Rekordinės 2021 m. investicijos dar ne viskas: 2022 m. potencialo išnaudojimui reiks dar daugiau finansų ir talentų

2021 metai Lietuvos startuolių ekosistemai nestokojo investicijų, kelis kartus išaugusių pardavimų, eksporto bei įmonių pardavimo sandorių (angl. exit), tačiau nepaisant to, didelė dalis inovatyvių verslų vis tiek susidūrė su nemenkais iššūkiais. Patys startuoliai pagrindine ir dažniausia priežastimi apsunkinančią verslą vis dar įvardija finansinių resursų trūkumą. Tačiau ne ką mažesne ir sparčiai augančia problema inovatyvių verslų tarpe tampa ir talentų trūkumas. Tai parodė VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ užsakymu atlikta Lietuvos startuolių apklausa.

Apklausos rezultatai parodė, kad startuolių talentų trūkumas tampa viena sparčiausiai augančių problemų. Vos per metus laiko pastebėtas ženklus specialistų poreikio augimas – 2020 m. pabaigoje šią verslo vystymą apsunkinančią problemą įvardijo 24 proc. Lietuvos startuolių, o 2021 m. gruodžio mėnesį atliktoje apklausoje tai pažymėjo net 41 proc. inovatyvių verslų. Darbuotojų poreikis auga nuolat, 78 proc. startuolių nurodė, kad ir 2022 m. planuoja didinti savo komandas.

„Praėjusiais metais Lietuvos startuolių ekosistema parodė iki šiol neregėtus veiklos rezultatus – startuoliai tapo matomi ir patrauklūs aukščiausio lygio rizikos kapitalo fondams bei pritraukė rekordines investicijas, jų augimo tempai buvo įspūdingi. Žinome, kad augimas būtų dar įspūdingesnis, jeigu netrūktų talentų, todėl esame pasiruošę ieškoti sprendimų gerinančių reguliacinę aplinką sukuriant palankesnes talentų pritraukimo iš užsienio sąlygas ir talentų ugdymui išnaudojant vidinį šalies potencialią“, – sako Aušrinė Armonaitė, ekonomikos ir inovacijų ministrė.

Iššūkiai neapsiriboja tik talentų trūkumų šalies viduje

Remiantis platformos „Unicorns.lt“ duomenimis, per 2021 metus talentų skaičius startuoliuose augo 23 proc. ir šiuo metu siekia daugiau nei 13,3 tūkst. darbuotojų. Panašaus augimo galima tikėtis ir šiais metais. „Startup Lithuania“ atlikta apklausa parodė, kad šiais metais 78 proc. Lietuvos startuolių planuoja didinti savo darbuotojų skaičių. Pastebėta gera tendencija – tokia pat dalis startuolių (78 proc.) paminėjo, jog jų versle personalo kaita yra maža, pasikeičia tik iki 30 proc. darbuotojų.

„2021 metai buvo tikrai išskirtiniai visai Lietuvos startuolių ekosistemai: startuoliai pritraukė rekordines investicijas, įspūdingai augo jų pardavimai ir eksportas. Tikime, kad tai buvo tik augimo spurto pradžia, kuri sukels ir vadinamąjį „sniego gniūžtės“ efektą, kuomet ekosistema vystysis ir augs dar didesniu pagreičiu. Tai patvirtina ir mūsų atliktos Lietuvos startuolių apklausos rezultatai – šiais metais startuoliai planuoja intensyvią plėtrą į naujas rinkas bei dar didesnį komandų augimą. Tačiau būdami startuolių ekosistemos fasilitatoriumi ir betarpiškai bendraudami su jų kūrėjais, neišvengiamai pastebime, kad inovatyviems verslams auginti savo komandas darosi vis sunkiau“, – teigia Roberta Rudokienė, VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ vadovė.

Pasak R. Rudokienės pakankamai nedidelis šalies gyventojų skaičius didina konkurenciją dėl talentų šalyje, o ganėtinai sudėtingos migracijos procedūros apsunkina talentų pritraukimą iš užsienio. Tai apklausoje išskyrė ir inovatyvūs verslai: net 19 proc. apklaustų startuolių pažymėjo, kad pas juos jau dirba talentai iš ne ES šalių, 12 proc. paminėjo, kad jie šiais metais planuoja įdarbinti darbuotojus iš ne ES šalių, o dar 8 proc. startuolių pažymėjo, kad jie taip pat norėtų juos įdarbinti, tačiau to nedaro dėl sudėtingų užsienio talentų įdarbinimo procedūrų.

Startuolių augimas: ne tik darbuotojų skaičiaus didinimas, bet ir eksporto galimybių

Apklausos duomenimis, 2021 m. startuoliai išnaudojo tinkamai susiklosčiusias sąlygas ir pardavimus vykdė ne tik vietinėje rinkoje, tačiau ir aktyviai eksportavo. Net 55 proc. apklaustų startuolių sėkmingai eksportavo savo produktus ir paslaugas į užsienio rinkas, iš jų net 14 proc. eksportavo 100 proc. savo produkcijos. Apklausa parodė, kad startuoliai renkasi itin plačias eksporto galimybes ir išskyrė net 40 šalių, kur ir vykdo savo pardavimus. Dažniausiai nurodomos rinkos buvo: Jungtinės Amerikos Valstijos (29 proc.), Vokietija (27 proc.), Latvija (20 proc.), Jungtinė Karalystė (15 proc.) ir Estija (14 proc.).

Pasiteiravus Lietuvos startuolių apie 2022 metus bei planuojamas naujas eksporto plėtros rinkas jie nurodė 36 šalis. Inovatyvūs verslai labiausiai buvo suinteresuoti ir dažniausiai nurodė Jungtines Amerikos Valstijas (9 proc.), Vokietiją (7 proc.). Latviją ir Jungtinę Karalystę, kaip savo būsimas eksporto rinkas pažymėjo 5 proc. apklaustų startuolių.

2021 metų pabaigoje „Startup Lithuania“ užsakymu reprezentatyvią Lietuvos startuolių apklausą atliko tyrimų bendrovė „Vilmorus“. Iš viso buvo apklausti 204 Lietuvoje veiklą vykdantys startuoliai.

Su išsamiais apklausos duomenimis galite susipažinti: ČIA.