PATVIRTINTA
Vilniaus miesto savivaldybės
Administracijos direktoriaus
2016 m. birželio 30 d.
įsakymu Nr. 30-1602
PATYČIŲ PREVENCIJOS IR
INTERVENCIJOS VYKDYMO VILNIAUS MIESTO BENDROJO UGDYMO MOKYKLOSE TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Patyčių prevencijos ir
intervencijos vykdymo Vilniaus miesto bendrojo ugdymo mokyklose tvarkos aprašo
(toliau – tvarkos aprašas) paskirtis – padėti mokykloms užtikrinti sveiką, saugią,
užkertančią kelią smurto, prievartos apraiškoms aplinką, kuri yra
psichologiškai, dvasiškai ir fiziškai saugi.
2. Tvarkos aprašas nustato
patyčių stebėsenos, prevencijos ir intervencijos vykdymą Vilniaus miesto bendrojo
ugdymo mokyklose.
3. Remiantis tvarkos aprašu
kiekviena mokykla parengia ir patvirtina savo patyčių prevencijos ir
intervencijos vykdymo tvarką (toliau – Mokyklos tvarkos aprašas), papildo
mokyklos vidaus veiklos ir kitus dokumentus, padedančius užtikrinti tinkamą
patyčių prevencijos ir intervencijos įgyvendinimą mokykloje.
4. Tvarkos aprašas remiasi
šiais principais:
4.1. į patyčias būtina reaguoti
nepriklausomai nuo jų turinio (dėl socialinės padėties, lyties, seksualinės
orientacijos, negalės, religinės ar tautinės priklausomybės, išskirtinių bruožų
ar kt.) ir formos;
4.2. kiekvienas mokyklos
administracijos atstovas, mokytojas, švietimo pagalbos specialistas ar kitas
darbuotojas, pastebėjęs ar sužinojęs apie patyčias, turi reaguoti ir stabdyti;
4.3. veiksmų turi būti
imamasi visais atvejais, nepriklausomai nuo pranešančiųjų apie patyčias amžiaus
ir pareigų bei nepriklausomai nuo besityčiojančiųjų ar patiriančių patyčias
amžiaus ir pareigų.
5. Visi mokyklos
bendruomenės nariai (mokiniai, administracijos atstovai, mokytojai, švietimo
pagalbos specialistai, tėvai (globėjai, rūpintojai), kiti darbuotojai) turi
būti supažindinti su mokyklos patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo
tvarka, ją įgyvendinančiais dokumentais ir patvirtinti tai savo parašu.
6. Tvarkos apraše vartojamos
sąvokos:
6.1. patyčios – tai
psichologinę ar fizinę jėgos persvarą turinčio asmens ar asmenų grupės
tyčiniai, pasikartojantys veiksmai siekiant pažeminti, įžeisti, įskaudinti ar
kaip kitaip sukelti psichologinę ar fizinę žalą kitam asmeniui. Patyčios gali
būti tiesioginės (atvirai puolant ir/ar užgauliojant) ir/ar netiesioginės
(skaudinant be tiesioginės agresijos):
6.1.1. žodinės patyčios:
pravardžiavimas, grasinimas, ujimas, užgauliojimas, užkabinėjimas, erzinimas,
žeminimas ir kt.;
6.1.2. fizinės patyčios:
mušimas, spardymas, spaudimas, dusinimas, užkabinėjimas, turtinė žala ir kt.;
6.1.3. socialinės patyčios: socialinė
izoliacija arba tyčinė atskirtis, gandų skleidimas ir kt.;
6.1.4. elektroninės
patyčios: skaudinančių ir gąsdinančių asmeninių tekstinių žinučių ir/ar
paveikslėlių siuntinėjimas, viešų gandų skleidimas, asmeninių duomenų ir
komentarų skelbimas, tapatybės pasisavinimas siekiant sugriauti gerą vardą arba
santykius, pažeminti ir kt.
6.2. patyčias patiriantis
vaikas – mokinys, iš kurio yra tyčiojamasi;
6.3. besityčiojantysis – mokinys
ar suaugęs, inicijuojantis patyčias ir/ar prisidedantis prie jų;
6.4. patyčias patiriantis
suaugęs – administracijos atstovas, mokytojas, švietimo pagalbos specialistas
ar kitas darbuotojas, iš kurio tyčiojasi mokinys (-iai);
6.5. patyčių stebėtojas – mokinys,
matantis ar žinantis apie patyčias;
6.6. patyčių prevencija – veikla,
skirta patyčių rizikai mažinti imantis mokyklos bendruomenės narių (vaikų,
administracijos atstovų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų, kitų
darbuotojų, tėvų (globėjų, rūpintojų) švietimo, informavimo ir kitų priemonių;
6.7. patyčių intervencija – visuma
priemonių, taikomų visiems patyčių dalyviams (patiriantiems, besityčiojantiems,
stebėtojams), esant poreikiui įtraukiant mokinių tėvus (globėjus, rūpintojus);
6.8. patyčių prevencijos ir
intervencijos stebėsena – patyčių situacijos mokykloje stebėjimas renkant,
analizuojant faktus ir informaciją, svarbią šio reiškinio geresniam pažinimui
bei valdymui, reiškinio tolesnės raidos ir galimo poveikio prognozavimas.
7. Tvarkos aprašas parengtas
vadovaujantis Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos
švietimo įstatymu, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės
priežiūros įstatymu, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, kitais įstatymų įgyvendinamaisiais
teisės aktais.
II.
PATYČIŲ STEBĖSENA IR PREVENCIJA MOKYKLOJE
8. Patyčių prevencija ir
intervencija yra svarbi mokyklos veiklos dalis, kurios planavimu, organizavimu
ir stebėsena rūpinasi mokyklos vadovas, vaiko gerovės komisijos nariai, klasių
vadovai ar kuratoriai, o ją vykdo visi mokyklos bendruomenės nariai.
9. Mokyklos vadovas yra
atsakingas už Mokyklos tvarkos aprašo parengimą ir vykdymą, už stebėsenos
rezultatais paremto kasmetinio mokyklos patyčių prevencijos priemonių plano parengimą,
pristatymą mokyklos bendruomenei ir vykdymą.
10. Patyčių prevencijos ir
intervencijos vykdymo tvarkos įgyvendinimą koordinuoja ne mažiau kaip trys
atsakingi asmenys. Mokyklos vadovas jais paskiria vaiko gerovės komisijos
narius ir/ar kitus asmenis ir patvirtina Mokyklos tvarkos apraše, kurie kasmet:
10.1. inicijuoja anoniminę
vaikų apklausą ir apibendrina jos rezultatus;
10.2. surenka apibendrintus
duomenis iš klasių vadovų ar kuratorių dėl mokykloje fiksuotų pranešimų apie
patyčias ir atlieka jų analizę (ne rečiau kaip kartą per pusmetį);
10.3. remiantis apklausos ir
pranešimų apie patyčias analizės duomenimis rengia patyčių prevencijos ir
intervencijos priemonių planą;
10.4. aptaria turimą
informaciją, svarsto prevencijos ir intervencijos priemonių taikymo plano
turinį vaiko gerovės komisijos posėdyje;
10.5. teikia siūlymus
mokyklos vadovui dėl patyčių prevencijos ir intervencijos priemonių
įgyvendinimo mokykloje, mokyklos darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo patyčių
prevencijos ar intervencijos srityje ir kitais klausimais;
10.6. teikia siūlymus
mokyklos vadovui dėl Mokyklos tvarkos aprašo tobulinimo;
10.7. atlieka kitus mokyklos
patyčių prevencijos ir intervencijos vykdymo tvarkoje numatytus veiksmus.
11. Klasės vadovai ar
kuratoriai kasmet išanalizuoja ir apibendrina turimus pranešimus apie patyčias,
informuoja vaiko gerovės komisijos narius, koordinuojančius vykdymo tvarką,
apie prevencijos, intervencijos taikomų priemonių rezultatus klasėje, teikia
kitą svarbią informaciją, susijusią su patyčiomis.
III.
PATYČIŲ INTERVENCIJA MOKYKLOJE
12. Visais įtariamų ir
realių patyčių atvejais kiekvienas mokyklos administracijos atstovas, mokytojas
ar švietimo pagalbos specialistas, kitas darbuotojas reaguodamas:
12.1. įsikiša įtarus ir/ar
pastebėjus patyčias – nutraukia bet kokius tokį įtarimą keliančius veiksmus;
12.2. primena mokiniui,
kuris tyčiojasi, mokyklos nuostatas ir elgesio taisykles;
12.3. esant pagalbos mokinio
sveikatai ir gyvybei reikalingumui, kreipiasi į pagalbą galinčius suteikti
asmenis (tėvus (globėjus, rūpintojus) ar mokyklos darbuotojus) ar institucijas (pvz., policija, greitoji pagalba);
12.4. informuoja klasės vadovą
ar kuratorių apie įtariamas ir/ar įvykusias patyčias;
12.5. atlieka kitus Mokyklos
tvarkos apraše numatytus veiksmus.
13. Mokyklos administracijos
atstovo, mokytojo, švietimo pagalbos specialisto ar kito darbuotojo veiksmai
įtarus ir/ar pastebėjus elektronines patyčias ar gavus apie jas pranešimą:
13.1 išsaugo vykstančių
elektroninių patyčių įrodymus ir nedelsiant imasi visų reikiamų priemonių
elektroninėms patyčioms sustabdyti;
13.2. įvertina grėsmę mokiniui,
jo sveikatai ir esant poreikiui kreipiasi į pagalbą galinčius suteikti asmenis
(tėvus (globėjus rūpintojus) ar mokyklos darbuotojus) ar institucijas (pvz.,
policija, greitoji pagalba);
13.3. surenka informaciją
apie besityčiojančių tapatybę, dalyvių skaičių ir kitus galimai svarbius
faktus;
13.4. informuoja klasės
vadovą ar kuratorių apie elektronines patyčias ir pateikia įrodymus (išsaugotą
informaciją);
13.5. atlieka kitus Mokyklos
tvarkos apraše numatytus veiksmus.
14. Klasės vadovas ar
kuratorius gavęs informaciją apie įtariamas ir/ar įvykusias patyčias:
14.1. užpildo pranešimo apie
patyčias formą;
14.2. organizuoja
individualius pokalbius su patyčių dalyviais, informuoja jų tėvus (globėjus,
rūpintojus), esant poreikiui kviečia mokinių tėvus dalyvauti pokalbiuose;
14.3. atlieka kitus Mokyklos
tvarkos apraše numatytus veiksmus.
15. Klasės vadovas ar
kuratorius nesiliaujant patyčioms ar esant sudėtingesniam patyčių atvejui kreipiasi
į mokyklos vaiko gerovės komisiją ar konkrečius Mokyklos tvarkos apraše
nurodytus asmenis ir perduoda surinktus faktus apie netinkamą elgesį.
16. Mokyklos vaiko gerovės
komisija (ar konkretūs Mokyklos tvarkos apraše nurodyti asmenys) įvertinusi
turimą informaciją:
16.1 numato veiksmų planą, supažindina
su jo nevykdymo pasekmėmis skriaudėją
ir jo tėvus (globėjus, rūpintojus) esant poreikiui koreguoja veiksmų planą;
16.2. informuoja mokyklos
vadovą apie esamą situaciją;
16.3 atlieka kitus mokyklos tvarkos
apraše numatytus veiksmus.
17. Mokiniui pasityčiojus iš
administracijos atstovo, mokytojo, švietimo pagalbos specialisto ar kito
darbuotojo asmuo pastebėjęs ir/ar įtaręs patyčias turėtų informuoti mokyklos
vadovą, kuris imasi Mokyklos tvarkos apraše ar kituose mokyklos dokumentuose numatytų
veiksmų.
18. Administracijos
atstovui, mokytojui, švietimo pagalbos specialistui ar kitam darbuotojui
pasityčiojus iš mokinio asmuo pastebėjęs ir/ar įtaręs patyčias turėtų
informuoti mokyklos vadovą, kuris imasi mokyklos tvarkos apraše ar kituose
mokyklos dokumentuose numatytų veiksmų.
19. Mokyklos vadovas,
sužinojęs apie mokyklos darbuotojo patiriamas patyčias arba mokyklos darbuotojo
tyčiojimąsi, privalo nedelsiant imtis priemonių, numatytų Mokyklos tvarkos
apraše.
20. Kitiems patyčių
dalyviams pagal individualius poreikius mokykloje teikiama švietimo pagalbos
specialistų ar pedagogų pagalba.
21. Tais atvejais, kai
mokykloje nėra švietimo pagalbos specialistų ar yra kitos priežastys, dėl kurių
negali būti teikiama švietimo ar kita pagalba ar netikslinga ją teikti
mokykloje, klasės vadovas ar kuratorius ir/ar administracijos atstovas
nukreipia mokinį ir jo tėvus (globėjus, rūpintojus) į Savivaldybės švietimo
pagalbos įstaigą.
IV.
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Mokyklos, vykdančios
ilgalaikes tikslines patyčių prevencijos programas ir turinčios sukurtą bei
veikiančią patyčių prevencijos ir intervencijos mokykloje tvarką, gali ir
toliau ja remtis, jeigu joje numatyti veiksmai bei nuostatos neprieštarauja
šiam tvarkos aprašui ir jeigu pritaria mokyklos steigėjas.
23. Visi dokumentai, esantys
mokinio asmens byloje, ir duomenys, susiję su mokiniu ir jo asmeniniu gyvenimu,
yra konfidencialūs ir naudojami tik tiek, kiek tai būtina atsakingiems
fiziniams ar juridiniams asmenims atlikti pavestas funkcijas, užtikrinti mokinio
teises ir teisėtus interesus.
___________________________________