Svarbi informacija
Festivalio „Vilnius Mama Jazz“ viešnia, džiazo trimitininkė Airelle Besson: „Kai mokiausi groti trimitu, kurse buvau vienintelė moteris“
Ryškus šių metų festivalio „Vilnius Mama Jazz“ akcentas – žymios prancūzų trimitininkės, kompozitorės ir aranžuotojos Airelle Besson suburto kvarteto programa „TRY!“, kurią klausytojai galės išgirsti baigiamajame festivalio koncerte gegužės 28 d. Jaunimo teatro scenoje.
Festivalis „Vilniaus Mama Jazz“ su pasididžiavimu į programą įrašė dar vieną svarbų vardą. Vilniuje grosiančio kvarteto lyderė Airelle Besson – prancūzų trimitininkė, kompozitorė ir dirigentė, praėjusiame dešimtmetyje sulaukusi didelio melomanų ir kolegų pripažinimo. Išleidusi debiutinį savo, kaip lyderės, albumą „Radio One“, atlikėja prestižiniuose Prancūzijos muzikos apdovanojimuose „Victoires du Jazz“ buvo išrinkta „Metų atradimu“ – ir tai tik vienas iš daugelio jos pelnytų pripažinimo ženklų. Šiandien ji – viena ryškiausių ne tik Prancūzijos, bet ir visos Europos džiazo muzikančių.
Paryžiuje gimusi Airelle trimitu susidomėjo būdama vos ketverių, o septynerių jau pradėjo juo groti. Tuo pačiu mergaitė mokėsi groti ir smuiku – pastebėję jos talentą, iš meno pasaulio kilę tėvai sudarė jai galimybes mokytis namie, kad galėtų kuo daugiau laiko skirti muzikai. Kurį laiką Jungtinėje Karalystėje su šeima gyvenusi Airelle vėliau grįžo į Prancūziją, studijavo klasikinę muziką ir džiazą. Sorbonos universitete ji mokėsi muzikologijos, o galiausiai baigė mokslus Paryžiaus Nacionalinėje konservatorijoje, kaip geriausia kurso studentė. Tarp muzikantų, iš kurių ji sėmėsi meistriškumo paslapčių – ir legendinis JAV džiazo meistras Wyntonas Marsalis.
„Kai mokiausi groti trimitu, kurse buvau vienintelė moteris. Dabar padėtis keičiasi – po koncertų prie manęs prieina mažos mergaitės, kurios groja trimitu“, – apie džiazo pasaulyje vis dar egzistuojantį vyrų dominavimą yra prasitarusi Airelle.
Nuo kūrybos su Carla Bley, Avishai Cohenu ar „Metronomy“ iki muzikos Europos geriausiųjų orkestrui
Vos baigusi mokslus, ji su saksofonininku Sylvainu Rifflet subūrė grupę „Rockingchair“ – kvintetą, kurio dviejuose albumuose skamba ir ryškios užuominos į roką bei elektroninę muziką. Įsibėgėjusi muzikantė klausytojus jau du dešimtmečius džiugina savo projektų įvairove. Duete su brazilų gitaristu Nelsonu Veru ji atliko švelnią, poetišką muziką, o legendinio JAV muzikanto Charlie Hadeno suburtame orkestre Airelle muzikavo su garsiąja pianiste Carla Bley.
Įsimintini ir sėkmingi bendri šios prancūzės projektai su akordeonininku Lioneliu Suarezu, pasirodymai su orkestrais ir bigbendais – tarp jų ir Euroradijo džiazo orkestru, kurį, beje, šiemet pirmąkart išgirsite ir „Vilnius Mama Jazz“ scenoje. Šiam kaskart vis kitoje šalyje iš geriausių muzikantų suburiamam tarptautiniam orkestrui Airelle Besson vadovavo ir muziką kūrė 2017 m. Paryžiuje.
Tarp kitų muzikinių Airelle partnerių – visame pasaulyje žinomi atlikėjai Tomas Harrellas, Jose Jamesas, Avishai Cohenas ir kiti. Negana to, ji žinoma ir kaip puiki aranžuotoja, šiai veiklai skirianti daug dėmesio ir nardanti kituose žanruose. Pavyzdžiui, ji prisidėjo prie žinomos britų elektroninio roko grupės „Metronomy“ albumo „Love Letters“, pasiekusio Jungtinės Karalystės populiariausiųjų sąrašo dešimtuką.
Visą karjerą ją lydi meilė ir džiazui, ir klasikai – kaip didžiausius savo įkvėpėjus, kurių muziką studijuoja ir analizuoja nuolat, Airelle mini kompozitorių Johanną Sebastianą Bachą ir legendinį džiazo pianistą Keithą Jarrettą.
Muzikantės suburtas kvartetas, kurio debiutinis albumas „Radio One“ pasirodė 2016-aisiais, tapo tikra sensacija Prancūzijos džiazo scenoje. Virtuoziškas (bet ne pompastiškas) grojimas, melodijos, harmonija, subtilumas – visa tai Airelle kilstelėjo į svarbiausių Prancūzijos džiazo muzikantų elitą.
Per pastaruosius kelerius metus trimitininkė net du sykius pelnė Django Reinhardto vardo apdovanojimą kaip geriausia Prancūzijos muzikantė – bet jokie titulai nedaro tokio įspūdžio, kaip galimybė jos grojimą išgirsti gyvai.
„Mažiau yra daugiau“
Preciziškumas, švelnumas, lengvumas – tai žodžiai, kuriuos džiazo kritikai dažnai naudoja, kad apibūdintų Airelle skambesį. Dar jie mėgsta pabrėžti, jog Airelle yra virtuozė, kuri sugeba pasakyti labai daug, panaudodama nedaug natų. Filosofijos „mažiau yra daugiau“ šalininkė, kurios grojime kiekviena sekundė paremta emocijomis, intymumu ir muzikalumu. Visa tai atsispindi ir 2021-aisiais išleistame jos albume „Try!”, kurio pristatymui skirtą programą išgirsime ir Vilniuje. Airelle Besson kvarteto planus smarkiai koregavo koronaviruso pandemija – šį albumą muzikantai įrašė po vos dviejų dienų repeticijų. Rezultatas – laisvės ir lengvumo kupina muzika, kurią daugelis džiazo kritikų mini tarp geriausių 2021 metų albumų.
„Tikra muzikinė alchemija“, – liaupses žarsto džiazo žurnalai, o pati Airelle išlieka kukli: „Džiazas nuostabus tuo, kad rizikuoji ir eini kryptimis, kurių nei tu, nei kiti muzikantai nežino. Ir tai labai gerai“. Virtuozė, žinanti savo vertę, tačiau scenoje nesipuikuojanti savo sugebėjimais – Airelle suburtoje grupėje kiekvienas instrumentas yra vienodai svarbus, o skambesys – be galo organiškas.
Šis koncertas – lyg atvirų muzikinių emocijų šventė, kurioje kiekvienam klausytojui atveriamos durys į kūrėjos mintis ir vidinį pasaulį. Festivalyje „Vilnius Mama Jazz“ laukia koncertas, kuriuo verta mėgautis nuo pirmos iki paskutinės sekundės.
Tą patį gegužės 28-osios vakarą klausytojų laukia ir pernai „Vilnius Mama Jazz“ ambasadoriaus titulu apdovanoto ilgamečio festivalio bendražygio, legendinio Lietuvos perkusininko Vladimiro Tarasovo ir jo talentingų scenos partnerių iš Vienos pasirodymas „Vladimir Tarasov’s Austrian Circle“.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Bilietus platina kakava.lt
Daugiau informacijos ir nuolat pildoma festivalio programa: www.vilniusmamajazz.lt