. Viktorinos metu vaikai ieškojo atsakymų į klausimus apie mėtą. Linksma nata viktorina pasibaigė  lietuvių liaudies šokiu ,,Sėjau rūtą, sėjau mėtą, sėjau lelijėlę“. Viktorinos dalyviai vaišinosi mėtų arbata, mėtiniais saldainiais, gavo dovanėlių.

2023-10-24. Kūrybinės aplinkosauginio plakato dirbtuvės „Stabdau klimato kaitą“ vyko spalio 24 d. Dirbtuvėse dalyvavo 20 priešmokyklinio ugdymo „Žuvyčių“ grupės vaikų. Ši veikla buvo sujungta su diskusija „Ką galiu padaryti šiandien, kad sušvelninčiau klimato kaitą?“. Klimato kaita-visuotinė problema, kadangi beveik visos valstybės prisideda prie taršos, todėl visiems reikia mažinti išmetamų dujų kiekį, investuoti į naujus  energijos gamybos ir naudojimo būdus. Dėl klimato kaitos žūsta augalai, gyvūnai-rasta negyvų delfinų, banginių, netgi jūros ir vandenynai pakeičia spalvas. Su mokytoja aptarę, kas labiausiai skatina klimato kaitos pokyčius, priešmokyklinukai smarkiai įsidiskutavo. Diskusija  buvo skirta skatinti pažvelgti plačiau, ugdyti atsakingą, mąstantį žmogų, kuris jaustų atsakomybę už jį supančią aplinką. Ugdytiniai diskusijos metu samprotavo apie atsakingą ir pagarbų elgesį gamtoje, kuo jie gali prisidėti prie klimato kaitos stabdymo,  sužinojo, kas yra tvarus vartojimas, kuo jis naudingas gamtai, prisiminė, kaip svarbu yra rūšiuoti atliekas, diskutavo ar daug turėti daug žaisliukų yra gerai, ar geriau turėti kelis ir aiškinosi, kodėl mažiau yra geriau. Po diskusijos mokytoja pakvietė vaikus į kūrybinio plakato „Stabdau klimato kaitą“ dirbtuves. Pasitelkę kūrybiškumą ir fantaziją vaikai piešė, kuo galėtų būti naudingi ir kaip prisidėti, kad  mūsų planeta būtų išgelbėta. Komandinis darbas labai patiko „Žuvyčių“ grupės ugdytiniams. Pakabinę plakatą matomiausioje grupės vietoje, vaikai dar ilgai diskutavo jų amžiui labai rimtomis aplinkosauginėmis temomis ir buvo nuoširdžiai susirūpinę dėl Žemės ateities.

2023-11-14. Sportinės varžybėlės  „Nelik abejingas – sportuok ir saugok gamtą“, dalyvavo 62 vaikai ir 4 pedagogai. Varžybos ypatingos tuo, kad visas sporto inventorius buvo pagamintas iš antrinių žaliavų, tad buvo ugdomas ne tik dalyvių fizinis raštingumas, skatinamas fizinis aktyvumas, bet ir ekologinė savimonė. Vaikai žaidė žaidimą „Perduok kamuolį kitam“ ir estafetę „Pagauk kamuolį“ su kamuolių iš pakuočių, atliko estafetę „Aš taikliausias“ kur boulingo kėgliais tapo panaudoti pieno buteliai. Taip pat žaidė žaidimą „Rink ir rūšiuok“, kur į rūšiavimui skirtus maišus turėjo surinkti išmėtytas atliekas. Žaidimo „Pieno butelių kamštelių rinkimas“ metu kamštelius vaikai rinko į krepšelius, pagamintus iš plastiko butelių.

2023-11-17. Aplinkos tvarkymo akcija „Esu gamtos draugas 2023“, dalyvavo 60 vaikų, 10 pedagogų, 5 mokytojų padėjėjos, 2 technikinio personalo darbuotojai, 1 administracijos darbuotojas. Akcija buvo skirta atliekų mažinimo savaitei paminėti, jos tikslas ugdyti lopšelio-darželio bendruomenės sąmoningumą tvarkant atliekas. Vaikai kartu su kitais lopšelio-darželio darbuotojais nariais „apsiginklavo“ darbo pirštinėmis, kibirėliais, karučiais, grėbliais tvarkė lopšelio-darželio teritoriją, rinko šiukšles, jas rūšiavo, grėbė lapus. Nuotaikingos, daug teigiamų emocijų sukėlusios akcijos metu buvo ugdomas bendruomenės narių sąmoningumas, kad žmogus ir gamta yra nedalomai vieninga, kad tik būdami sąmoningi pasaulio piliečiai, besilaikantys ekologinių, gamtosauginių nuostatų galime būti darnoje su gamta. Visi iš akcijos grįžo su nuostata, kad tai ką tu duodi gamtai, anksčiau ar vėliau tau bumerangu sugrįžta atgal.

2023-11-21. Respublikinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų konferencija „Vaikai augalų pasaulyje: vaistingųjų augalų pažinimas, auginimas ir tyrimai žaliosiose edukacinėse erdvėse“. Konferencijoje užsiregistravusių buvo 125, iš jų 14 pranešėjų, kurie pristatė 7 pranešimus aplinkosauginėmis temomis. Gerąja patirtimi dalino Vilniaus ir Ukmergės mokytojos.  Klausytojų buvo iš visos Lietuvos: Vilniaus, Klaipėdos, Ukmergės, Alytaus, Klaipėdos, Plungės, Šiaulių ir Telšių. Konferencija baigėsi, o aplinkosauginis švietimas tęsiasi. Aplinkosauginių visuomenės švietimo projektų vykdymas ugdymo įstaigose yra tiesiausias kelias į vaikų aplinkos pažinimo ir patirties apie aplinkinį pasaulį plėtojimas.  Nuo mažumės skatinant ekologinį mąstymą – jis giliai įsišaknija vaiko pasąmonėje ir tampa įpročiu. Džiaugiamės, kad tokių projektų dėka, galime praturtinti mažųjų vilniečių ugdymą aplinkosauginėmis veiklomis ir auginti sąmoningus, harmonijoje su gamta gyvenančius pasaulio piliečius. Džiugu, kad dalinamės gerąja patirtimi ir esame vieni kitų įkvėpėjais. https://vilnius.lt/lt/aplinkosauga-ir-energetika/konferencijoje-vaikai-augalu-pasaulyje-vaistinguju-augalu-pazinimas-auginimas-ir-tyrimai-zaliosiose-edukacinese-erdvese-pedagogai-dalijosi-vaiku-aplinkosauginio-ir-gamtamokslinio-u/

2023-11-23,28. Konkursas – madų šou „Suteik naują gyvenimą“. Konkurse dalyvavo 45 vaikai, 9 pedagogės bei 115 tėvelių. Konkursas pirmąją dieną patyrė tokią sėkmę, kad nutarėme jį pakartoti ir parodyti platesnei auditorijai, tad pasikvietėme tėvelius.  Ar aplinkosauginis švietimas gali būti kitoks? TAIP. Ar aplinkosauginis švietimas gali būti labai įdomus. ŽINOMA. Ar aplinkosauginis švietimas gali būti madingas? BE ABEJONĖS. Visą tai įrodė mūsų ugdytiniai kartu su savo tėveliais itin kūrybingai panaudoję antrines žaliavas nuostabioms rūbų kolekcijoms sukurti. Žiūrovų akis džiugino nuostabios suknelės ir sijonai iš žurnalų lapų, popierinių pirkinių maišelių, kamštelių, folijos, pieno gėrimų buteliukų, vienkartinių stiklinaičių, įstabūs kostiumai iš kartoninių dėžių, kiaušinių dėklų, prašmatnūs galvos papuošalai iš popierinių rankšluosčių rulonėlių, laikraščių. Pasijautėme tarsi garsių dizainerių mados savaitėje. Reginis ir emocijos buvo tikrai nuostabios, bet dar nuostabiau tai, kad visa, tai, kas galėjo būti išmesta – buvo kūrybingai panaudota dar kartą taip mažinant atliekų išmetimą, vartotojiškumą, skatino būti draugiškais aplinkai ir subūrė darželio bendruomenę tokiam gražiam ir pramingam tikslui.

2023-05,06. Metodinės medžiagos rengimas. Parengtos metodinės priemonės: „Vaistingieji augalai“ (31 psl.), „Mėtų įvairovė“ (26 psl.), „Augalai lietuvių liaudies papročiuose“.  Parengtos metodinės priemonės suteiks pedagogams teorinę ir praktinę pagalbą  toliau vykdant edukacines veiklas apie vaistinius augalus, mėtas, plėtojant aplinkosauginį švietimą.

Projekto vykdymas leido atnaujinti įstaigos edukacines erdves ir įrengti naujų, kurios praplėtė vaikų gamtamokslinio ugdymo galimybes, erdvės tapo patrauklesnės ugdytiniams. „Lauko laboratorija“ suteikė platesnį ir patogesnį edukacinių  priemonių, skirtų tyrinėjimams, eksperimentams panaudojimą veiklose. Priemonės, literatūra, kurios buvo įsigytos už projektines lėšas leidžia paįvairinti ugdomąsias  veiklas, viktorinų ir konkursų dalyvius apdovanoti prizais. Vykdytos pažintinės-praktinės veiklos, pamokėlės, seminarai, kūrybinės dirbtuvės, išvykos praturtino ugdymo procesą, išplėtė mokymosi erdves už darželio ribų, skatino vaikus plačiau pažvelgti į mus supančią aplinką, plėtojo jų aplinkosauginę savimonę, žadino smalsumą toliau domėtis gamtos išsaugojimu, motyvavo būti draugiškais gamtai. Šių metų ŽEE augalas – mėta tapo labai mėgiama vaikų ir plačiai naudojama, ne tik arbatai, bet ir tokiose veiklose kaip muilo gamyba, ko pasekoje aplinkosauginis ugdymas persipynė su sveikatingumo mokymu. Renginiai skirti atliekų mažinimo savaitei subūrė bendruomenę gražiems darbams ir daug teigiamų emocijų sukėlusiems renginiams, žadino bendruomeniškumo jauseną, stiprino bendradarbiavimą.

Džiugu, kad vyksta tokie projektai, nes tai yra tiesiausias kelias į vaikų aplinkos pažinimo ir patirties apie aplinkinį pasaulį plėtojimas. Nuo mažumės skatinant ekologinį mąstymą – jis giliai įsišaknija vaiko pasąmonėje ir tampa įpročiu.

Parengta pagal Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio projekto ataskaitą.

Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyris