Žalioji edukacinė erdvė „Gamtos tyrinėjimų stotelė“ Vilniaus lopšelyje-darželyje „Jovarėlis“

Vilniaus lopšelio-darželio „Jovarėlis“  bendruomenė 2020 metais įgyvendino Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Medžių pavėsyje“. Projekto vadovė Audronė Boikovienė, koordinatorė – Fausta Gutauskienė. Aktyviai ir kūrybingai į naujos edukacinės erdvės kūrimą ir naudojimą įsijungė visos pedagogės, kartu darbavosi vaikai ir tėveliai.

Projekto įgyvendinimo metu įstaigos aplinkoje buvo sukurtos ir pradėtos naudoti vaikų ugdymui 8 edukacinės erdvės. Veiklas šiose erdvėse pamėgo ir ateityje jos bus smagiai ir prasmingai naudojamos edukacijai.

Viena iš sukurtų ir vaikų pamėgtų erdvių – Gamtos tyrinėjimų stotelė. Stotelės atidarymas įvyko 2020-09-15. Dalyvavo 140 vaikų. Jo metu vaikai susipažino su keturiais personažais:  „voveraite“, „kiškiu“, „šuniuku“ ir „ežiu“. Atliko jų pasiūlytus bandymus, eksperimentus su gamtine medžiaga, įveikinėjo kliūčių ruožą.

Gamtos tyrinėjimų stotelės atidarymo metu veikė gamtos tyrinėjimų stotelės bankas ir parduotuvė. Vaikai iš namų atsineštą gamtinę medžiagą banke išsikeitė į medžio tošies gabaliukus. O apsilankę parduotuvėje už medžio tošies gabaliukus pirko „konservuotą rudenį“. Vaikai išbandė pagamintas svarstykles. Svėrė kaštonus, kankorėžius, lygino eglės, pušies kankorėžius, metė į vandenį kaštonus, kankorėžius, giles, lapus, sėklas ir stebėjo kas skęsta kas ne. Tyrinėjo kankorėžį kuris buvo pamerktas vandenyje ir jį lygino su sausu kankorėžiu. Žaidė estafetes su kaštonais ir kankorėžiais. Iš gamtinės medžiagos dėliojo savo grupės simbolius.

Vaikams ir tėveliams smagu buvo būti gamtoje, rinkti įvairias gamtos gėrybes, stebėti įvairias spalvas ir turėti ,,užkonservuotą“ rudenį savo namuose ar grupėje. Vaikai ir tėveliai sužinojo kas yra gamtinė medžiaga ir kokia ji įvairi. Praktinė veikla parodė, kad ugdytiniai mielai tyrinėja  gamtinę medžiagą, ją apžiūri, paliečia, pauosto, paragauja. Stengėsi  vartoti sąvokas: didelis – mažas, apvalus, storas, plonas, ilgas , lengvas – sunkus, taip pat: šlapias, šaltas, švelnus, nešvelnus, duria.   Sudėtingiausių ir įdomiausių veiklų yra semti  pjuvenas  ir pilti į piltuvėlį.   Tai skatina lavinti vaikų smulkiosios motorikos, akies ir rankos koordinaciją. Ugdytiniams labai patiko veikla su vandeniu. Paimti vandenį pipetėmis ir išleisti  į dubenėlį. Patiko atlikti bandymą kas plaukia?, kas skęsta?  Metė vaikai į vandenį kankorėžius jie plaukė, tošis beržo irgi plaukė, o kai įmetė akmenuką, jis iškart nuskendo. Vaikai padarė išvadą, kankorėžiai, beržo tošis lengvi, o akmenukai sunkūs, todėl nuskendo. Kelios vaikų mintys: Laurynas: Patiko žaidimas, kas plaukia, kas neplaukia. Buvome pas voverytę žaisti; Pranas: Man patiko pas voveraitę visokius ten eksperimentus daryti. Plaukė gilė, nuskendo medis, sėklos plaukė. Tėvelių nuomonė: „Labai smagu, kai darželis bendradarbiauja su šeima. Tada sužinai, kokios veiklos vyksta grupėje, kuo gyvena vaikai“.

Rudens konservavimas:

Patyrimai Gamtos tyrimų stotelėje:

Voveriukų gr.. vaikų tyrinėjimų gamtos stotelėje veikla

Žirniukų gr, vaikų veikla tyrinėjimo stotelėje

Obuoliukų gr. Gamtos stotelės atidarymas

Drugelių gr. gamtos stotelės atidarymas

Stotelė nuolat papildoma gamtine medžiaga ir vaikai kiekvieną dieną atlieka įvairias užduotis, žaidžia, tyrinėja, pedagogai kūrybingai naudoja STEAM veiklos metodus.

Žaliųjų edukacinių erdvių kūrimo ir naudojimo klausimais konsultuoja ekologė doc. dr. Ona Motiejūnaitė:

Ona.Motiejunaitė@vilnius.lt

Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris