Prasideda festivalis „Vilnius Mama Jazz“

Pripažintų džiazo meistrų ir naujausias žanro madas diktuojančių kolektyvų koncertai LNDT Naujojoje salėje, atviri dieniniai koncertai Mažojoje salėje, tarptautinė konferencija ir daugybė įdomių veiklų – toks šiemetinis, jau 23 metus skaičiuojantis festivalis „Vilnius Mama Jazz“ prasideda šiandien.

„Festivalio tikslas – supažindinti Lietuvos publiką su tais, kurie nebijo laužyti rėmų ir kuria džiazo istoriją čia ir dabar, gerbdami tradicijas, bet vesdami šią muziką XXI amžiaus keliais“, – dalinasi „Vilniaus Mama Jazz“ vadovė Judita Bartoševičienė.

Išaugęs ir dinamiškas, „Vilnius Mama Jazz“ išlieka aprėpiamas, išsidėstęs laike taip, kad kiekvienas spėtų visur, nes festivalis – tai daugiau nei muzika. LNDT fojė keturias dienas džiazo šventės atmosferą kurs daugybė įdomių, lankytojams atvirų veiklų: muzikos įrašų mainai, festivalio paštas, autografų dalybos, susitikimai su džiazo meistrais.

Festivalį tradiciškai puoš ir vizualaus meno akcentai – šiais metais teatro fojė lankytojų akis džiugins privataus meno fondo „Noewe Foundation“ kuruojama Rūtos Jusionytės paroda bei festivalio fotografijų paroda „Retrospektyva 2002-2023“, kurios autorius fotografas Dainius Labutis.

Pirmoji diena. Nuo tradicijos – į naujas aukštumas.

Festivalis tęsia tradiciją pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. „Vilnius Mama Jazz“ atidarymo koncerte skambės naujosios britų džiazo bangos dešimties narių ansamblis „seed.“, jungiantis 60-ųjų klasiką su maištinga jaunatve, – dinamiškas, aštrus, tačiau nepamirštantis savo šaknų. Britų sąrašą tęsia vienas karščiausių Londono džiazo reiškinių „Ill Considered“. Trio laviruoja tarp improvizacijos, džiazo, elektronikos ir pasaulio muzikos (world music). Scenoje tarp jausmo, proto, improvizacijos ir struktūros kolektyvas mėgaujasi esamuoju momentu, todėl niekada negroja to, ką jau sugrojo.

Šiais metais į festivalio programą sugrįžta vėlyvieji vakariniai koncertai, kurių nevalia praleisti progresyvių idėjų kupinos šiuolaikinės muzikos mėgėjams. Gegužės 23 d. vakarą spindės kylančios žvaigždės, dėl kurių ateityje stebėsimės, jog jas buvo galima pamatyti Lietuvoje. Būgnininko Jhario Yokley ir klavišininko Bigyuki duetas pulsuoja naujausiais eksperimentais: sujungia džiazo, hiphopo, klasikos, soul, šokių muzikos elementus į vientisą skambesį, atspindintį Bruklino ir Tokijo elektronikos scenas.

Antroji diena. Pažinimo ir susitikimų džiaugsmas.

Antrąją festivalio dieną teatro durys atveriamos dar prieš vidurdienį ir tam yra rimta priežastis. Besidomintys muzikinėmis aktualijomis kviečiami dalyvauti tarptautinėje konferencijoje, kurios temų ašis – džiazo renginių programų sudarytojų motyvacija ir muzikantų pasirinkimų kriterijai. Julijus Grickevičius kalbėsis su didžiausio pasaulyje uždarose patalpose vykstančio festivalio „North Sea Jazz Festival“ programų direktoriumi Franku Bolderiu, po kurio Ramūno Zilnio moderuojamos sesijos „Tikros ir tariamos šiandienos džiazo žinutės“ dalyviai diskutuos kokią vietą džiaze užima tautinė tapatybė, kaip ji dera su nuo džiazo neatsiejamu kosmopolitiškumu. Trečiojoje sesijoje „Kokio identiteto ieškome džiaze šiandien?“ išgirsime festivalio svečių žurnalistų požiūrį apie meno pasaulyje vilnijančius klausimus – visuotinis atšilimas, tvarumas, įvairovė ir įtrauktis bei politinės gijos, ir kaip jie atsiliepia muzikoje.

Gegužės 24 d. festivalio muzikinėje scenoje viešės pasaulinio garso džiazo sunkiasvoriai. Įspūdinga ir kiek nostalgiška kelionė į praeitį – su muzika, kuri žvelgia į ateitį. Būtent taip norisi pristatyti Naujojoje salėje vyksiantį „Satoko Fujii Tokyo Trio“ koncertą, mat būtent japonų kompozitorės ir pianistės Satoko Fujii pasirodymu 2002-aisiais prasidėjo pirmasis festivalis „Vilnius Mama Jazz“. Viena kūrybingiausių šių dienų džiazo figūrų, kritikų vadinama „laisvojo džiazo Ellingtonu“, į festivalį sugrįžta su naujausiu savo projektu „Satoko Fujii Tokyo Trio“ – nepanašiu į tipinį fortepijono džiazo trio, nors ir gerbiančiu džiazo tradicijas.

Toliau vakaro programoje garsų dialogus kurs improvizacijos virtuozai, peržengiantys įprastos muzikos ribas – „Jones Jones“. Festivalio Ambasadoriaus, legendinio Lietuvos perkusininko Vladimiro Tarasovo ir JAV laisvojo džiazo meistrų kontrabosininko Marko Dresserio ir saksofonininko Larry Ochso trio, kuriame nėra lyderių – tik spontaniški, stichiški, jaudinantys, meditatyvūs trijų muzikalių širdžių tyrinėjimai. Tai bus vakaras, kurio neįmanoma pakartoti.

Į šį koncertą verta ateiti anksčiau – prieš savo pasirodymą, nuo 18:00 val., su festivalio lankytojais bendraus originalioji S. Fujii ir „Jones Jones“ nariai. Ir čia suskamba dar viena nostalgiška nata, mat viename modernios improvizuotos muzikos ansamblyje, kuriam vadovavo S. Fujii, grojo ir M. Dresseris.

Antrąją festivalio dieną užbaigs muzikine laisve alsuojantys improvizaciniai saksofono ir būgnų garsai – į Lietuvą pirmą kartą atvyksta geriausių britų džiazo atlikėjų titulą pelnę „Binker & Moses“. Londono džiazo revoliucionieriai nardo plačiuose vandenyse, nuo džiazo iki repo ir elektroninių garsų.

Trečioji diena. Talentai ir perspektyva.

Trečiąją festivalio dieną pradės susitikimas su „Berklee Campus Valencia“ direktore Simone Pilon bei dėstytoja Viktorija Pilatovič, kurios teatro fojė Lietuvos muzikantams pristatys muzikos studijų galimybes Ispanijoje, pirmojoje garsiojo Berklio muzikos koledžo švietimo įstaigoje, įsteigtoje už Bostono ribų.

Vienas iš „Vilnius Mama Jazz“ tikslų yra lietuviškos džiazo kultūros puoselėjimas, ir tai nėra tik tuščias lozungas. devintus metus festivalis pristato „Džiazo vitrinos“ (Showcase) platformą, kurioje pasirodantys žinomi šalies džiazo kolektyvai ir talentingiausi atlikėjai kartu prisistato kviestiniams užsienio džiazo festivalių prodiuseriams ir organizatoriams, klubų ir agentūrų atstovams, muzikos kritikams ir žurnalistams, kuriuos taip pat bus galima sutikti festivalio konferencijoje. Šiemet nemokami dieniniai koncertai vyks visą savaitgalį.

Gegužės 25 d. Mažojoje salėje inovatyviai ir galingai skambės jaunų improvizacinės muzikos profesionalų kvartetas „Kang Bang“. Kūriniais iš savo naujausio albumo „Duo“ dalinsis duetas „CinAmono“, o psichodeliniais garsais lankytojus užburs elektroakustinės muzikos trio „lazy diamond’s underground“. Dieninių koncertų programą užbaigs vienas ryškiausių ir aktyviausių Lietuvos džiazo pianistų – Dmitrijus Golovanovas.

Išskirtinio dėmesio vertas koncertas Naujoje salėje: šeštadienio vakarą įtraukiantį ir giliai jausmingą muzikinį pasakojimą dovanos kosmopolitinės muzikos kūrėjas Rabihas Abou-Khalilas su grupe. Virtuoziškojo arabiškos liutnios meistro ir kompozitoriaus pasaulio muzikos pasirodymuose tradicinė arabų muzika persipina su džiazo laisvumu ir klasikos elegancija.

Vakaro programą tęs „Petter Eldh Post Koma“ – vienas ryškiausių šių dienų pavyzdžių įrodančių, kad muzikoje galima skambėti kitaip! Tai milžinišką kūrybinį potencialą ir perspektyviausius Europos avangardinės scenos vardus po vienu stogu sutalpinęs post-jazz kolektyvas.

Ketvirtoji diena. Žvilgsnis į ateitį.

Paskutiniąją festivalio dieną koncertus Mažojoje salėje pradės „Vilnius JJAZZ Ensemble”, kuris pristatys XXI a. technologijų ir avangardinio muzikalumo derinį – albumą „RAVENJAZZ“. Išgirsime šiuolaikinės muzikos gitaristo bei kompozitoriaus Mindaugo Stumbro kvartetą ir gyvos elektroninės muzikos galimybes tyrinėjantį Nikitą Kiriuchiną. Jaunatvišką energiją dieniniame koncerte spinduliuos trio Duck Saved Jones“ ir skirtingus kultūrinius kontekstus sujungianti grupė „TwoFaceTide“. Pasirodys ir tradicinio džiazo trio – pianino, kontraboso ir būgnų – atstovai „No Name Jazz Fellas“.

Šių metų festivalio pagrindinės scenos programą užbaigs naujoji džiazo mąstytojų karta. „Keista Bjauri Žuvis“ – Lietuvos scenoje išskirtinę muziką, persmelktą džiazo, eksperimentų ir elektroninių garsų, atliekantis duetas, kurio energingi būgnų pasažai ir sodrūs sintezatorių tonai panardins į keistą ir nenuspėjamą gelmę.

Baigiamasis festivalio akordas priklauso vandenyno gilumo džiazo kūrėjui Immanueliui Wilkinsui. Jaunatviškai veržlus, tačiau ypatingai brandus saksofonininko ir kompozitoriaus kvartetas atneša šviežią požiūrį į džiazą ir įrodo, jog kūrybiškumo klodai toli gražu nėra išsemti. I. Wilkinso talentą ir pripažinimą puikiai iliustruoja kultinio džiazo žurnalo „DownBeat“ 2023 m. skirtas trigubas įvertinimas: jis išrinktas geriausiu metų alto saksofonininku, pelnė kylančio kompozitoriaus apdovanojimą, o jo kvartetas pripažintas metų kylančios grupės kategorijoje.

Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ – ne tik džiazo gurmanams, bet ir visiems šiuolaikinės muzikos mėgėjams.

Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Bilietus platina kakava.lt

Daugiau informacijos: www.vilniusmamajazz.lt